Suomi-Soffa irtisanoo kohteliaasti ja ystävällisesti

Katleena Kortesuo

Twitterissä Tuukka Häkkinen vinkkasi kuuntelemaan tämän äänitteen Suomi-Soffan irtisanomistilanteesta. (Kiitokset vinkistä myös tiedon välittäneelle Ville Grahnille.)

Kuunnelkaahan äänite läpi. Siinä painostetaan kaksissa miehin työntekijää irtisanoutumaan. Kielenkäyttö on yhtä sivistynyttä kuin argumentitkin.

Edit 3.2. klo 20.20: Jos haluat analysoida nauhan aitoutta, teethän sen nauhan julkaisupaikassa? Blogini ei ole sille pohdinnalle hedelmällinen alusta, koska suurin osa keskustelusta on muualla.

24 kommenttia

  1. Olisi kiinnostavaa tietää, miten ja kuinka paljon tämä irtisanottava kaveri on tuottanut yritykselle vahinkoa, kuten äänitteessä ohimennen mainitaan. Enpä itsekään olisi varmaan kauhean suopea sellaiselle työntekijälle, joka olisi jollain tavalla vahingoittanut oman firmani liiketoimintaa tai muiden työntekijöiden työtä. Voisi siinä ehkä jokunen kirosana livetä suupielestä, oli korrektia tai ei.

    1. Mikko, meiltä puuttuu tosiaan taustatiedot asiasta. Mutta jos työntekijä on aiheuttanut valtavat tappiot, niin eikö silloin hänet yksinkertaisesti irtisanota? Miksi häntä painostetaan irtisanoutumaan itse?

      Entä miksi hänen maineensa halutaan mustata muittenkin alan yritysten silmissä? Eivätkö potkut riitä? Suosittelujakaan ei varmasti heru, joten mokannut työntekijä ei saa mitään hyötyä Suomi-Soffasta.

  2. Vetää melkein yhtä hiljaiseksi kuin ostaessani ruokaryhmän viime vuoden toukokuussa. Joulukuuhun asti jaksoin odotella, mutta sitten meni jo hermot. Kysyin kahta ylimääräistä tuolia samaan kauppaan, mutta vaihtoehdot olivat:

    1. 20 euron lahjakortti heidän myymälöihinsä

    2. Tai voisin myös perua tilauksen ilman ylimääräisiä kustannuksia.

    Siis häh. Olin odottanut ruokaryhmääni yli puoli vuotta ja nyt voin perua tilaukseni ilman mitään ylimääräisiä kustannuksia. Voin kertoa että olin onnesta pyöreänä. Valitsinkin siksi vaihtoehto kakkosen.

    1. Aika ”upeaa”, että saat ihan perua tilauksen ilman kuluja. Tämähän on kuluttajalain mukainen perusoletus, joten kyseessä ei missään nimessä ole hyvitys.

      Oletko muuten huomannut, että on aina helpompi olla pienen yrityksen iso asiakas kuin ison yrityksen pieni asiakas? Isoilla ketjuilla on varaa silloin tällöin suututtaa yksittäinen kuluttaja.

      Huonekalukaupassa pienen firman asiakkaana olo tarkoittaisi sitä, että tilaat pöytäryhmäsi paikalliselta puutyöpajalta. Se on kallista, mutta huonoa kohtelua ei taatusti tule vastaan. Toinen vaihtoehto on ostaa kalusteet ketjuihin kuulumattomalta paikalliselta huonekalukaupalta, mutta niitten valikoima on usein kallis ja myös suppea.

  3. Siis itse tunnistin kummankin herran äänitteestä. En jaksa uskoa myyjän tuottaneen vahinkoa yritykselle. Tuolla tavalla vaan siellä toimitaan. Itse en pari vuotta sitten suostunut kirjoittamaan täysin mitään sanomatonta paperia niin aluepäällikkö katsoi aiheelliseksi soittaa minulle keskellä yötä, kännissä kuin äpälän pässi, ja haukkua pataluhaksi.

