Kaveripiiriin on tipahdellut Norvitalin huijaustutkimuksia, ja sainhan minäkin omani.
Kuori näytti päällepäin siltä, että se sisältäisi osallistumisohjeet terveystutkimukseen.
Sisällä oli mukatutkimus, mutta itse asiassa kyseessä oli pakko-ostolomake. Norvital oli ystävällisesti rastittanut puolestani kohdan, jossa ensin esitellään upea arvonta – ja vasta kappaleen lopussa mainitaan ostettava tuote ja sen hinta.
Käsittämätöntä ja säälittävää ihmisten k**etusta. Jo aiemmin Kuluttajavirasto on muistanut Norvitalia varoituksella.
Edit klo 12.03:
Suomi 24:ssä annettiin hyvä vinkki ketjussa nimeltä Suomalainen ”terveystutkimus”: Lähettäkää ilmainen vastauskuori Norvitaliin tyhjänä. Firma joutuu maksamaan postikulut, ja ehkä se oppii jotain, kun postiluukusta kolahtaa satapäin tyhjiä kuoria.
Niin, se on hyvä muistaa, että ei niitä huijauksia pelkästään netissä tapahdu. Mutta netin myötä on suomalaisetkin "yrittäjät" keksineet uusia kikkoja, seuraamalla ison maailman tekijöiden temppuja.
Tarmo, se on ihan totta, että netti ei muuta ihmistä. Huijareita on aina ollut, ja he käyttävät kaikkia mahdollisia kanavia hyödykseen. 🙁 Vaikutteet leviävät netissä nopeasti niin hyvässä kuin pahassakin.Onneksi suurin osa ihmisistä on fiksuja ja eettisesti toimivia. Vain pieni vähemmistö yrittää huijata toisia.
Tiedoksenne, että Norvital on tuomittu uhkasakon (100 000€, kuluttajaasiamiehen toimesta) uhalla markkinointikieltoon ettei jatkossa käytä enää virheellistä mainontaa ja asiakkaiden kalasteluun tarkoitettua ”tutkimus-kampanjaa”.
Hieno juttu – kiitos päivityksestä!
Jaoin tuon mainion vinkin ystävilleni. No, he tuunasivat sitä vielä: Toki kuoreen kannattaa ahtaa muita mainoksia, niin ei tarvitse viedä ihan kaikkea paperinkeräykseen. Mahdollisesti jopa sen verran, että paksuus rikkoo 3cm, jolloin mennään maksikirjeen puolelle. (En osaa kuitenkaan sanoa, miten nuo palautussopimukset yleensäkään ottavat kantaa muiden kuin perusohuiden kirjeiden liikuttamiseen.)
Kiitos sivuston pitäjälle, että palautevinkki leviää. Toivottavasti mahdollisimman moni palauttaa täyttämättömän tyhjän lomakkeen palautekuoressa. Eipä voi yrityksen edustaja enää antaa lausuntoa, ettei kielteistä palautetta ole tullut.
Itse olin todella kiukkuinen, kun postilaatikkoon oli kolahtanut Norvitalin ”terveystutkimus” jo toiseen kertaan. Tutkailin ärsyyntyneenä, kuinka firmalle voi antaa palautetta joutumatta postitusten uhriksi. Ilman Teidän vinkkiänne palaute olisi jäänyt antamatta.
Satunpa olemaan niitä ihmisiä, jotka innolla osallistuvat kaikenlaisiin tutkimuksiin. Onneksi tämä oli jäänyt lehtikasaan odottamaan parempaa aikaa… Ja nyt tiedän mitä teen.
Tilasin Omega Red 3 tuotteen Norvitalilta. Tuli toinen lähetys, jonka palautin avaamattomana palautusosoitteeseen. Tästä palautuksesta perivät nyt 15 € palautuskustannuksen?? Kohtuutunta, maksu ei taida perustua mihinkään lakiin tai sääntöihin, että ovat oikeutettuja perimään 15 € palautuskustannusta? En maksa!
Minulle kävi samoin 15e palautuskustannuksia,en aio maksaa.
sehän on enemmän kuin tuo kapseloitu rypsiöljy hinnaltaan.
minulle kävi ihan samalla lailla,palautuksesta tuli 15 euron lasku,kun en maksanut niin nyt vieläkin tulee maksumuistutus ja laskun summa on jo noussut pitkälti toista sataa!!!!mutta en maksa tyhjästä:)
Tsemppiä taisteluun! Moni luovuttaa, koska perintäuhkailut kuulostavat pelottavilta. Onneksi viranomaisetkin ovat jo puuttuneet Norvitalin touhuihin.
En itsekään langennut tuohon. Otin kuoressa mukana tulleen mainoskynän talteen.
