Oviremontti Lämpöluxin tapaan, osa 1

Katleena Kortesuo

Olemme ostamassa taloomme kolmea uutta ulko-ovea. Mies hoiti kaupat, koska olen itse ollut kiinni koulutuksissa ja kirjanteossa. Siippa tinki hinnan alas, teki kaupat ja tilasi mittaajan paikalle.

Ovifirma oli Lämpölux. Vasta tässä vaiheessa minullekin valkeni, kuinka pahuksen hyvin heillä oli tuotteistettu asiakaskokemus. Käyn läpi vaiheittain sen, mikä näkyi asiakkaan suuntaan:

1) Ennen myyjän käyntiä postissa tuli vahvistus.

Tulokirje Lampolux

Kirjeen tarkoitus on tietenkin kasvattaa luottamusta. Tämä hoitui seuraavilla keinoilla:

  1. Vahvistus tuli nopeasti käynnin suullisen sopimisen jälkeen. Hommat eivät siis jää roikkumaan.
  2. Alla oli oikean ihmisen kuva ja omakätinen allekirjoitus.
  3. Kirjeen alaosaan oli postinumeron perusteella poimittu meitä lähellä tehdyt ovi- ja ikkunaremontit. Voisimme siis käydä kävelyllä ja katsoa, miltä Lämpölux-ovet näyttävät.
  4. Kirjeessä luvattiin lähettää asiakaslehti, mikä viestii isosta ja luotettavasta yrityksestä.

2. Posti toi asiakaslehden.

Lehti Lampolux

En koskaan lue asiakaslehtiä, mutta nopeallakin selailulla huomasi, että Lämpöluxin tulokulmana oli jämptiys ja asiakaskokemukset. Myös VTT:n tutkimuksiin viitattiin.

Tällainen lehti tukee tietenkin epävarmoja asiakkaita. Jos ostaja alkaa myyjää odotellessaan pohtia hankinnan järkevyyttä, lehdessä olleet asiakashaastattelut vahvistavat ostopäätöstä.

3) Myyjä tuli mittaamaan.

Hänellä oli mukanaan oven pienoismalli, josta sai katsoa oven rakenteen. Myyjä piti hyvin katsekontaktin, kätteli kunnolla, esitteli ovimallit, mittasi oviaukot ja täytti sopimuspohjan. Rustasimme nimet alle. Olimme iloisia, kun loppusumma meni hieman alle kuuden tonnin.

4) Myyjä meni autolle – ja tuli takaisin.

Mukana hänellä oli lämpökattila tilaajalahjaksi. Positiivinen yllätys, joka tukee Lämpöluxin viestiä energiansäästöstä.

Kattila Lampolux

5) Postissa tuli jälkikäteen toinenkin tilaajalahja.

Eilen tuli postissa vielä yksi kuori. Siellä oli lämpömittari, jonka kaiken lisäksi oviasentaja ruuvaa tarvittaessa paikoilleen, jos omat taidot eivät riitä.

Mittari Lampolux

Pirun hyvin tuotteistettu. Oli helppo astua junaan, joka vei perille selkeiden välietappien kautta. Kuusi tonnia ei tunnu miltään, jos asennus sujuu yhtä hyvin. (Ovet tulevat heinäkuussa. Teen tietenkin siitä jatkopostauksen, niin nähdään asennuksen laatu.)

* * *

Sehän on selvää, että jostain olisi voinut saada yhtä laadukkaat ovet halvemmalla.

Minua ei kuitenkaan kiinnosta ostaa sellaiselta firmalta, joka jättää vastaamatta soittopyyntöihin ja vaikuttaa epäammattimaiselta. Maksan mieluummin kuusi tonnia luotettavalle toimijalle, jonka kanssa ei tarvitse surra, että mitähän tuli tehtyä.

Disclaimer epäilijöille: Kaupat hoiti mieheni, eivätkä edustajat edes tienneet minun saati tämän blogin olemassaolosta. Näyttää siis siltä, että ovifirma on tuotteistanut palveluketjunsa vahvasti: kyseessä ei ole erikoistapaus tai sattuma.

* * *

PS. Lämpölux voisi vaihtaa nettisivunsa responsiivisiin. On kiduttavaa etsiä kännykällä tietoa heidän sivultaan. Jos kauppa olisi johonkin tyrehtynyt, niin siihen jo alkuunsa. Minulla paloivat päreet heti, mutta siippa on onneksi pitkäpinnaisempi.

Edit 14.1.2020 klo 11.03:

Tämä postaukseni on niin vanha, että en enää julkaise ketjuun tulleita kommentteja. Blogini tarkoitus ei valitettavasti ole olla kuluttajille suunnattu fiilistenjakokanava.

Jos haluat kertoa oman kokemuksesi ikkuna- ja ovifirmoista, kannattaa ehkä mieluummin kirjoittaa ne asiaa käsitteleviin FB-ryhmiin tai keskustelupalstoille joihinkin tuoreempiin ketjuihin. Kuluttajat etsivät kokemuksia enemmän niistä kuin täältä EOT-blogista.

 

 

52 kommenttia

  1. Hei, hieno kirjoitus! Ilo lukea tällaista koska työskentelen Lämpöluxilla myyntitehtävissä. Usein saa kuulla että asiakaskokemuksen tuotteistaminen, ammattimainen myynti ja asiakkaan palveleminen viimeisen päälle olisivat huijaamista ja turhan tarpeen luomista. Minä näen sen kuitenkin luottamuksen rakentamisena ja bisnes perustuu luottamukseen ja muuhun tunteeseen. Se ei perustu vain hintaan.

