Olen kuukauden sisällä saanut kaksikin pyyntöä tulla puhumaan ilmaiseksi erilaisiin tapahtumiin.

Pyyntö on ihan OK, jos kysyjä on esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestö, opiskelijaporukka tai talkoilla pyörivä tapahtumatiimi, jonka tuotto menee yleishyödylliseen tarkoitukseen. Ja toki autan usein kavereitanikin ilmaiseksi, jos vain aikaa riittää.

Siitä en kuitenkaan tykkää, jos ventovieras kaupallinen toimija pyytää minua esiintymään maksutta. Koulutukset ja puheenvuorot ovat ammattini, jossa olen hioutunut varsin taitavaksi vuosien mittaan. Tein kyllä urani alussa ilmaiskeikkoja, mutta en enää.

Näitä pyyntöjä perustellaan usein kahdella näkökulmalla: ”saat näkyvyyttä” ja ”saat verkostoja”.

Helmikuussa saamassani pyynnössä lupailtiin palkkioksi näkyvyyttä. Kuulemma ulkomaisille puhujille maksetaan, mutta suomalaisille ei:

Muut [suomalaiset] puhujat pyritään buukkaamaan esim. firmoista, jotka näkevät tilaisuuden erinomaisena markkinointitilaisuutena (vaikka suoraa myyntispiikkiä ei pääsekään lavalla tekemään).

En minäkään pyydä kosmetologiani tekemään kasvohoitoa ilmaiseksi, ”koska saat näkyvyyttä”. Näkyvyydellä ei ruokita nälkäistä eikä verkostoilla makseta veroja. Lisäksi tässä vaiheessa uraani kehtaan väittää, että näkyvyyteni on jo kunnossa.

Seuraava pyyntö tuli tänään, naistenpäivänä, ja sen kärkenä olivat verkostot:

Hei Katleena,

tule kertomaan sadoille naisille upeasta urastasi somen ja henkilöbrändäyksen parissa!

Kutsumme nyt sinut puhumaan isolle joukolle naisia teemalla “henkilöbrändäys ja asiantuntijanäkyvyys somessa”. Mistä lähteä liikkeelle? Mistä löytää rohkeutta oman osaamisen esiintuomiseen? Mitkä ovat henkilöbrändäyksen sudenkuopat, entä vaikkapa viisi parasta vinkkiäsi? Kuulisimme mielellämme näkemyksiäsi ja kokemuksiasi aiheesta!

Innostaako ajatus sinua? Toivottavasti! Rahallista korvausta emme valitettavasti voi tarjota, mutta kohtuulliset matkakulut kustannamme. Lounaan saat paikan päällä, ja olet myös erittäin tervetullut tapahtuman after work -osuuteen.

Tule mukaan antamaan käytännön työkaluja ja inspiraatiota isolle joukolle naisia sekä tekemään samalla maailmalle tiettäväksi, että naisilla on tasa-arvoinen paikka työelämässä ja sen muutoksessa!

En tykännyt tästäkään. Näen tuhdin ristiriidan siinä, että tapahtuma on luovinaan naisille ”tasa-arvoista paikkaa työelämässä”, ja samalla naispuhujaa pyydetään ilmaiseksi tapahtumaan. Ristiriitaa on siinäkin, jos minun pitää puhua henkilöbrändäämisestä ilmaiseksi. Olen nimittäin aina sanonut, että henkilöbrändäys on keino nostaa palkkioitaan ja selvitä kilpailusta. Jos pitäisin ilmaisen puheenvuoron aiheesta, sahaisin omaa oksaani kätevästi yhtä aikaa kuin ampuisin nilkkaani.

* * *

Miksi kirjoitin tämän postauksen? Siksi että voin jatkossa linkata tämän suoraan vastaukseksi ilmaiskeikkapyyntöihin.

Älä pyydä minua puhumaan ilmaiseksi, jos olet ventovieras kaupallinen toimija.

18 kommenttia

  1. Oma erikoisalani on niin kapea, että pääsin kertomaan siitä halukkaille ilmaiseksi, aina en edes silloinkaan. Tuntui kuitenkin ihan mukavalta, että jotkut olivat ihan kiinnostuneita kuulemaan minua ja kokemuksiani, vaikka esiintymistyylini on mahdollisimman kaukana vaikka Jari Sarasvuosta. (Kuvitelkaan mielessänne Sarasvuon antiesiintyjä, näette minut)

    Tuli kierrettyä monet kirjastot, kamerakerhot ja vastaavat. Matkat yleensä maksettiin, muuta ei. Ei se mitään, minusta oli hauska kertoilla omasta jutustani ja koska varsinainen ammattini oli ihan muuta, raha ei ollut minulle tässä oikeastaan lainkaan merkityksellinen asia.

    Sana kuitenkin kiersi ja lopulta sain kutsun selkeästi kaupalliseen tilaisuuteen. Pääsylippuja myytiin. Palkkiota ei nytkään maksettu, ilmaisen pysäköinnin sentään sain. Kiinnostunutta yleisöä oli ihan kivasti, joillekin vitseille jopa naurettiin. Järjestäjät tulivat innoissaan pyytämään, voisinko tulla vielä seuraavanakin päivänä. Heidän varaamansa esiintyjä oli sairastunut, mutta minä kuulemma korvaisin hänet paremmin kuin hyvin.

    Lupauduin imartelun voitelemana. Järjestäjien kannalta huono juttu oli vain se, että satuin tuntemaan tämän poisjääneen. Soitin hänelle ihan vain vointia kysyäkseni, jolloin selvisi, että ei hän ollut sairas lainkaan. Hän oli päättänyt jäädä pois, koska järjestäjät eivät olisi maksaneet hänelle edes sitä pientä korvausta, jonka hän oli pyytänyt.

