Apua, syksy on ollut niin kiireinen, että pakohuonearvostelut ovat jääneet. Kokoan tähän nyt puolen vuoden saldon yhteen tiiviiksi pläjäykseksi.
* * *
Spoiler alert: Pakohuonearvosteluni eivät sisällä nopeuttavia tietoja, valokuvia huoneista eikä tehtävien ratkaisuja. Arvosteluni eivät siis auta huoneiden ratkomisessa – mutta toki ne väkisinkin kertovat huoneesta jotain yleistä. Postaukset usein esimerkiksi paljastavat, onko huone useampiosainen tai millaista rekvisiittaa siellä on. Jos et halua tietää huoneesta yhtään mitään (siis yhtään mitään), älä lue tätä postausta. Joskus saan huoneet ilmaisena näytteenä tai alennuksella, joten kerron aina hintatiedon kohdalla, mitä olen maksanut huoneesta.
* * *
43) Terminal X, Exite Games, Helsinki
- Tarina: Olet lentokentällä. Matkalaukkusi on vahingossa vaihtunut pommilaukkuun. Lentokenttä evakuoidaan. Pystytkö purkamaan pommin ennen kuin se räjähtää?
- Milloin: Elokuussa 2018.
- Ryhmä: Kaksi muksuani (11- ja 13-vuotiaat), Elisa ja minä.
- Tulos: Nyyh, ei ihan mennyt läpi.
- Käytetyt vinkit: Muutamia, mutta en löytänyt enää tarkkoja muistiinpanoja.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: 4/5.
- Hinta: Hinnaston mukaan eli 140 euroa neljältä hengeltä.
- Pulmien arvosana: 8,5.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 8+. Ei ihan huippuun asti tehtyä lentokenttäfiilistä, mutta vahvaa yritystä silti.
- Tarinan arvosana: 6.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 8-.
- Perustelut: Firman sivuilla ei ole huonekohtaista suoraa linkkiä, jonka voisi lähettää pelikavereille. Pelinohjaaja oli hymyilevä ja sympaattinen. Tarina repsahti pahasti siksi, että siinä oli kaksi valelopetusta. Ensin luulimme, että homma päättyy pommin purkuun, mutta ei se päättynytkään. Sitten luulimme, että homma päättyy oven aukaisemiseen, mutta ei se päättynyt siihenkään. Tämä syö intensiteettiä, koska draaman kaari ei ole ehjä, eikä pelaaja pysty arvioimaan, paljonko on tehtäviä jäljellä. Huoneessa oli muutamia tosi hauskoja tehtäviä ja muutamia vanhentuneita ”avaa lukko” -tyyppisiä pulmia. Pääsimme kokeilemaan paria uudenlaista tehtävää, mikä on aina hauskaa. Tykkäsin myös lentokenttämäisistä laitteista kuten matkalaukkuhihnasta, kortinlukijoista, lentoaikataulunäytöistä ja läpivalaisulaitteesta. Huoneen vahvin elementti olivat nimenomaan pulmat, mutta ei niinkään tarina. Sekin oli viisasta, että huoneen vaikeutta pystyi ilmeisesti säätämään niin, että kokenut ryhmä aloittaa käsirautoihin kytkettynä ja aloittelijaryhmä pääsee peliin ilman käsirautoja.
44) Vankiselli Kouvola, Kouvola Escape Room
- Taustaa: Kaverini pitää Kouvolassa pakohuoneyritystä, ja hänellä oli kaksi uutta huonetta. Kävimme tsekkaamassa ne samalla, kun olimme keskiaikatapahtumassa.
- Tarina: Olet vankilassa. Edellinen vanki on paennut, mutta pääsetkö sinä pakoon?
- Milloin: Elokuussa 2018.
- Ryhmä: Kaksi muksuani (11- ja 13-vuotiaat), heidän ensikertalainen kaverinsa ja minä.
- Tulos: Yhyy, ei mennyt läpi.
- Käytetyt vinkit: Näitä tarvittiin. Huone on kuulemma laadittu niin, että ilman vinkkejä ei kuulukaan päästä ulos.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: ei määritelty.
- Hinta: Normaalisti 100 euroa neljältä hengeltä, mutta saimme huoneen 35 eurolla.
- Pulmien arvosana: 7,5.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 8,5. Ehdottomasti enemmän yritystä kuin firman aikaisemmissa huoneissa.
- Tarinan arvosana: 6. (Olen vähän kyllästynyt ”pakene vankilasta” -tarinaan.)
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 8-.