    1. Kyllä tuotteistaminen on todella hyvä asia. Olisimme sanoneet heti alkuunsa, jos emme olisi olleet tyytyväisiä, ja kauppa olisi jäänyt siihen.

      PS. Nyt teillä on tuhannen taalan paikka tehdä asennustyö vimpan päälle. 🙂 Teitä seurataan suurennuslasilla.

  2. Tilaajalahjat (tässä lämpöpata) ovat poikkeuksetta skeidaa. En ole ikinä saanut järkevää tilaajalahjaa. Firmojen joululahjat osuvat nappiin noin 10% todennäköisyydellä. Tilauksen yhteydessä annettava lahja lisäksi viestii konkreettisesti, että rahojani ja myyntihessun huomiota on suunnattu epäoleelliseen.

    Muuten kuulostaa nappisuoritukselta. Toki jos itse olit tyytyväinen, niin asiakashan on tunnetusti aina oikeassa.

    1. Ei ne aina ole skeidaa. Puustelli antoi induktiolieden mukana kattilasarjan (vanhat eivät toimineet). Ikkuna firma antoi tikkataulun, ei yhtä hyvä kuin Katleenan saamat mutta ei se skeidaa ole.

  3. Työväki on lahjojen osalta kautta aikojen tosiaan miettinyt kolmea asiaa:
    * Kukahan ne ”lahjat” maksoi? Jos ne ovat ihan halpoja, ne ovat rihkamaa, jos taas kalliita ja hyviä, miksi rahojani käytetään sellaiseen?
    * Miten asiakaslähtöistä on ylipäätään jakaa roinaa kysymättä tarvitseeko asiakas sellaista?
    * Sillä vaivalla, joka kuluu kattilakaupassa, tavaroiden paketoinnissa ja postissa, olisi tehnyt koko urakan, mielikuvittelee ihminen.

  4. Hienoa kuulla hyvistä asiakaskokemuksista! Itsekin kyllä näen ylimääräisten tavaroiden jakamisen aika tylsänä. Useimmilla meistä on nykyään liikaa roinaa nurkissa, eikä minulle ainakaan yleensä anna hyvää vaikutelmaa, jos roinaa tyrkytetään kaupanpäälliseksi. Ikään kuin ostamani tuote ei olisi riittävän hyvä itsessään. Mutta hyvä jos teidän kohdalla lahjat osuivat nappiin.
    Minäkin olen vahvasti sitä mieltä, että hyvästä asiakaskokemuksesta voin mielelläni maksaa suhteellisen paljonkin. Kun taas huonosta kokemuksesta harmittaa maksaa pienikin hinta.

  5. Hei,

    Tämä lämpölux todella osaa kaupankäynnin. Heillä on markkinointi hyvin hallussa.
    Näin toimimalla he myyvät samaa tuotetta jopa kaksikertaa kovemmalla hinnalla muihin nähden. (kaskipuun ovet)
    Mutta arvostan kovasti heidän myyntitaitojaan!!
    Ja kovaa tulosta tekevät!
    Itsekkin toimin alalla.

    1. Hinta ei ollutkaan minua kiinnostava tekijä. Sen sijaan olen kiinnostunut siitä, että ovi ei väänny ja että asentajat tulevat ajallaan. Ovet ovat nyt paikoillaan, ja olemme olleet tyytyväisiä.

  6. 1. Jos kaksi taloutta lähtee mukaan on kyseessä yhteishanke.
    2. VTT asiaan en osaa sanoa mitään.
    3. 500 € hintaista ovea ei voi verrata LämpöLuxin käyttämään (kaskipuu) oveen.
    4. Kuluttajalla ei ole nykyään peruutusoikeutta, mikäli tavara tilataan mittatilaustyönä.
    5. Myös entinen lämpöluxilainen

    1. Jape, kiitos asiallisesta kommentistasi. Jouduin poistamaan edellisen kommentoijan viestin, koska se oli alatyylinen.

      Muille lukijoille tiedoksi, että Japen numerointi viittaa kiroilevan kommentoijan käyttämään numerointiin.

  7. Hyvä nimimerkki ”Toiseen firmaan siirtynyt työntekijä” tmv, jouduin poistamaan kolme kommenttiasi, koska ne rikkoivat EOT-blogin kommentointisääntöjä. Tässä blogissa ei suvaita alatyylisyyksiä. Voit tulla kertomaan mielipiteesi ilman kirosanoja.

    1. Hei, blogisssasi tuntuu olevan meno kuin pohjoiskoreassa. Joten kommentoin viestini mielummin tänne: keskustelu.suomi24.fi/t/12756129/lampoluxin-huijarit

      1. Blogissani saa ilman muuta arvostella sekä minua että kirjoituksiani, mutta kiroilla ei saa. Sitä sääntöä rikoit, joten poistin kommenttisi.

        Olet täysin oikeutettu kirjoittamaan Lämpöluxista Suomi24-palstalle. Se käy minulle mainiosti.

  8. Olen juuri tilannut lämpölux ulko-oven ja kaksi ikkunaa. Halvemmalla saisin kyllä, mutta tosiaan haluan parasta lämmöneristystä ja ammattitaidolla tehtyä kokonais pakettia. Toivon nyt etten joudu pettymään. Kalliista voi hyvällä omallatunnolla valittaa, jos jokin menee pieleen. Aikapaljon olen lukenut kritiikkiä lämpölux hintatasosta ja olen sitä mieltä ettei firma olisi pystyssä jos tuolla hintatasolla laatu ei vastaa odotuksia. luottavaisin mielin eteenpäin.