    Silloin minulle valkeni oma kilpailuvalttini näillä markkinoilla. Olin ilmainen. Peruin saman tien lupaukseni ja päätin, että kaupalliset tilaisuudet eivät tule olemaan enää jatkossa minun osaltani talkootyötä. Teen sitä paljon ja mieluusti, mutta vain silloin, kun muutkin ovat samalla viivalla kanssani.

    Hyvin on päätös pitänyt. Tosin sitä on merkittävästi auttanut se, että esiintymispyyntöjä ei ole sen jälkeen tullut kaupallisiin tilaisuuksiin. Olinko saanut kerralla riittävästi juuri oikeanlaisa näkyvyyttä ja verkostoitumista?

    1. Erinomainen tarina! Joskus on muuten itsellekin vaikea vetää rajaa siihen, milloin oma harrastus alkaakin jo muuttua rahanarvoiseksi asiantuntemukseksi.

  2. Poistin tästä kommentin, joka oli ehkä tarkoitettu hauskaksi, mutta meni seksismin puolelle.

  3. Todella hyvin kirjoitettu! Itsekin vastaavan tilanteen edessä tässä lähiaikoina miettinyt ihan samaa. Miksi toisin lisäarvoa kaupalliselle toimijalle ilmaiseksi? Omassa tapauksessani olisin saanut vastineeksi osallistua kahden päivän tapahtumaan ilmaiseksi. Tämä olisi voinut olla ihan ok, koska tilaisuus oli kiinnostava, mutta minulla ei ollut aikaa siihen. Vastattuani näin ehdotettiin, että voisin tulla pitämään myös pelkän puheenvuoron. En tiedä olisivatko olleet pyydettäessä valmiit maksamaan, mutta jäi sen verran paha maku suuhun siitä, ettei suoraan tarjottu palkkiota, etten viitsinyt edes kysyä…

    1. Jotkut puheenvuorontilaajat eivät yhteydenotoissaan kysy suoraan, että ”mikä hintasi on?” saati ”tuletko ilmaiseksi?” Näille kerromme aina hinnan ekassa vastausmeilissä. Useimmille asiakkaille maksullisuus on itsestään selvää, mutta niitäkin on, jotka perääntyvät tässä vaiheessa: ”ai jaa, me aateltiin että tulet ilmaiseksi.”

      Jos on tosi kiinnostava tapahtuma, voisin kyllä tehdä puheenvuoron ilmaista sisäänpääsyä vastaan. Se tosin vaatii superlaadukkaan ja erityisen kohdistetun tapahtuman, ei ylimalkaista ”kivat naiset työelämässä” -seminaaria.

  4. Mua jäi kiinnostamaan tuo ”rahallista korvausta emme valitettavasti voi tarjota. ” Miksi eivät valitettavasti voi? Tuliko tapahtuman lounastarjoilut ja tilanvuokra myös ilmaiseksi? Vai onko valittu, että tälle toimijalle voimme maksaa, mutta tälle emme? Ja oletan blogisi sävystä, että kyseessä oli kaupallinen toimija, eikä hyväntekeväisyys = ilmaistapahtuma. Onko tapahtuma niin huono, että ”valitettavasti teemme tappiota joka tapauksessa, joten rahat ei riitä palkkioihin”?

    1. Ei aavistustakaan, mikä oli heidän kustannusrakenteensa.

      Eräs kollegani lupautui puhujaksi kyseiseen tapahtumaan, mutta hän onkin uransa alkuvaiheessa ja kaipaa verkostoja. Silloin ilmaiskeikka on täysin ok.

  5. Moi. Hieno kirjoitus. Toimintamekanismi on samassa sarjassa tietynlaisten tarjousten kanssa, joissa palvelustasi maksetaan ”yhteistyötarjouksella”. Aika jännä tosiaan, miten kavalasti äkillinen ns. selektiivinen köyhyys pamahtaa päälle: brändikaupallismenestysroktapahtuman rahat ilmeisesti loppuivat kesken juuri ennen kuin (asiansa osaavalle) puhujalle piti maksaa. Kaikkea mahdollisimman hyvää sinulle, pidät upeasti puolesi ja siinä samalla muidenkin.

    1. Kiva että tykkäsit!

      Kyseinen tapahtuma otti minuun myöhemmin yhteyttä ja kertoi, että tapahtumaa tehdään talkoilla. Tämä olisi ehkä kannattanut kertoa jo yhteydenotossa.

      (En silti olisi mennyt, koska en näe ”työelämän kehittämistä” vapaaehtoistyön arvoisena. Omat talkootuntini menevät partioon ja keskiaikaharrastukseen, ei työelämän kehittämiseen, sillä se on jo omassa mielessäni palkallisen työn puolelle menevä tavoite.)

  6. ”Tuu hei tekeen mulle (ilmaiseksi) talotyyli, verkkosivut ja niiden yhteyteen verkkokauppa, saat näkyvyyttä! Tarjoan kahvit samalla!”

    ”Hei kun sä teet niitä pihasuunnitelmia niin mitä mä tekisin tuolle mun pihalle?”

    ”Tulin teille viettämään mukavaa illallista, mutta kun sun vaimo on kerran lääkäri, niin voisko se katsoa tätä mun persreiän vieressä olevaa paisetta?”

    ”Voisitsä näppäränä tehdä mulle iltapuvun, jonka oikea hinta on useampi satanen? Maksan tietysti materiaalit!”

    Yritän sanoa, että samaistuin kirjoitukseen. Kaverille saatan pitääkin pikakurssin miten vanhan verkkosivun koodista alkaa saada jotain tolkkua, mutta jollekin sukulaistädille en mitenkään päin ilmaiseksi. Tee tilaus meidän firmalle niin katsotaan sitten sitä sivustoa.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.