Tässä kohdassa oli Noscamin kommentti, mutta jouduin poistamaan sen, koska kommentissa oli puhelinnumeroita. 🙁
Noscam, olet lämpimästi tervetullut kommentoimaan uudelleen, mutta ilman puhelinnumeroita. Niitä ei voi kirjoittaa tänne julkisesti, koska emme tiedä varmasti niiden omistajaa – ja omistajahan voi myöhemmin muuttua.
Hei!!!
Tääl on näköjään muitakin kohtalon tovereita… ettekö ole oikeasti maksanut sitä 15 euron maksua kun palautitte tuotteen? Minulle tuli juuri tänään sellainen ja ajattelin kyllä maksaa sen vaikka tihkasee maksaa tyhjästä eikä mikään muu firma ole koskaan laskuttanut palautuksista.Laitoin niille sähköpostia ja automaatti oli vastannut ja lupaavat käsitellä asiani 3 päivän sisällä viestin lähetyksestä. Että sellaista, ei tarvi kyl mulle koskaan kaupata mitään tuolta firmasta.
Tuli postia jouluarvonnasta (kalenteri)tarkistin nimen niin pääsin tänne sivustolle,,varokaahan myös parhaat kilpailut sivustoa, tarjoaa ilmaista kännykkää, jos haluaa lunastaa pyytää yhtä euroa, maksn kohdalla, pitäisi laittaa kaikki tiedot pankkikortista,,varokaahan,,sekä jossain kohdalla tarjotaan myös ilmaistuotteita jos haluaa lunastaa pyydetään sosiaaliturvatunnusta,,….
Tilasin marraskuussa 2011 tarjouksenn 4.90 Red Omegaa.Myyjä soitti heti perään että tilaanko lisää. sanoin että en tilaa,en ole kotona moneen kuukauteen ottamassa vastaan postia. Palattuani yli kolmen kuukauden matkalta oli kotona odottamassa kaksi pakettia ja muistutuslasku.Soitin etten ole tilannut lisäpaketteja enkä aio maksaa.Kuulema myyntitykit eivät välitä peruutustietoa Norvitalle, voisivat ainakin sanoa että peruutus pitää soittaa eri nroon.En myyjälle antamani ilmoituksen jälkeen enää tullut lukeneeksi peruutusohjetta. Miksi sitten soittelevat jatkotilauksia jos firmassa on muka kestotilaus.Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee Norvitalista luvattiin minun vielä palauttaa nuo kaksi ei-tilaamaani pakettia,mutta siitä tulee 15 euron lasku.EN LUVANNUT MAKSAA SITA,enkä maksa.Siitä ei tietääkseni mene luottotiedot,koska maksu ei ole ulosottokelpoista.Olen ikä-ihminen mutta minua ei huijata!!!
Kiitos kaikille kommenteista! Toivottavasti asiat ratkeavat mahdollisimman pian.
80-vuotiaalle äidilleni tuli postissa Norvitalin pilleripostia, eikä hän muista moista tilanneensa. Kun tämän blogipostin perusteella kyselin äidiltäni, oliko hän mahdollisesti osallistunut tuommoiseen tutkimukseen, niin hämärästi muisti.
Soitin Norvitalin 0800 numeroon, mistä vastattiin kiitettävän nopeasti. He sanoivat, ettei tutkimuksella ole mitään tekemistä heidän kanssaan. Tiedä sitten, miten asian laita on. Sanoivat vain äitini olevan heidän asiakkaansa. Lupasivat kuitenkin lopettaa moisen asiakkuuden ja laittaa eston, ettei hänelle myöhemminkään luotaisi asiakkuutta.
Nyt eletään vuotta 2013. Pistää mietityttämään, miten Kuluttajaviraston varoitus on vaikuttanut. Ilmeisesti yritykset saada vanhoja ihmisiä asiakkaiksi vastoin heidän parempaa ymmärrystä edelleen jatkuu, mutta ainakin minun kohdallani asiakaspalvelu näytti toimivan ripeästi.
Nähtäväksi vielä jää, rekisteröitiinkö pyyntöni oikeasti. Vaimo esimerkiksi on jo monta vuotta yrittänyt saada nimensä vaihdetuksi paikallisen Sähkölaitoksen tietokannassa.
Äh, toivottavasti saatte tilauksen peruttua.
Sama toiminta on siis jatkunut jo vuositolkulla. On se kumma, ettei tilannetta saada kuriin.