    1. Meillä ovet ovat nyt olleet paikallaan kesästä asti. Ne toimivat hyvin, ja lukot ovat lapsillekin helppokäyttöiset.

      Hauskaa oli, että meillä oli yhden ulkoseinän sisäpinta kesken, kun asentajat tulivat laittamaan ovet paikoilleen. Siitä huolimatta asentajat sahasivat kiltisti meille ovilistat valmiiksi. Kun saimme seinän kuntoon, pystyimme naulaamaan valmiit listat paikoilleen.

      1. Olen erittäin tyytyväinen lämpöluxin palveluun. Eipä toi hinta ole se ratkaiseva, vaikka sekin vaikuttaa kokonaisuuteen. Asiointi on mutkatonta ja selkeää. Minulla oli asennus aikataulun aikaan piha tie todella kapeaksi aurattu, joten ei asentaja päässyt pihaan isolla kärryllä. Ulko-oven asensivat, mutta laudoitukset ja ikkunat ovat vielä asentamatta. Syy tähän on monen tekijän yhteis summa. Lämpölux tuli vastaan, koska urakanlaskija ei ollut ilmoittanut pihatieni leveydestä asentajille. Asentajat tulevat kevään aikana (kunhan pihatie sulaa) uudestaan tekemään loput samaan urakkaan ilman lisäkustannuksia. Pihatieni on 100m pitkä, joten eipä lähteneet edes kokeilemaan liian kapeaa väylää pitkin.

  9. Eilen kävi kyseisen yrityksen kauppias tekemässä meille tarjouksen seitsemän ikkunan vaihdosta, myyjä tietysti osasi asiansa ja pitkien esittelyjen jäkeen alkoi mittailu, kaikki mitattiin, piirrettiin ja sovittiin mihin laitetaan tuuletus ikkunat tym. Alkoi sitten se vaikein vaihe tarjouksen laskeminen, kalliiltahan se tuntui kuten aina siltä joka on maksun puolella, kuitenkin kauppa tehtiin ja nyt odotellaan toukokuuta milloin asennus tulee tehtäväksi. Kokonaisuutena aivan positiivinen tapahtuma, toivotaan että loppuun asti on samanlainen.

  10. Tänään tilattiin kolme uutta ovea joista kahdessa on abloy sento lukitus. Paketti maksoi ihan liikaa mutta pitkä takuu tuotteista, selkeä sopimus ja asiakaslupaus tuntui olevan hintansa väärti. Jos uudet ovet kestävät yhtä kauan kuin nykyiset niin hintaa tulee 0,5€/pvä. Palaan asiaan kun asennus on toukokuussa tehty..

  11. Meille laitettiin helmikuussa lukuisia uusia ikkunoita. Kaikki sujui erinomaisesti. Alkusuunnittelu oli oleellinen, jotta asennusvaiheen yllätyksiä ei tullut. Informointi hyvää. Erinomaiset asentajat, jotka olivat etukäteen yhteydessä, tulivat jämptisti sovitusti ja työn jälki hyvä. Korjausjätteen pois kuljetus erinomainen juttu, niiden kanssa olisi ollut ihmeessä. Nyt on ihana nauttia uusista ikkunoista ja niiden tuomista eduista. ☺. Oli hintansa arvoinen.

  12. Hei.kiva lukea kommentteja.Täällä odotellaan Lämpölux asentajien yhteydenottoa.Huomisesta alkaen pitäisi kuulua.Seuraan innolla muitten kokemuksia.

  13. Olen nyt saanut muutamia kommentteja Lämpöluxin ovista. Markun, Vellun ja Riitan kommentit tuntuivat aidoilta, joten julkaisin ne. Kiitokset kokemuksista!

    Jätän tänne merkinnän joka kerta, jos en ole hyväksynyt jotain kommenttia. Kerron myös syyn kommentin poistolle.

  14. Heippa Katleena (ja muut ikkunat asennuttaneet)

    – jäin mielenkiinnolla nyt odottamaan sinun ja muiden käyttäjien loppukokemuksia – täyttikö yritys toiveet loppuun asti? Oliko asiakaskokemus siis viimeisen päälle onnistunut? Olen itsekin kaupan alalla ja toki tällainen case kiinnostaa!

    1. Meille tuli kolme ulko-ovea, ja olemme tosi tyytyväisiä. Asennusporukka siivosi jälkensä, jutteli mukavia, mutta teki kuitenkin rivakasti hommansa. Ovet ovat toimineet erinomaisesti, ja lukko ja kahva ovat kevyet kääntää myös lasten mielestä.

      (Ainoana miinuksena ovat mystiset kuraiset koirantassujen jäljet, jotka ilmestyvät ulko-oven sisäpintaan säännöllisesti. Onkohan tästä mahdollista saada korvauksia?)