- Perustelut: Tykkään itse enemmän sellaisista huoneista, joissa on edes teoreettinen mahdollisuus päästä ulos ilman vihjeitä. Lisäksi moitimme porukalla sitä, että pari oleellista merkintää oli tehty niin pienellä, että niitä oli lähes mahdoton havaita. Joissain avaamissamme laatikoissa oli sekä oikeita vihjeitä että turhia hämäyksiä. Tähän suhtaudun aina kahtiajakoisesti. Ymmärrän kyllä, että hämäyksillä halutaan vaikeuttaa peliä, mutta se on riman alittava tapa. Muutenhan huoneen voisi kaataa täyteen rojua, jossa seassa on yksi avain oveen. Sitten pelaajilla menisi tunti pelkästään sen avaimen etsimiseen. Sen vuoksi pidän enemmän niistä vaikeutustavoista, joissa vaikeus perustuu hankaliin pulmiin eikä ylimääräisiin hämäystavaroihin. Huoneessa oli kivasti gadgeteja eikä pelkkiä lukkoja. Myös moniosaisuudesta tulee plussaa, koska muut firman huoneet ovat olleet yksiosaisia. Lisäksi kaipaisin kovasti firman sivuille alasivua, jossa on juuri tämän huoneen esittely, ennätysajat ja tarkemmat tiedot.
45) Professori Myski-Baronsen kosto, Kouvola Escape Room
- Taustaa: Kaverini pitää Kouvolassa pakohuoneyritystä, ja hänellä oli kaksi uutta huonetta. Kävimme tsekkaamassa ne samalla, kun olimme keskiaikatapahtumassa.
- Tarina: Professori Myski-Baronse aikoo myrkyttää koko Euroopan juomavesivarannot. Olet hänen laboratoriossaan. Saatko estettyä professorin suunnitelmat?
- Milloin: Elokuussa 2018.
- Ryhmä: Kaksi muksuani (11- ja 13-vuotiaat), heidän ensikertalainen kaverinsa ja minä.
- Tulos: Läpi meni että heilahti, koska olimme älykkäitä, nopeita ja viehätysvoimaisia.
- Käytetyt vinkit: Näitä tarvittiin, mutta muistiinpanoni eivät ole tallella.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: ei määritelty. Oma arvioni: 3/5.
- Hinta: Normaalisti 100 euroa neljältä hengeltä, mutta saimme huoneen 35 eurolla.
- Pulmien arvosana: 7,5.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 8-. Hullun proffan labra on helppo rakentaa autenttiseksi, mutta siitä tulee aina myös sekava.
- Tarinan arvosana: 7. (Olen hieman kyllästynyt myös ”hullu professori” -tarinaan.)
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 8-.
- Perustelut: Klassinen toisen aallon pakohuone, jossa on lukkoja, mutta myös mekaanisia pulmia. Pari pulmaa oli hauskoja juuri niiden toiminnallisuuden takia. Eräs tehtävä vaati väkisinkin vihjeen, koska emme tunnistaneet sähkötekniikkaan liittyviä osia. Tiesimme siis, että tarvitsimme sulakkeen, mutta emme tienneet, miltä näyttää juuri kyseisen laitteen sulake. (Vastaus: ei yhtään siltä, miltä näyttää kodin sähkökaapin sulake.) Rojua oli paljon, joten homma meni välillä etsimiseksi. Kaipaisin kovasti firman sivuille alasivua, jossa on juuri tämän huoneen esittely, ennätysajat ja tarkemmat tiedot.
46) Arielin apurit, Escape Room Imatra
- Taustaa: Pidimme syyslomaa Imatran kylpylässä ja samalla testasimme pakohuoneen.
- Tarina: Arielin asu on varastettu. Sinut on lukittu siivouskomeroon. Löydätkö Arielin asun ajoissa?
- Milloin: Lokakuussa 2018.
- Ryhmä: Perheemme eli kaksi aikuista sekä 11- ja 13-vuotiaat.
- Tulos: Pääsimme läpi viime tingassa.
- Käytetyt vinkit: Ei aavistustakaan, koska muistiinpanot ovat jossain.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: 4/5.
- Hinta: Neljältä hengeltä 100 euroa.
- Pulmien arvosana: 8-.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 6-.
- Tarinan arvosana: 8+.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 9-.
- Perustelut: Huoneessa oli ehkä hieman liikaa lukkoja, mutta onneksi oli myös gadgeteja. Osaan pulmista tarvittiin vinkkejä, koska olimme tyhmiä. Sisustus oli varsin ankea. Huoneen immersio oli tosi huono, koska seinän takaa kuuluivat kylpylävieraiden äänet, eikä sisustukseen ollut satsattu lainkaan. Pelinohjaaja oli positiivinen ja auttavainen. Pari gadgetia aiheutti spontaanin naurun, koska niissä oli hauska yllätys.
