Osta uusi Renault: jokin hiiskatin ESP vakiona

Katleena Kortesuo

Radio Voicessa pyöri Renaultin mainos, jossa kehuttiin Clioa: "Ainoana luokassaan ESP vakiona!"

Mikä hiivatin ESP? Miten kukaan voi kehua autoaan käsittämättömillä kirjainyhdistelmillä? Onko auto tarkoitettu vain niille, jotka tietävät, mikä ESP on?

Päätin ottaa selvää ja menin Renaultin nettisivuille. Siellä oli sama ESP-luritus, ja perässä oli linkki "Lue lisää". Tästä linkistä tuli esille uusi tieto:

Uusi Clio mallisto intergroidulla Carminat Tomtom navigointijärjestelmällä

Alkuperäiseen ESP-asiaan ei siis viitattu lainkaan, mutta sen sijaan lukijalle tarjoiltiin uusi termi (ja kaupan päälle pari yhdyssanavirhettä ja yksi lyöntivirhe).

Lisäksi sivuilla luki pienemmällä toinenkin uusi tieto:

Uusi 5-ovinen Clio
Tyylikäs ja turvallinen
Lue lisää

Tästä pääsi valikkoon, jossa en vieläkään nähnyt mainintaa ESP:stä. Tietoa ei löytynyt edes syvemmältä valikosta – tosin minua kiinnosti yrittää vain vajaat kymmenen minuuttia. Ehkä joku pitkäjänteisempi jaksaa kaivaa tietoa pitempään.

Sen sijaan Google kertoi selityksen ensiyrittämällä:

ESP merkitsee elektronista ajovakauden hallintajärjestelmää. Kirjainlyhenne tulee saksankielen sanoista ”Elektronisches Stabilitäts Programm”.

Tämä tieto tuli muuten Googleen Volkswagenin sivuilta. Mitähän Renun markkinointiväki tuumaa tästä?

Tarinan opetus 1: Asiakkaasi ei häikäisty vieraista termeistä, vaikka sinä ehkä häikäistyt.

Tarinan opetus 2: Jos kaikesta huolimatta käytät vierasta termiä, selitys on löydyttävä heti ja läheltä.

 

6 kommenttia

  1. Kuulin saman (tai ainakin samanlaisen) mainoksen radiosta, ja heti korvaan särähti sama sana. Totesin, että automainokset taitavat olla suunnattu miehille, jotka äidinmaidossa jo oppivat kaikki lyhenteet, ESP, ABS ja ERM (elektroninen kaatumisenestojärjestelmä Jeepissä).Ona keskustelunaiheensa on se, että mihin tarvitaan kaatumisenestojärjestelmää.

  2. Kiitos kommentista! Hyvä juttu, että muutkin ovat kiinnittäneet asiaan huomiota. Toivottavasti myös Renun markkinointiväki avaa silmänsä (tai korvansa).

  3. Kiitos aamun nauruista. Tulin tarkistamaan netistä pari juttua ennen tenttiin lukua ja eksyin tänne. Pari tuntia mennä huristi mukavasti. Jospa sitä nyt jaksaisi lukea vaikka informaatio-oikeutta.

  4. Jii arvioi väärin meitä miehiä. Nuo lyhenteet ovat enemmistölle samanlaista ”rojua ja sanahelinää” kuin mitkä muutkin vierasperäiset termit ja tuntemattomat sisvistyssanat. Puhujan itsetunnon pönkitystä. Eikä kuuluja / lukija kehtaa näyttää tyhmyyttään kysymällä mitä tarkoittavat!Kaatumisenestojärjestelmälle ei taida olla mitään tarvetta. Oletteko koskaan nähneet uudehkoa maasturia tai näitä ”kaupunkimaastureita” edes hiukan savisena. Eihän niillä uskalleta mennä edes hiekkatielle, maastosta puhumattakaan, ettei naarmuunnu…. (kaupunkimaasturissa ei ole edes maastoajoon tarvittavia hitaita vaihteita)

  5. Parrakas, loistavaa että nykyään auto ei enää ole kovin monelle miehelle maskuliinisuuden jatke.Itse tulkitsin Jiin kommentin niin, että lyhenteet on tarkoitettu niille miehille, jotka ovat äidinmaidossa oppineet kaikki kummalliset autolyhenteet. Uskon, ettei hänkään tarkoittanut kaikkia miehiä.Itse muuten olen jossain määrin autohullu, mutta en arvosta pätkääkään erikoisia termejä ja lyhenteitä. Mainonnan pitää perustua konkretiaan eikä mystiikkaan. (Vaikka kenties mystiikka vetoaa juuri niihin miehiin, joista Jii puhui.)

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.