  15. Onnittelut Matleena, hyvin on mennyt.
    Minun kokemukseni Lämpöluxin toiminnasta on aivan päinvastainen.
    Lämpöluxin edustajat ( 2 miestä) tulivat esittelemään ovea. ”Esittely”kesti
    n. 3 tuntia, kohdistuen pääasiassa lämpöluxin toimintaan. Ovestahan oli
    kysymys. Hankittavasta ovesta olisi pitänyt saada tietoa esim. valmista- ja minkälainen ovi,sen koko.(oviaukon koko on 130×240) , montako kyntettä 1 vai 2. Paljonko on asennuksen osuus ymt? Minulle eläkeläiselle kokonaishinta, epämäisellä parilla näin summan 3 160.
    Kauppa olisi pitänyt tehdä nyt ja heti. Oven hankinta on 1027 e.+ ovihelet n. 180 e. Paljonko tässä on elälekelisä? Ovikaupat on tehty,
    muttei LÄPÖLXILTA. Täytyy vähän järkeä käyttää
    Koskelon ”testamentissä julistetaan EETTISESTÄ LIIKETOIMINNASTA

    1. Meilläkin kävi kaksi edustajaa myymässä meille pari ovea. Hintaluokkaa pantataan esittelyssä viimeiseen asti. Ovet maksavat alkaen noin pari tonnia kappale asennettuna ja optiot ovat melko kalliita. Jokainen voi päättää, onko kallista vai ei, mutta jos homma toimii ja ovet ovat niin hyvät, kuten on luvattu, olen tyytyväinen.

  16. Meille Lämpölux tarjosi viime kesänä kolme ulko-ovea hintaan n. 7000 € ja tarjous oli voimassa vain tässä ja nyt. Kerroin, että en koskaan osta mitään tässä ja nyt, vaan että tulen pyytämään toisenkin tarjouksen. Kauppa jäi siis tekemättä. Pyysin tarjousta sitten Skaalalta ja heidän hintansa oli n. 3000 €. Kaupat tehtiin myöhemmin Skaalan kanssa ja tulivat asentamaan ovet sovittuna aikana, ja tekivät sen nopeasti, siististi ja jälkensä siivoten. Molemmat olivat hyviä myyntimiehiä ja tuotteissa ei varmaankaan suuria eroja ole, mutta hintaero oli päätähuimaava: tuolla 4000 euron hintaerolla teimme vaimon kanssa kahden viikon Kanarianmatkan ja jäi runsaasti rahaa upeisiin tuliaisiin lapsille ja lapsenlapsille. Meilläkin on erittäin hyvät ovet, olemme 100 %:n tyytyväisiä.

  17. Vielä pikku lisäyksenä, että Lämpöluxin mies ei koskaan soitellut tarjouksensa perään. Tiesi menettäneensä kaupan, kun en tarttunut hänen tässä-ja-nyt-tarjoukseensa.

  18. Joku ex-oviasentaja jätti kommentin, jossa hän haukkui Lämpöluxin asiakkaita typeriksi. EOT-blogin sääntöjen mukaan ketään ei solvata, mutta ex-oviasentaja on tervetullut yrittämään uudelleen kohteliaammin.

  19. Jep, ikkunoiden, ovien, kattojen, sadevesijärjestelmien jne. saneeraukseen/uusperustantaan liittyen kauppamiehiä on runsaasti. Kilpailuttaminen on ok. jos tietää tarkalleen mitä tasavertaisesti eri tarjoajien osalta vaatii. Samalle viivalle mahtuu 10/2-suhteessa tarjoukset. Saneerauskohteissa tärkeää on se että ko. tarjoukseen sisältyy myös eristykseen liittyvät ”lisätoimenpiteet”, elikkä huomioidaan esim. vanhan karmin oleva eristys sekä uuden asennuksen yhteydessä sen vahvistaminen. Kokemuksestani tiedän että esim. ovet erikseen hankittuna sekä asentaja ”vapailta markkinoilta” on useimmiten valituksia sekä pettymyksiä tuova yhdistelmä. Kun joku firma tarjoaa ko. paketteja, ikkunoiden, ovien ymv. osalta niin vähintäänkin tuplavarmentaen kaikki tekijät/nippelit huomioiden sopimukseen vahvistetusti allekirjoituksilla.

  20. Hups, on ihan pakko jatkaa edellistä koskien kokemuksestamme ”Läömpöluxin” edustajan käyntiä. Runsas kaksi vuotta sitten kävi ll:n edustaja luonamme ja esitteli heidän toimintaansa sekä tuotteitansa. No, aika lailla mitään sanomaton kohtaaminenhan se oli mutta sai kiinnostukseni heräämään. Kiinnostuin jopa niin paljon että hain naapurimaistammekin tarjouksia ikkunoille sekä oville. Olipahan kokemus, juurtajaksain läpikävin heidän kanssaan paketin sisältöä sekä hintaa, ainoastaan kotimaiset vaihtoehdot olivat ne parhaat. Pitkän tsekkaamisen sekä vaivannäön kautta päädyimme juuri vähän aikaa sitten ”paljon kehutun sekä parjatun” Lämpöluxin tarjoukseen. se vaan oli kattavin, vakuuttavin sekä laadullisesti että takuun muodossa paras. Jos vaikka hinta oli ”hieman” kalliimpi kuin erikseen ovet/asennus (taloon sekä autotalliin) niin jatkumo sekä myyjän vastuun korostuminen vahvistetusti olivat kokonaisvaltaisesti ottaen ratkaisevat tekijät. Elämmehän vuotta 2017 tällöin ei ”kusettaminen” enää onnistu. 😉

  21. 6k€ kolmesta ovesta on aika paljon. Paikallisen k-raudan laadukkaat ovet 350-400€ kpl.