47) Palanderin talon murhamysteeri, Mysteeri ja Hämeenlinnan kaupungin historiallinen museo, Hämeenlinna
- Taustaa: Mysteeri ja Hämeenlinnan kaupungin historiallinen museo järjestävät autenttisessa talomuseossa klassisen Cluedo-tyyppisen murhamysteerin. Pääsimme testaamaan peliä ilmaiseksi ennen sen julkistusta.
- Tarina: Palanderin talossa on tapahtunut murha. Pystytkö selvittämään todistajia haastattelemalla, mitä on tapahtunut?
- Milloin: Lokakuussa 2018.
- Ryhmä: Perheemme eli kaksi aikuista sekä 11- ja 13-vuotiaat.
- Tulos: Ooh, löysimme murhaajan.
- Käytetyt vinkit: Peli ei rakennu vinkeille lainkaan, vaan joukkueen tehtävänä on haastatella pelin hahmoja.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: ei määritelty. Oma arvioni 3–4/5.
- Hinta: Normaalisti 18 e/hlö, mutta testipelaajina pääsimme ilmaiseksi mukaan.
- Pulmien arvosana: (Ei pysty arvioimaan, koska murhamysteerissä ei ole varsinaisia pulmavaiheita.)
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 10. Kyseessä on sentään aito talomuseo kaikkine vanhan ajan tarvikkeineen.
- Tarinan arvosana: 9,5. Erinomainen tarina, ja museon työntekijät eläytyivät hahmoihinsa tosi taitavasti,
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: (Ei pysty arvioimaan, koska kyseessä ei ole pelifirma. Murhamysteeri on tietenkin museon päätoimialan ulkopuolelta.)
- Perustelut: Kyseessä ei ole varsinainen pakohuone lukkoineen tai gadgeteineen. Sen sijaan tehtävänä on selvittää murha haastattelemalla viittä aikakauden hahmoa. Miljöö on upea, näyttelijöiden vaatteet ovat vimpan päälle, ja tarinakin on osuva. Murhamysteeri ei sovi liikkuville ihmisille, jotka haluaisivat näpertää lukkoja auki ja sovitella palapelin osia paikoilleen. Sen sijaan se sopii erinomaisesti kommunikoiville ihmisille ja myös niille, jotka nauttivat historiallisesta miljööstä. HUOM: peli on varattu loppuun myös helmikuuksi, joten toivottavasti saamme jatkoa vielä loppukeväälle.
48) 9 Gateway, Parapark, Maspalomas, Gran Canaria
- Taustaa: Päätimme testata perheen lomareissulla paikallisen pakohuonetason.
- Tarina: Verkkosivuilla oli hieman eri tarina kuin se, jonka kuulimme pelinohjaajalta. Joka tapauksessa joku sekopää asuu hylätyssä rakennuksessa ja hän ilmeisesti kiduttaa ja tappaa siellä ihmisiä. Pääsetkö ulos ajoissa?
- Milloin: Joulukuussa 2018.
- Ryhmä: Perheemme eli kaksi aikuista sekä 11- ja 13-vuotiaat.
- Tulos: Pääsimme läpi, ja aikaa jäi 8.03.
- Käytetyt vinkit: Neljä, joista kolme johtui huoneen teknisistä vioista.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: 5/5.
- Hinta: Neljältä ei-kanarialaiselta pelaajalta 70 euroa.
- Pulmien arvosana: 8,5.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 9-.
- Tarinan arvosana: 7+.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 5-.
- Perustelut: Huoneella ei ole omaa netissä alasivua. Firman verkkosivut on kirjoitettu suuraakkosin ja jäsentymättömästi. Pelien tarinat, hinnat ja tasoerot on vaikea löytää. Varasimme huoneen, mutta pelinohjaaja ei tullut lainkaan paikalle. Jouduimme soittamaan perään ja tekemään uuden varauksen. Lopulta pääsimme pelaamaan tunnin ja 45 minuuttia alkuperäisestä ajasta myöhässä. Huone itsessään oli tehty sopivan pelottavaksi äänimaailmaltaan, rekvisiitaltaan ja hämärältä valaistukseltaan. Huoneen äänet olivat tosin viiltävän kovalla, joten herkkäkorvaisin joutui käyttämään omia kuulokenappejaan vaimentimena. Eräs gadget oli rikki, joten pelinohjaaja joutui tulemaan huoneeseen tarkistamaan sen. Tämä tietenkin söi peliaikaamme. Lopulta gadget ei toiminut lainkaan, joten pelinohjaaja soitti äänivihjeen kaiuttimista. Lisäksi huoneen valokatkaisija oli niin piilossa hämärässä, ettemme löytäneet sitä (tai siis emme edes tienneet etsiä). Niinpä pelinohjaaja tuli laittamaan kesken pelin valot päälle. Huoneen immersiota katkoi tosi pahasti pirteän pelinohjaajan ilmestyminen paikalle kesken kaiken. Lisäksi kolmas pulma oli mahdoton ratkaista huonon valaistuksen takia. Huoneessa oli silti hauskoja gadgeteja, joita oli kivaa ratkoa. Pelinohjaajan mukaan huoneessa oli pari pulmaa, jotka ratkoimme ennätysajassa. Tämä tietenkin hiveli itsetuntoamme. Summa summarum: huoneessa paljon kivoja gadgeteja ja paljon teknisiä vikoja. Silti hinta oli niin halpa, että hinta–laatu-suhde oli siedettävä.
