Arvatkaahan, miksi IC164 oli tänään myöhässä Hämeenlinnassa?
VR:n mukaan juna joutui odottamaan matkustajia.
Hassu juttu. Minä kun olin odottanut junaa jo tunnin Hämeenlinnan asemalla.
IC164:n piti tulla raiteelle 1 – ainakin kuulutukset ja opastaulut väittivät niin. VR kuitenkin yllätti jälleen, ja juna ilmestyi raiteelle 2. Niinpä me kaikki matkustajat juoksimme henki hieverissä alikulun kautta toiselle raiteelle.
VR, olen pahoillani, että jouduit odottamaan meitä. Ensi kerralla yritämme olla ajoissa sillä raiteella, jota et ole kuuluttanut.
Hämeenlinnasta pendelöi Helsinkiin päivittäin parisataa henkeä. Eikö nyt siitä porukasta kukaan viitsisi organisoida esim. paria tilausbussia, jotka veisi ihmiset suoraan työpaikoilleen? Turha sitä rahaa on VR:lle kantaa, kun ei se kuitenkaan toimi.
Mä en millään vaihtaisi junaa bussiin – olipa se millainen luksusbussi tahansa. Linja-autoissa on ahtaat ja sotkuiset vessat, ei ravintolavaunua eikä läppäripistoketta. Lisäksi matka kestää pitempään.
Mutta vaihtaisin silti mieluusti toimimattomat junayhteydet toimiviin. En tosin tiedä, onko sellaista vaihtoehtoa tarjolla.
Eivätkös junat viime aikoina ole olleet myöhässä sen takia, että odotellaan kuljettajaa? VR:n tiedonvälittäjän väärinkäsitys?
Olisi kiva nähdä VR:n myöhästymisilmoituksissa oikeita syitä:
”Kuskilla meni vessassa tavallista pitempään.”
”Ensin luulimme unohtaneemme tankata veturin, mutta sitten huomasimme, että sähköveturi ei tarvitsekaan dieseliä.”
”Konduktööri ei ehtinyt junaan, koska hänen työmatkajunansa oli myöhässä.”
Näitä voi vapaasti keksiä lisää. Tehdään sitten VR:lle kimppa-adressi.
BTW, Ralli.netissä on joitain aika hauskoja syitä, miksi kuski on keskeyttänyt: ”lasten jojo nenässä” ja ”hanki keskellä tietä”. Tekstit ovat vähän epäselvästi autokuntien perässä, mutta jos ei ole muuta tekemistä, niin kyllähän näitäkin lukee:
http://www.ralli.net/huumoria/huumoriosasto/369-Keskeytyssyyt%202000
Voiskohan toi oikeesti tarkoittaa sitä, että odotetaan matkustajia jotka tulvevat junalla joka on myöhässä? Jotta sitten niillä kuitenkin on jatkoyhteys (which is nice). Mutta joo, heikolla tasolla on viestintä asiakkaiden suuntaan.
Anteeksi hidas vastaus! Meillä Hämppälinnassa ei tosiaan ole jatkoyhteyksiä, eli mitään toista junaa ei odotettu. Huh mitä tiedotusta.
Herraisä VR! Itse töpöttelen päivittäin pariin otteeseen rautatieaseman läpi isolla kirkolla. Talven aikana tutuiksi ovat tulleet monet kuulutukset, mutta erästä muotoa olen odottanut. ”Pahoittelemme viivästyksiä”.
Syksyllä New Yorkissa metrojen 2min myöhästymistä pyydettiin kuulutuksissa anteeksi. Eihän meidän VR nyt sentään moiseen voi ryhtyä..
Pahoittelu ja anteeksipyyntö on joskus kovin vaikeaa. Tästä on lähiaikoina blogattu muualla:
http://gurumarkkinointi.fi/2011/02/17/lieneeko-anteeksi-maailman-vaikein-sana/
ja
http://www.alasilta.fi/blogi/hatunvaihtoa-hallinnossa
VR, tai VR:n asemakuulutukset pahoittelivat vielä syksyllä, kolmella kielellä, mutta jossain vuodenvaihteen tienoilla ne jäivät pois. En tiedä miksi, mutta arvaan: kuulutuksia on niin paljon, erityisesti ruuhka-aikoina aamulla ja illalla, että yksinkertaisesti ei ole aikaa. Täytyy lyhentää viestiä, että ehtii kertoa edes tärkeimmän. Josko tässä voisi antaa hiukan armoa VR:lle…
Hyvä pointti. Helsingin asemalla tulee niin paljon kuulutuksia, että niitä on pakko tiivistää.
Pahoittelut ehtisi kyllä kuuluttaa pienemmillä asemilla, mutta koska automaattijärjestelmä on sama kaikkialla, pahoitteluita ei voi toteuttaa paikallisesti.
Tuo ”matkustajien odotus” on joskus hauska selitys. Varsinkin asemilla joilla ei ole vaihtoyhteyksiä. Seuraan junien kulkua usein puhelimesta, kun junilla matkustan. Pariin kertaan huomannut että myöhästymisen syyksi on ilmoitettu ”matkustajien odotus” vaikka ketään ei olisi odotettu.
Syksyllä näin kävi Hämeenlinnassakin. Odottelin Tampereen suuntaan menevää junaa, kun 10min. myöhässä ollut helsingin juna saapui viereiselle raiteelle. Matkustajat vaihtuivat ripeästi eikä ketään odoteltu. Aikani kuluksi kattelin puhelimestä kulkutietoja ja yllättävää oli että junan myöhästymisen syy oli ”matkustajien odotus”, toijalan kohdalla juna oli jo myöhässä mutta siellä syy oli ”muu junaliikenne”.
Tuttu tilanne. Ymmärrän matkustajien odotuksen vaihtoasemilla, mutta Hämeenlinnassa se syy ei toimi.
Kirjoitanpa heti toisenkin kommentin, kun kerrankin sain kirjauduttua (ainoaan blogiin, jota seuraan suht’ säännöllisesti).
Hämeenlinnassa ei ole vaihtoyhteyksiä, mutta sen sijaan jatkoyhteyksiä: Hommahan menee niin, että paikallisjunat tuovat matkustajia pienemmiltä asemilta lähimmille asemille, jossa IC tai Pendolino pysähtyy (ja vievät myös takaisin päin). Esimerkiksi itselläni on IC-kuukausilippu, vaikka omalla asemallani ei IC pysähdy.
Ihan toinen juttu on, selittääkö tämäkään noita hurjia, tunnin mittaisia matkustajan odotuksia.
Aivan totta. Pitäisikö muuten myöhästymisen syyksi kirjata mieluummin ”toisen junan odotus” kuin ”matkustajien odotus”? Sillä tavoin homma ei kuulostaisi syyttelyltä.
Tervetuloa muuten kommentoimaan! Olen aina mielissäni, kun keskusteluun tulee mukaan lisää tolkullisia ihmisiä. 🙂