    1. Nähtävästi ei ole mikään ihme, että firma on menossa konkurssiin. Jos johtaminen perustuu ”hajoita ja hallitse” -metodiin, niin parhaat työntekijät lähtevät nopeasti pois.

  4. Niin, paitsi ystävällisesti, myös LAITTOMASTI. Ketään ei saa painostaa irtisanoutumaan. Jos työntekijän erottamiselle olisi syytä, pitäisi olla syyt myös työsuhteen purkamiselle.

  5. ”Kouluttaja, konsultti ja tietokirjailija kertoo omista ja muiden mokista
    – ja oppii niistä.”

    Onko tämä nyt sitten oma moka, josta kirjoitat? Tuli vain mieleen, kun kommentoit netistä löytämääsi asiaa faktana ilman minkäänlaisia todisteita. Tallenne ei välttämättä liity kyseiseen yritykseen millään tavalla, mutta repostelet asiaa ilmeisesti ollaksesi ensimmäisten joukossa. Toivottavasti ei kalahda nilkkaan.

    1. Rakas Anonyymi, kiitos kommentistasi. Puskasta on helppo huudella.

      Kuten jo yltä toivottavasti luit, yksi lukija on tunnistanut puhujat ja tilanteen.

      Sitä paitsi jos nauha olisi aito, Suomi-Soffa tulisi julkisuuteen ja kertoisi, että nauhoite ei ole heiltä. Nyt he eivät voi tehdä sitä, koska miesten nimet paljastuisivat – ja äänten vertailu osoittaisi nauhan olevan aito.

      Sitä paitsi en ole nauhoittanut enkä julkaissut tätä nauhaa. Olen vain linkittänyt siihen, mikä ei ole kovin kummoinen osaamisen osoitus saati julkisuuden kerjuu. Minä en saa – enkä halua – tuosta nauhasta mitään kunniaa, koska en ole sitä tehnyt.

  6. Hyvä meininki, noinhan se menee, ei työntekijällä ole paljon merkitystä…

  7. ”Sitä paitsi jos nauha olisi aito, Suomi-Soffa tulisi julkisuuteen ja kertoisi, että nauhoite ei ole heiltä. Nyt he eivät voi tehdä sitä, koska miesten nimet paljastuisivat – ja äänten vertailu osoittaisi nauhan olevan aito.”

    Jos tallenne on jonkun kaksikon tekemä hyvä vitsi, niin ei suomisoffan varmaankaan kannattaisi lähteä sitä julkisuudessa kommentoimaan ja antaa asialle vielä suurempaa huomiota mitä se nyt saa. Kyseenalaisia irtisanomisia he ovat kuitenkin mahdollisesti historiansa aikana tehneet. Ei niitä kannata oma-aloitteisesti julkisuuteen nostaa.

    1. Anonyymi, hyvä näkökulma.

      Tosin keskustelu on niin vakuuttava, että sitä ei kuka tahansa pysty tekemään huvikseen aidontuntuiseksi. Voit varmistaa tämän ammattinäyttelijöiltä: etukäteen suunniteltu keskustelu on äärimmäisen vaikea saada kuulostamaan aidolta.

      Sitä en jaksa uskoa, että joku olisi viitsinyt palkata ammattinäyttelijöitä tuohon puuhaan.

      Mutta joka tapauksessa taltioinnista kannattaa keskustella sen julkaisupaikassa. Halusin vain tuoda nauhan olemassaolon esille, mutta analyysin voi tehdä linkin takana.

      BTW, kun katsot linkin kommentteja, siellä joku ihminen on kirjautunut omalla nimellään ja kuvallaan ja kertonut tunnistavansa nauhan keskustelijat. Sekin on jo aika varma todiste siitä, että äänite on aito.

      Tästä olisi ilman muuta kiva kuulla Suomi-Soffan oma näkemys.

      1. ”BTW, kun katsot linkin kommentteja, siellä joku ihminen on kirjautunut omalla nimellään ja kuvallaan ja kertonut tunnistavansa nauhan keskustelijat. Sekin on jo aika varma todiste siitä, että äänite on aito.”

        Olen eri anonyymi, mutta annan sinulle, Katleena, esimerkin miksi perustelusi on huono.