    1. Vai että laadukkaat? Rautakaupan hinnat ovat aina alkaen 350€ siitä kun alat kokoamaan vastaavan oven jota mittatilaus työnä tehdään niin rautakaupan ovet ovat myös siinä 1600€ mutta ilman asennusta. Joudut erikseen ostamaan lukkopesän, avaimet, kahvat, helat, jos haluaa eri värin kuin valkoinen hinta nousee, ovilehden- ja karmin vahvuus vaikuttaa hintaan unohtamatta rahtia ja tuplatiivistettä

  22. Tarkoituksemme oli vaihtaa 1980 rakennettuun omakotitaloon ulko-ovi, parvekkeen ovi ja terassin ovi. Soitin osaavalle asennusfirmalle pari viikkoa sitten. Työnjohtaja pyysi meitä kirjoittamaan asennustarpeen yrityksen webbisivun yhteydenottolomakkeeseen. Sovittiin että soittavat seuraavana päivänä ja sovitaan aika jolloin tulevat käymään. Soittoa ei ole kuulunut. Tein Lämpöluxin kanssa 6 000 euron sopparin tänään ja tiedän viikolleen milloin ovet uusitaan. Myyjä oli provikkapalkalla ja möi kyllä rivakasti. Jouduinkin sanomaan että lopettaisi sen myynnin ja keskittyisi laskelmaan/tarjoukseen ja ovien mittaukseen. Palvelu oli hyvä perjantai-iltana. Homman meni reilu 2 tuntia. Kyllä myyjä palkkansa ansaitsee hyvästä palvelusta.

  23. Jehna, teimme LämpöLux:n kanssa kaupat asennuksineen jokin aika sitten 3-ulko-ovea asuinrakennukseen sekä autotallin kauko-ohjattavan oven avaimet käteen periaatteella. No sitten kun ovet tulivat (ei autotallin ovi) satoi vettä ja lavoilla olevat ovet olivat kääreen osalta rikkoutuneet sekä kastuneet. Tarkemman katselmuksen myötä totesimme että karmeista pari oli naarmuuntunut, no eihän se paha sinänsä, samoin ovet olivat likaantuneet. No siitä ilmoitus sekä rahtikirjaan merkinnät, samaan aikaan oli firman edustaja mittaamassa autotallin oven tilaa ja hän sai välittömästi todeta sen että kuljetusfirma (Shencker) oli toiminut huolimattomasti. Ei ole muuten ensimmäinen laatuaan että kuljetusfirma/terminaali toimivat vastuuttomasti. Useimmiten tuotteen valmistaja/myyjä joutuvat kärsimään logistiikan aiheuttamista vastuuttomista virheistä. Onni onnettomuudessa oli se että ovien ryhti karmeineen oli ok ja pieni pintapesu sekä asentajan loistavat oivallukset asennuksen yhteydessä toteutukseen saivat meidät hyvin tyytyväisiksi. Suosittelen ”pohojalaasta ossaamista” muillekkin! 🙂

  24. Kommentoimpa itsekin kokemukseni, jonka tänään sain onnellisesti päätökseen. Teimme 30.8.2017 kaupat kolmesta ulko-ovesta suolaisen 9100€ hintaan. Kolme tuntia kaupan jälkeen peruin kaupat, sillä iso keittiömme maksoi asennuksineen 8000e ja ennemmin olisin uusinut sen suoraan sanottuna, kuin maksanut 10 000e ulko-ovista, saa yhtä hyviä paljon halvemmallakin.

    Heti seuraavana aamuna oltiin ihmeissään yhteydessä, että miksi perutte. Kerroin syyt ja monta päivää tapeltiin, ettei peruutusta voi tehdä ja siitä täytyisi ainakin maksaa. Olivat kuulemma ehtineet kolmen tunnin aikana hakea rahoituksenkin, mutta kun soitin 4.9. rahoitusyhtiöön ei meille oltu haettu minkäänlaista rahoitusta – valehteli useaan kertaan päin naamaa itse aluemyyntipomo! Samana päivänä saapui viesti kaupan peruuntumisesta samalta henkilöltä 4.9, mutta tahdon peruuntumisen kirjallisena ehdottomasti, pankkineitikin ihmetteli noin kieroa toimintaa. En suosittele, enkä tule hankkimaan kyseisestä firmasta mitään. Tuote ja palvelu voi olla hyvää, mutta myyntikin pakkokauppaamista ”myyjä ei lähde ilman allekirjoitusta”-tyylistä sekä sopimus epävirallinen puuttuvine tietoineen ja asiakirjoineen. Uskomatonta, että mainostavat johtavana ja luotettavimpana haukkuen kaikki muut firmat maanrakoon.

  25. Tilasimme eilen lämpölux istahtaa ikkunat ja olemme todella tyytyväisiä. Asentaa toukokuussa. Myynti edustaja miellyttävä ja asiallinen ei tyrkyttänyt.. Ja suomalaista tuotantoa. Meillä on käynyt edustaja ennen estielämässä ikkunoita mutta ei olla ostettu. Nyt sitten tilatiiin.

  26. Ja sen viellä voin mainita että vanhat ikkunat viedään pois ilman lisä maksua.. Ja tosiaan sädekaihtimet kuului hintaan ja kiva oli lahja ei me kyllä lahjan takia tilattu. Meille tuli ikkunapesijä ja vitsi sarja. Ja myyjä erittäin mukava ja miellyttävä.

