Retoriikan kesäkoulu lähestyy: torstain työpajapäivä on jo loppuunmyyty, mutta RKK-pääseminaariin perjantaina 9.6. mahtuu yhä.

Pääseminaarissa pidämme bisnesroastin, jonka treenitapahtumaa mainostin EOT-blogissa maaliskuun alussa. Ideana on, että kutsumme paikalle kolme yrittäjää, joita roastaa kolme grillaajaa: Janne, Jari ja minä.

Treeniroast pidettiin viime perjantaina, ja pieleenhän se meni.

Oikein hikoiluttaa ajatella, että olisimme menneet mäheltämään samalla tavalla kesäkuussa täydelle salille. Onneksi tuli testattua tämäkin etukäteen vain 30 hengen nokan alla.

Moka numero 1: en itsekään tiennyt mitä haluan.

Olin ajatellut bisnesroastin tilanteeksi, jossa on elementtejä Leijonan luolasta ja jenkkityylisestä roastauksesta. Näiden kahden ristiriita on se, että leijonaluolailusta on hyötyä, mutta se ei ole niin viihdyttävä katsojille. Roastaus taas on viihdyttävää mutta ei kovin hyödyllistä.

Moka numero 2: en ollut briiffannut roastattavia tarpeeksi hyvin.

En ollut tajunnut sanoa edes sitä, puhuvatko roastattavat asiakkaille vai sijoittajille. Ei ihme, että puheenvuorot yrittivät syleillä maailmaa.

Moka numero 3: en ollut miettinyt, mihin asioihin roastaus kohdistetaan.

Meidän grillaajien huomio kiinnittyi moneen asiaan: roastattavien hakemuksiin ja ennakkomateriaaleihin, bisnesideaan, pitchaukseen eli myyntipuheeseen, rahoituspohjaan, esiintymiseen, kohderyhmän valintaan ja roastattavan tatuointeihin. Lopputulos oli yhtä sillisalaattia.

* * *

Pidimme testiroastin jälkeen Antin, Jannen ja Jarin kanssa purkupalaverin. Antti konttasi ympyrää, Janne nyyhkytti nenäliinaansa, Jari tuijotti lamaantuneena seinää ja minä vapisin sikiöasennossa lattialla.

Lopulta ryhdistäydyimme ja päätimme muutaman linjauksen kesäkuuta varten:

  1. Roastin pitää olla yhdistelmä viihdettä ja hyötyä. Paras tulos saadaan, kun näemme pitchaukset videolta etukäteen, jolloin voimme käsikirjoittaa unohtumattomia one-linereita. Näinhän tehdään myös tv-viihteessä ja stand-upissa.
  2. Briiffaamme roastattavat siihen, että he voivat esittää puheenvuoronsa joko asiakkaalle tai sijoittajalle. Arvioimme myyntipuheet juuri siitä näkökulmasta, kuin roastattava haluaa.
  3. Kohdistamme arvioinnin vain myyntipuheeseen ja sen esittämiseen. Emme analysoi taustamateriaaleja emmekä tutki yritysten taloustietoja.

* * *

Haemme siis Retoriikan kesäkoulun Bisnesroastiin eli Myyntimankeliin kolmea innokasta yrittäjää. Ohjeistan hakemuksen teon huhtikuun alussa tarkemmin. Jos olet kiinnostunut, varaudu tekemään minuutin mittainen videohakemus ja vastaamaan pariin kysymykseen.

Mitä saat, jos lähdet roastattavaksi?

  • Paremman roastin kuin treeniuhrit viime perjantaina.
  • Mahdollisuuden esittää pitchauksesi kaksisataapäiselle päättäjäjoukolle.
  • Asiantuntevaa palautetta myyntipuheestasi.
  • Ilmaisen osallistumisen Retoriikan kesäkouluun.

Julkistan hakuohjeet huhtikuun alussa, samaan Kat-aikaan, samalla Kat-kanavalla. Ole valmiina.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.