Eskari-ikäinen osaa jo tulkita televisiomainoksia:
Äiti, eikös vaan, että mainoksilla halutaan lisää asiakkaita kauppaan? Mainokset ei aina ole ihan totta, koska tekijä vaan haluaa, että ihmiset ostaa enemmän.
Nykyään kun fiilistelymainokset ovat lisääntyneet, mainosten tarkoitus on joskus epäselvä:
Äiti, onko Elisa Viihde, Sonera Viihde ja Nordea kilpailijoita?
Nordean mainos oli nimittäin niin maailmojasyleilevä ja elämäntapaa korostava, että kuusivuotiaan näkökulmasta Nordea on viihdepalvelu.
Kiinnostava huomio.
Like.
Niin minäkin.
Joku pankki kyseli, että oletko salavarakas. Kyllä se minunkin mielestä on melkoista komediaa. Ei tainnut tosin olla Nordea.
Pankit mainostavat tosiaankin aivan mielikuvilla rikastumisesta ja hyvinvoinnista. Varakkaat (ei ne salavarakkaat) saavat palvelunsa halvemmalla, vaikka heillä olisi varaa maksaa enemmän. Samalla mummot potkitaan hiljaa pois siitä luukulta häiritsemästä. Pistäköön sukanvarteen!
Tarvitsemme sitä kansanpankkia, jossa raha-asiansa saisi hoitaa tasa-arvoisesti.
On ihan totta, että niin kauan kuin pankki toimii osakeyhtiönä, se (ilman muuta) pyrkii haalimaan itselleen varakkaat asiakkaat. Osakeyhtiön ei myöskään kannata hankkia itselleen huonoja asiakkaita. Ikävää mutta väistämätöntä.
Itse suosin osuustoimintaan perustuvia pankkeja. Ne tuntuvat pykälän eettisemmiltä kuin isot kansainväliset konsernit.
Harva pitää ongelmana sitä, että terveydenhuollossa osan palveluista tuottaa julkinen sektori, jotta edes jonkinlainen tasa-arvo säilyisi.
Pankkipalveluissa voisi myös olla näin. Kaikkien ihmisten kuitenkin täytyy voida käsitellä rahaa enemmän tai vähemmän. Osuustoiminta suosii varakkaiden lisäksi omiansa. En jaksa uskoa, että siitä olisi suurempien mittakaavojen tasa-arvon perustaksi.
Bmoa, olet aivan oikeassa – myös osuustoiminnalliset pankit pyrkivät tekemään voittoa. Hyvänä puolena on se, että kuka tahansa pystyy ryhtymään omistaja-asiakkaaksi, jos vain löytyy satasen osuusmaksu. Ja sen satasenhan saa takaisin, jos eroaa.
Toisaalta valtiovetoisissa laitoksissa (vrt. VR ja julkishallinto ylipäätään) on usein ongelmana se, että asiakasta kohdellaan ylimielisesti ja omaa monopoliasemaa hyödynnetään sumeilematta.
Tähän on vaikea löytää mitään optimaalista ratkaisua. Suo siellä, vetelä täällä.