  27. Mekin tilasimme tällä viikolla 3x Ulko- ovet ja pikkuikkunan Lämpöluxilta. Hintaa niille tuli 8200e sis. kaiken asennuksesta vanhojen ovien poisvientiin. Toimitus on toukokuussa. Mittaili kaikki hyvin ja sorkkarautaakin käytettiin…n. 3h meni.
    Kaupanpäällisiksi antoi kärcherin ikkunanpesimen ja miehelle puukkosarjan. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

  28. Meille tilattiin viime vuoden 2017 syyskuussa pari ikkunaa ja toimitus piti olla vk 1-4, sitten soittivat etteivät pääse kun tie liukas tai jotain ja lupasivat tulla myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana. Sitten tuli viesti että tulevat alustavasti vk 13 ja soittavat päivän. Eipä ole mitään kuulunut vaikka vk 17 mennään. Eikä tarvitse kuuluukaan. Kauppa kuluttaja-asiamiehen mukaan voidaan purkaa koska viivästys on jo oleellinen, eikä mikään lyhyt. En suosittele. Käyvät eläkeläisille kauppaamaan isoon hintaan ylihienoja tuotteita.

  29. Tässä jatkoa siihen kun olemme odotelleet ikkunoita nyt huhtikuun loppuun asti. Soitin Lämpöluxiin ja asiakaspalvelija sieltä lupasi selvitellä asiaa ja soittaa takaisin, tämä tapahtui perjantaina. Lauantaina mystisesti ilmestyi pihalle ikkunapaketti. Selvisi, että kaikki nämä kuukaudet ikkunamme ovat olleet naapurin jossain varastossa! Eli tammikuussa ilmeisesti heille laitettu ikkunoita ja kuljetusfirma jota Lämpölux käyttää oli jättänyt ikkunat sinne tiemme vaikeakulkuisuuden vuoksi. Mainittakoon että koko ajan tietämme liikennöitiin isommilla ja pienemmillä autoilla. En tiedä minkälainen auto heillä kyseessä. Naapuri, joka ei ole sanonut päivää koskaan ei kyllä ilmoita ikkunoistakaan meille, en saata käsittää tällaista toimintaa. Lämpöluxin asentajat ovat tienneet koko ajan missä ikkunat ovat. Pyysin tietysti hyvitystä koska emme tienneet koko tästä asiasta mitään. Mutta vastaus oli kylmä ei ja syytöksiä sateli että ei olla vastattu puhelimeen kun asentajat on soittaneet kymmeniä kertoja. Olivat kai soittaneet, mutta ns väärään numeroon. Henkilö jolle ikkunat varsinaisesti myytiin, on eläkkeellä oleva seniori, joka ei ilmeisesti ihan tiennyt mihin ryhtyi. Puolella siitä 1500 e per ikkuna saa muualta ikkunan ja on hyvä firma sekin. Myyjällä ei tässä ole ollut muuta mielessä kuin saada aikaiseksi kauppa vaikka millä taktiikalla. Pelkkää harmia koko hommasta. Nyt ovat tulossa joku päivä asentamaan ikkunat ja haluankin olla paikalla näkemässä. En jätä tätä asiaa tähän vaan lähden peräänkuuluttamaan myynti etiikkaa ja toimintaa tässä tapauksessa, koska tämän venyneen ikkunan asennuksen takia kaikki muutkin jutut ovat venyneet ja vanuneet. Älkää hyvät ihmiset menkö lankaan, katsokaa läheistenne perään joita saatetaan kaikissa tällaisissa asioissa tavallaan huijata kun eivät tajua mihin ovat ryhtymässä ja kenen kanssa. Kyllä, kyllä minä kuuletin asiakaspalvelijaa toiminnasta, mutta ei auta, oli kyllä kamalaa tämä kaikki, eikä vielä edes ohi.

  30. Hoplaa!
    No niin (äänensävy tässä vaikea kuvailla)

    Minun luona kävi juuri tunti sitten LämpöLuxin ’etupartio’, eli kaksi melkoisen kohteliasta nuorta miestä. Omasta mielestäni – olenhan jo kohta 60 -vuotias ukko, kyyninen ja kärttyisä – oven avattuani tuli toinen jehu hieman turhan iholle… ja meni tovi, ennen kuin pääsin edes jyvälle mitä ovat kauppaamassa – pitkään tietty luulin, että lämmitysjärjestelmiä…

    Noh, onnistuivat alkupuheessaan koska minulla ja naapurilla (paritaloyhtiö) on ollut puhetta, josko autotallin kaksi vanhaa kippiovea jo päivittäisi… ja näillä kavereillahan oli myydä aikaa, eli heidän tarkoitus oli vain päästä sopimaan milloin mittamies, joka tietää myös hinnat, pääsee paikalle. Tässä vaiheessa minä muutuin hieman varovaisemmaksi, koska ymmärsin etten tulee nyt saamaan mitään budjetääristäkään kustannusarviota. Kokeneempi kettu huomasikin tämän kehonkielestäni, ja alkoi kehumaan pihan autoja. Noh, ei tienyt olevan puheissa cx-ihmisen kanssa…. joten pistin kengät jalkaan ja asetuin heidän tasolle ja iholle pihamaalle. Olivat hämmentyneitä. Johdatin heidät autotallille, ja avasin oven ja ryhdyin kyselemään mitoituksista, mekanismista jne. ”Kyllä olemme mitoittaneet samankaltaisiin tiloihin”. Eikä muuta irronnut. Pettymys.

