Asiakkaani pyytävät minut puhumaan usein asiantuntijabloggaamisesta. Mikä on asiantuntijablogi, miten sitä kirjoitetaan ja mitä sillä voi saada aikaan?
Koulutuksen aluksi korostan, että asiantuntijablogit ja harrastusblogit ovat eri asioita. Molemmat ovat tarpeellisia, mutta bisneksen kannalta vain asiantuntijablogit ovat hyödyllisiä.
Aina ajoittain joku koulutuksen osallistuja viittaa ja tarkentaa:
Ovatko muotiblogit asiantuntijablogeja?
Ovat ja eivät. Muotiblogeja on nimittäin kolmenlaisia:
- Muodin asiantuntijablogeja kuten Ville Raivion Keikari (oma suosikkini), Jenni Rotosen Pupulandia tai Ira Wichmannin London Calling. Nämä asiantuntijat avaavat lukijalleen muodin taustaa ja ilmiöitä, ja heidän asiantuntemuksensa on näkyvää. Asiantuntevassa muotiblogissa saa toki olla silmäkarkkia ja kauniita kuvia, mutta niiden rinnalla on myös tietoa.
- Muodin harrastusblogeja, joista varmasti osa kehittyy asiantuntijablogeiksi. Nämä ovat usein sivutyönä tai harrastukseksi ylläpidettyjä sivustoja, joissa kirjoittaja oppii samalla kuin lukijakin. Harrastusblogeissa on nähtävissä, että kirjoittajalla on mielenkiintoa myös muodin ilmiöihin, taustoihin ja tekijöihin.
- Vaatekaappiblogeja, joiden ainoa tarkoitus on esitellä omia mutruhuulia ja omaa asuvalikoimaa. Vaatekaappiblogin pitäjällä voi hyvinkin olla tyylisilmää, mutta hän ei useinkaan osaa kirjoittaa eikä teksteissä näy asiantuntijuutta.
Kaikille näille on toki käyttötarkoituksensa ja kohderyhmänsä. Silti arvostan eniten asiantuntijablogeja. Vaatekaappiblogi on nimittäin helppo perustaa ja ylläpitää, mutta asiantuntijuuteen tarvitaan monen vuoden työ.
Muodin asiantuntijabloggaaja ei juokse vain vaatteiden perässä. Hän juoksee myös tiedon perässä.