49) After Party, Action Factory, Hämeenlinna
- Taustaa: Kävimme harrastusporukalla testaamassa uudehkon pakohuoneen Hämeenlinnassa.
- Tarina: Heräät aamulla kotoasi. Olet viettänyt tooosi kosteita ja pitkiä synttäreitä. Yksi vieras on hukassa, lemmikkisi on hukassa ja avaimesi on hukassa. Mitä on tapahtunut ja pääsetkö ulos?
- Milloin: Joulukuussa 2018.
- Ryhmä: Viisi aikuista, joista yksi ensikertalainen ja kolme aloittelijaa.
- Tulos: Blääh, jäimme tyhmyyttämme kiinni vikaan pulmaan.
- Käytetyt vinkit: Yksi, mutta yleensä kuulemma vinkkejä ei suostuta antamaan ollenkaan.
- Vaikeusaste palveluntarjoajan mukaan: ei määritelty, mutta oma arvioni 3/5.
- Hinta: Viideltä hengeltä 100 euroa.
- Pulmien arvosana: 6,5.
- Huoneen visuaalisuuden arvosana: 6+.
- Tarinan arvosana: 7+.
- Huoneen ulkoisten fasiliteettien ja toimintojen arvosana: 8-.
- Perustelut: Huone on täynnä rojua, joten pulmien ratkaisu ei vaadi niinkään älyä, vaan penkomista. Lisäksi huoneessa on tahallisia hämäyksiä eli vihjeitä, jotka eivät oikeasti käy mihinkään. Varsinaisten tehtävien ratkomiseen meni vain vähän aikaa, mutta etsimiseen ja penkomiseen sitäkin enemmän. Kuten sanottu, hyvän pakohuoneen vaikeustaso ei koskaan perustu rojun määrään ja hämäyksiin, vaan se perustuu vaikeisiin älypulmiin. Pelinvetäjä kertoi, että huoneeseen ei yleensä suostuta antamaan ulkopuolelta vinkkejä ollenkaan, mutta hän silti sujautti yhden postit-lapun oven alta puolivälin jälkeen, kun penkomisemme ei ollut tuottanut tulosta. Itse jäin miettimään, että vinkittömyys on yrittäjän itsensä kannalta tosi vaarallinen taktiikka. Jos jokin pelaajaporukka jäisi jumittamaan jo pelin alkuun eikä saisi yhtään apuvinkkiä, tuloksena voi olla täysin turhautuneet ja pettyneet asiakkaat. Siksi suosittelen yrittäjiä antamaan vinkkejä edes aloittelijoille, jotta asiakaskokemus ei jää negatiiviseksi ja jotta asiakas palaa uudelleen. Huoneessa ei edes näyttänyt olevan vinkkijärjestelmää kuten kaiuttimia tai tietokoneen näyttöä, joten vinkittömyys taisi olla enemmän rahansäästöratkaisu ja tekninen lopputulos kuin tietoinen strateginen valinta. Kosahdimme lopulta kiinni viimeiseen pulmaan, ja se oli täysin omaa tyhmyyttämme. Olin ainakin itse jo hieman turhautunut rojun määrään ja penkomiseen, joten en enää tajunnut, mihin viimeinen löytämämme vihje piti sijoittaa. Huone ei ole kovin esteetön: joukkueessa pitää olla mukana vähintään yksi yli 170-senttinen pelaaja, vähintään yksi joka pystyy lukemaan pienikokoista tekstiä ja vähintään yksi ei-selkävikainen. Lisäksi koko porukan pitää pystyä nousemaan portaita. (Meillä joukkue oli esteetön, mutta en missään nimessä suosittele huonetta esimerkiksi iäkkäälle porukalle.)