    Ilmoittelin siinä sitten että en usko naapurin kiinnostuvan jos ei ole ymmärrystä hintatasosta. Utelivat naapurin numeroa, jotta voisivat itse soittaa. Kyselin notta miksi… kyllä minä voin asian esittää…

    Ihan leppoisasti kuitenkin keskustelu sujui – eivät provosoituneet – ja lopulta saivat luvan soittaa minulle loppuviikosta jotta voidaan sopia ”mitoittajan” kanssa treffit…

    Ja sitten tulin googgeloimaan ”mitä maksaa Lämpöluxin markkinoimat saksalaiset autotalliovet”… päädyinkin tänne 🙂 … Seurataan ja ihmetellään millaisia vivahteita asiakaskokemukseeni tarttuu, syntyykö sopimusta jne…

  31. Se on vaan niin, että laadukkaat kotimaiset ovet et ikkunat voidaan pilata kiireisellä, laaduttomalla asennuksella! Siis esim. ovien toimivuus ! Ym.

  32. Älkää ihmeessä ostako tältä firmalta mitään! Tilattiin 3 ovea ja ikkuna. Piti tulla soitto vappuviikolla 2018 milloin tulevat asentamaan näitä. Eipä soittoa kuulunut. Soitin itse ja kyselin. Lupasivat ottaa yhteyttä. Ei mitään…soitettu uudelleen..
    Sitten Yhtenä ilta n. 3 vk päästä tuli soitto että tullaan asentamaan tilattuja tuotteita. Muuten hyvä mutta kun ei ollut tullut mitään ovia eikä muutakaan?
    Noh. Seuraavana päivänä ilmestyi paketti pihalle.
    Satoi kaatamalla ja aurinkokin porotti kuumasti. Meni taas n.3vk. Soitettu milloin tulette asentamaan.. ovet kelmun alla 3 vk. lopulta tulivat.
    Ikkunasta puuttui sälekaihdin ja ulko-ovi oli klummulla. No ei siinä mitään. Ne tulee sitten joskus?? Sanoi asentajat.
    Laittoivat ovia yht. Koko päivän. Ja niin vinoon ku olla ja voi.
    Sanottu siitä , mutta ei voi mitään.
    Niin pettymys koko touhu. Mitkään ei pitäny paikkansa. Ei toimitukset eikä aikataulut. Iso pettymys tämä firma!!!

  33. Tuli soitto , joku mies esitteli kai itsensä , jopa sen että olisivat tulossa ikkuna tarkistuksiin,kun sanoi firman ,tajusin mistä kysymys ,kaksi valhetta ,ensiksi että olemme muka pyytäneet yhteen ottoa ei pitänyt paikkaansa ,olivat kyllä jo soittaneet toiselle puoliskolla ,mutta hän sanoi ettei kiinosta ja toinen valhe ( uskon niin ) että olisivat jo saaneet tilauksia .
    Kerroin tietoni lämpö lue ikkuna myyjien tyylistä , ( mm kilpailu ja kuluttaja virasto varoittaa lämpö lux ja tiivis ikkuna kauppiaista ,ET lehti on kirjoittanut ison artikkelin samoista vesseleistä ja suomi 24 kuluttajien henkilökohtaisia kokemuksia otsikolla mm lämpö lue huijaukset.)Sekä on oma kokemus hinta 8900€ asiallinen paikallinen hinta 6300€ , kun kerroin osan näistä ,ja sen että ei teillä ole omaa tehdasta ,väitti vastaan ja suuttui ,sänkyjen että kyllä teidän paikkakunnasta kirjoitelkaa ja löi luurin kiinni ?

  34. Hei Katleena

    Olen mielenkiinnolla seurannut tätä yhtiötä, etenkin kun nyt taas ovat heidän myyntitavat olleet kritiikin alla. En itse ole ollut asiakkaana, mutta lähipiiristä löytyy myös kokemusta, ja tuotteistaminen oli kyllä yrityksellä hanskassa. Minusta siksi yritys onkin mielenkiintoinen!

    Tiedän, että yritys ei ole tuotteisaan ja palveluissaan edullinen, päinvastoin. Olen yrityksen toimintatapaa ja esimerkkeihin tutustuessa törmännyt tapauksiin, joissa minustakin kyseessä on jo ylihinnoittelu. En myöskään pidä tavasta, jos sellainen on totta, jossa myynti on agressiivista ja siinä olisi harhauttamisen piirteitä, etenkin vanhuksille.

    Mutta toisaalta. Olisinko minäkään (tai kukaan muukaan) oikea ihminen sanomaan, että kyseessä on huijaus, jos muualta ostettuna vastaava paketti maksaisi esimerkiksi 8000 euroa, mutta heiltä 13 000? Tuotteistettu, hyvin toimiva palvelu ei tietenkään ole ilmaista, ja moni hirmu kalliilla palvelun ostanut on kokonaisuuteen tyytyväinen,vaikka tietävätkin että nyt tuli kallis diili sovittua.

    Olen itse pohtinut, onko hyvän palvelutuotteistamisen ja eettisesti arveluttavan myynnin raja sittenkään ihan selvä. Olen yrittäjä, ja ehdottomasti haluan omassa toiminnassa pysyä eettisissä toimintamalleissa, tottakai. On jännittävää ajatella, ainakin minusta, onko Lämpölux yrityksenä hyvä vai huono esimerkki, kumpaankin kun löytyy mielipiteitä.

    Ehkä on niinkin, että hyvin tuotteistettu myynti- ja toimintatapa, etenkin palvelussa on maassamme aika vierasta. Markkinoinnissa, hyvässä palvelussa ja ystävällisessä myynnissä yllättävän moni asiakasehdokas tuntuu yhä ajattelevan, että tässä on nyt koira haudattuna. Sellaista toimintaa tehneet yritykset saavat kritiikkiä, varmasti usein ihan syyttä suottakin. Esimerkkejä löytyy muitakin, eri aloilta. Kun heidän liiketoiminnan tunnuslukuja tarkastelee heidän kilpailijoiden tunnuslukuihin, niin huomaa kyllä eron – myyntiin ja hyvään (vaikka paljon kalliimpaankin) palveluun satsanneet pärjäävät paremmin. Keskustelupalstoilla on silti paljon krittiikkiä. Ehkä se on niin: karavaani kulkee ja koirat haukkuu.