        Jos tekisin Facebookkiin tunnuksen Aku Ankka ja lataisin siihen akkarista vielä Akun kuvan, kirjautuisin sillä sisään ja kommentoisin, niin uskoisitko silloin kyseessä olevan oikeasti Aku?

        Ja vaikka nauhoite olisi aito (kuulostaa kieltämättä aidolta tilanteelta), onko nauhoittajalla lupa laittaa se jakoon? (tuskin. onko se laitonta? en tiedä.) Onko alkuperäistä keskustelua leikattu jälkeenpäin niin, että tämä kuvaa keskustelua todenmukaisesti? Keskustelussa mainitaan vahingon tekeminen firmalle. Tuskin ihan tyhjästä tuollaista väitetään. Ovatko nämä henkilöt Suomi-Soffan työntekijöitä?

        Tämä on jo päätynyt Googlen etusivulle hakusanoilla ”suomi-soffa irtisanoo”. Kuvitellaan, että nauhoite ei ole aito vaan vaikka jonkun toisen firman sisäisestä keskustelusta, niin leikitään ajatuksella, että olet silloin hypoteettisesti syyllistynyt perättömän tiedon levittämiseen. Ymmärtääkseni perättömän tiedon levittäminen on rikos. Mielestäni on siis varsin ajattelematonta ja moitittavaa levittää eteenpäin materiaalia, jonka alkuperästä ei ole varmuutta ja josta väitetään ihmisten olevan tunnistettavissa.

        1. Anonyymi, kiitos asiallisesta kommentistasi.

          Tietenkään FB-profiili ei ole vedenpitävä todiste nauhan aitoudesta, mutta se on vahva lisänäyttö. Kyseinen FB-profiili näyttää aika uskottavalta – voit itsekin käydä katsomassa sitä.

          Joka tapauksessa toivon, että keskustelu nauhan aitoudesta jatkuisi nauhoitteen sijaintipaikassa. Se on järkevämpi paikka keskustella tallenteesta.

          Mitä tulee perättömän tiedon levittämiseen, niin käsittääkseni linkitys johonkin lähteeseen ei ole tiedon levittämistä vaan sen sijainnin osoittamista. En tosin tiedä, onko näistä asioista olemassa jotain oikeuden ennakkopäätöstä. Jos on, niin vinkkaathan?

          Poistin muuten jonkun toisen Anonyymin lähettämän kommentin, koska se oli asiaton. Siinä jopa epäiltiin, että minulla on jotain henkilökohtaista hampaankolossa Suomi-Soffaa vastaan. Hassua. Täällä Hämeenlinnassa ei edes ole koko liikettä, joten en ole koskaan siellä asioinut. En myöskään ole ikinä työskennellyt huonekalualalla enkä valmentanut siellä, joten asenteeni Suomi-Soffaan on sama kuin mihin tahansa huonekalukauppaan: yhdentekevä.

          1. ”Mitä tulee perättömän tiedon levittämiseen, niin käsittääkseni linkitys johonkin lähteeseen ei ole tiedon levittämistä vaan sen sijainnin osoittamista. En tosin tiedä, onko näistä asioista olemassa jotain oikeuden ennakkopäätöstä. Jos on, niin vinkkaathan?”

            Tämä menee täysin maallikkospekuloinnin puolelle, miten oikeus asiaa tulkitsisi, koska en ole asianajaja enkä ole nähnyt mediassa suoraan sovellettavaa tapausta. Kuitenkin, törkeä kunnianloukkaus (esim. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Nettikirjoittelu+johti+tuomioon+t%C3%B6rke%C3%A4st%C3%A4+kunnianloukkauksesta/1135224682967) tai sitten tekijänoikeusnäkökanta (esim. http://www.kolumbus.fi/sidewinder/Turun_KO_R_06-1185.txt) eli ”saattaminen yleisön saataville” tulivat ensimmäisinä mieleen.

            Vielä kerran: silkkaa spekulointia. Ymmärrät kuitenkin varmaan pointtini. Linkität sisältöön, jonka alkuperästä tai laillisuudesta ei ole takeita, ja lisäksi liität otsikossa jo tämän negatiivisen aineiston omalla sivullasi tiettyyn yritykseen.