Tulin tilanneeksi Norvitalilta tuotetta.Maksoin laskut,jotka olivat lähetteen sisällä aina eräpäivään mennessä. Sitten alkoi tulla ylimääräisiä karhumalaskuja vaatimuksella HETI. Kun ikää on jo 89 v. ajattelin, että oli jäänyt jokin lasku maksamatta ja maksoin. Laskun. lähettäjä oli joku SG FINANS. Kului jokunen viikko ja ja tuli uusi lähetys, maksoin mukana tulleen laskun. Meni jonkin aikaa ja tuli taas karhukasku tällä kertaa Norvitalin nimissä. Ihmettelin ja soitin firmaan. Siellä todettiin, että olin maksanut kaikki laskuni. mutta selvisi, että Vitaeopro tai jotain sen tapöaista ja Norvital olivat ilmeisesti sama firma. Ainakin puhelimeen vastasdi sama Kari kumpaankin soittooni ,ja kun sanoin nimeni, puhelu katkaistiin heti. Palautin kaikki viimeksi tulleet lähetykset niin Norvitalille kuin Vitaeprollekin ja sain postista kuitin palutuksesta. Mutta nyt on tullut taas karhulaskuja 2 kpl. Jos en maksa, voivatko nuo huijatrit jotenkin pakottaa minut maksamaan. ……?????,kyselee huolestunut mummeli Raili Sirkka,
Moikka Raili Sirkka ja kiitos kommentista!
En varsinaisesti osaa neuvoa kuluttaja-asioissa, mutta muutaman vinkin pystyn antamaan:
1) Säästä kaikki posti ja meili, jota Norvitalilta tulee.
2) Kirjoita ylös kaikista soittoyrityksistäsi ja puheluista päivämäärä ja kellonaika.
3) Lähetä Norvitalille ja Vitaeprolle tilauksen peruutus sekä kirjallisena postilokeroon että meilitse. Tulosta talteen lähettämäsi sähköposti.
4) Ota yhteyttä oman kuntasi kuluttajaneuvojaan lisäneuvojen tiimoilta.
Tsemppiä asian selvittelyyn!
Uusin huijaustuote on Norvital SuperMemo.
Äitini (73v) sai postissa näytepakkaus, lasku ja kestotilauksen lasku.
Riitäkö että soitan Norvitalin 0800 (maksullisen) numeroon vai pitääkö oikeasti riitautua?
Taidan kerätä kadun kaikki koiran p….. jä lähettä ne palautepostissa Norvitalille.
Voihan pahus. Kun yksi laiton markkinointikeino lopetetaan, Norvitalilla on jo tarjota uusi laiton käytäntö. 🙁
Samanlainen tapaus minun isälläni (80v.) jolla on muistisairaus; soittivat tuolta firmasta ja saivat hänet ilmeisesti ostamaan purkin viime vuonna. Isälläni ei ollut aavistustakaan, että hän oli sitoutunut vakituiseen tilaukseen ja äitini lähetti takaisin postissa tulleet purkit. Kummallakaan heistä ei ole sähköpostia, saatika että osaisivat sitä käyttää, puhelin palveluhan ei tuolla firmassa pelaa. Verkkosivuilla on olevinaan joku linkki irtisanomiselle, mutta se ei ainakaan minulla toimi, eli huijaustahan sekin lienee. Harmittaa ihmisten puolesta, kun mokoman takia saavat itselleen vaivaa ja stressiä, karhukirjeet kun on laadittu erittäin uhkaavaan sävyyn ja vanhat ihmiset helposti pelästyvät niitä. Joukkokanne mokomaa firmaa kohtaan olisi ihan aiheellinen,minusta toiminta muistuttaa jo petosta.
Mulle tuli pari pakettia. Joku mies möreällä ja asiantuntijaa näytellen vastasi puhelimeen kun sanoin lähettäväni paketit oikealle lääkärille. Lääkäri sanoi heti avaamatta paketteja ettei mitään hyötyä eikä haittaa ja sanoi halvemmalla pääset kun lähetät paketit takaisin ja niin teinkin avaamatta paketteja ja kirjoitin lääkärin sanoneen pelkkää kiristystä tulee, niin kuin tulikin. Minua kehotettiin ottamaan yhteyttä kuluttaja asiamieheen kun perintätoimisto SVEA huolimatta siitä että palautin paketit lähetti noin kolminkertaisen laskun ja sain käsityksen että firma on täysi rikollinen. Kuluttaja-asiamieheen otan yhteyttä, koska ilmeni ettei mitään faktoja ei ole kyseessä olevista Testomax tuotteesta ja toisesta tuotteesta ja että ne ovat pelkästään haitallisia terveydelle.
Poistin tästä kommentin, jossa kysyttiin neuvoa jonkin testosteronituotteen palautuksesta.
Muistattehan, että blogini ei ole kuluttajaneuvontapalsta, koska minulla ei valitettavasti ole resursseja eikä asiantuntemusta auttaa niissä asioissa.