    Yrittäjä laittaa peliin kaiken. Tunnen itsekin paljon yrittäjiä, ja minusta heitä yhdistää reiluus ja sitoutuneisuus. Kova paine, asiakkaan hyväksi tehty työ, mutta kohtuuton hintakritiikki on varmasti monelle kova pala. Samalla lailla olen itsekin monta yötä menettänyt miettiessä jälkikäteen tullutta kritiikkiä ”kalliista hinnasta”, ”turhastaja vain hintaa korottavasta ylipalvelusta” ja ”asiakkaan huiputtamisesta” – kritiikki kylläkin tulee ihan muusta kuin maksavan asiakkaan suusta – vaikka peiliin katsoen tiedän ettei kyse ole ollut siitä. Olen ollut niissäkin tapauksissa valmis palauttamaan kaiken rahan ostajalle, mutta asiakas ei löytänyt palautukselle mitään perustetta. Aika ihon alle meni kuitenkin sivullisten kritiikki.

    Luulen, että tässä piilee myös ongelma. Palvelusta ei ole totuttu maksamaan, eikä niitä tuotteistamaankaan. Hyvä palvelu on kuitenkin ihan samanlainen kuluerä kuin tuotteen raaka-aineet. Tuotteistamisen juurisyy-ongelmat lienevät siis aika syvällä, asenteissa. Hyvästä palvelusta pidetään visusti katteet pienenä, vaikka asenteiden muutos vaatisi enemmän pioneerihenkeä, nimenomaan meissä yrittäjissä.

    Yrittäjälle ei tässä ole kyse rahasta. Yrittäjä ei naura kävellessä pankkiin, jos on kusettanut asiakasta. Sitäpaitsi, siinä vaiheessa kun yrittäjä saa korvauksensa riskistä ja raadannasta, on moni muu ottanut siivunsa ensin. Jopa se yrittäjää huijarina pitävä keskustelupalstojen kritiikkiä antava saa hyödyn ennen. Ja niin se pitää ollakin.

    Kirjoituksesta tuli pitkä, eikä se pääty edes kysymykseen. Ehkä on niin, että eettisten peisääntöjen ja tuotteistamisen keskustelun tärkeyttä on syytä jatkaa, että yhä enemmän meistä yrittäjistäkin ymmärtää, miten tämä maailma toimii.

    Lämpöluxiin kuitenkin, siitähän tämä lähti. Minusta heidän työ on arvokasta, ja luo uusia tapoja muillekin. Jso kritiikki liian kovasta myyntitaktiikasta pitää paikkansa, niin toivottavasti siihen pystytään puuttumaan, yhtiössähän on paljon myyjiä ja erilaisuutta löytyy taatusti. Jos taas hinnat ovat korkeat, mutta palvelu hyvää, niin toivottavasti vain jatkavat samaan malliin.

    Lopuksi kiitos Katleena kirjoituksista, teet tärkeää työtä.

    1. Erinomainen analyysi!

      Mäkään en hyväksy sitä, jos tehdään a) aggressiivista myyntiä b) varsinkaan sellaisille ihmisille, jotka ovat jo hieman alentuneesti oikeustoimikelpoisia. Vanhusten ja sairaiden pitää saada tehdä ostopäätös rauhassa ja kysymällä neuvoa läheisiltä – ilman että myyjä hengittää niskaan.

      Omalla kohdallani myyntitilanne oli asiallinen ja sujuva neuvottelu. Jos myyjä olisi painostanut tai haiskahtanut huijarille, hän olisi jäänyt ilman kauppoja saman tien.

      Mä olen ehdottomasti valmis maksamaan tehokkaasta palvelusta ja nopeasta prosessista. Mua ei kiinnosta yhtään ”tehdä itse ja säästää”. (Sitäkin olen monesti kokeillut, ja yleensä olen pettynyt.)

      Ovet ovat nyt kohta neljä vuotta vanhoja, ja kaikki on toiminut mainiosti. Nyt tosin olemme alkaneet harkita pientä päivitystä: saatamme siirtyä elektronisiin koodilukkoihin jossain vaiheessa, jottei enää tarvitsisi etsiä kadonneita avaimia.

      Myös ovilistoille on käynyt jotain jännää: niihin on neljän vuoden aikana tullut koirankynsien jälkiä. Oma koiramme Neponen sanoo ponnekkaasti, etteivät jäljet ole missään nimessä sen tassuista. Ehkä ne asentajat jättivät tänne koiran?

  35. Tämä teksti on niin vanha, että en enää julkaise ketjuun tulleita kommentteja.

    Jos haluat kertoa oman kokemuksesi ikkuna- ja ovifirmoista, kannattaa ehkä mieluummin kirjoittaa ne asiaa käsitteleviin FB-ryhmiin tai keskustelupalstoille. Kuluttajat etsivät kokemuksia enemmän niistä kuin täältä EOT-blogista.

    1. Taas joku yritti kirjoittaa tähän ketjuun. Kirjoitukseni on jo niin vanha, että nimimerkki ”Rauskin” kannattaa mennä kirjoittamaan muille keskustelupalstoille ajankohtaisia kommenttejaan.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.