          2. Näkökulmasi on hyvä, mutta olen valmis ottamaan mainitsemasi riskin.

            Äänitettä oli kuunneltu yli 16 000 kertaa, mutta omassa postauksessani on vierailtu 3000 kertaa. Tämä tarkoittaa, että 13 000 kuuntelijaa on tullut muualta. Jos Suomi-Soffa haastaa jonkun oikeuteen, se joutuu haastamaan valtavan määrän FB-käyttäjiä ja tweettaajia sekä tiedon välittäjiä.

            Mitä tulee lähteen luotettavuuteen, niin uskalsin linkittää sen blogiini paristakin syystä:
            – Keskustelu tuntui hyvin aidolta. Sitä ei ollut sovittu etukäteen (tai sitten asialla olivat huippunäyttelijät).
            – Keskustelussa viitattiin huonekalualaan, joten toimiala oli oikea. Lisäksi lopussa toinen puhuja mainitsi Suomi-Soffan nimeltä.

            Ei ole mitään syytä epäillä, miksi nauha ei olisi aito. Sen sijaan on paljon vaikeampi uskoa, että se olisi tekaistu.

            Olet ilman muuta oikeassa siinä, että kaikkea netissä olevaa tietoa ei kannata uskoa. Tällä kertaa kuitenkin uskoin nauhan aitouteen.

  8. Kyllä tuo on ihan aito tallenne. Olin itse paikalla ”palaverissa”, jossa kyseistä kaveria haukuttiin kaikkien edessä, ilman mitään syytä. Kukaan ei saanut puuttua ”keskusteluun mitenkään, koska se ei liittynyt kuulemma asiaan mitenkään. Tämän yhteispalaverin jälkeen kaveri vietiin bunkkeriin, jossa alkoi kunnon hiillostus. Tallenne on siis jäkimmäisestä palaverista. Meitä muita kehoitettiin olematta mitenkään yhteydessä kyseiseen henkilöön, koska hän puhuisi vaan pahaa firmasta;) Että näin.

  9. lisäksi nauhoite on täysin laillinen. kaveri oli itse paikalla, kun hän sitä nauhoitti.

    1. Kiitos täsmennyksistä!

      Nyt on ilmassa aika paljon epävarmuutta nauhan oikeellisuudesta. Jos siis haluat, niin voit lähettää luottamuksellisesti yhteystietosi minulle vasemman yläkulman vihreän painikkeen kautta. Soitan sinulle, niin voimme jutella nauhoitteen tekijästä ja siitä, saanko soittaa hänellekin.

      Jos kuitenkin haluat pitää täyden anonymiteetin, niin ymmärrän tilanteesi ilman muuta.

  10. Hei kaikille!

    Erikoinen keskustelu, onpa totta tai ei. Ja vaikka ei olisikaan totta, niin näyteltynäkin kuvaa hyvin niitä pahimpia tilanteita, mitä tommosiin asioihin voi liittyä. Tuota toimintatapaa käytetään joskus. Hyvin tavanomaista, että uhkaillaan mustamaalaamisella. Ja joku onneton aina uskookin, että hänen koko työuransa tästä eteenpäin (vaikka 30 vuotta 🙂 ) on jonkun pilattavissa. Ikinä ei kannata suostua mihinkään, mitä ei halua. Myös työntekijän tuottamat väitetyt vahingot on aika yleinen juttu.

    Myynti- ja markkinointialan etujärjestö SMKJ:n (www.smkj.fi) juuri ilmestyneessä lehdessä (myynti&markkinointi) on sattumoisin teksti tuosta asiasta (sivu 56): (mahtoikohan kaveriparka muuten olla jonkin liiton jäsen)

    Älä allekirjoita, jos et halua!
    Tiesitkö, että työntekijän ei tarvitse allekirjoittaa minkäänlaisia vaikkapa omaan irtisanomiseensa, irtisanoutumiseensa, varoituksen saamiseen tai jonkin asian myöntämiseen tahi esimerkiksi jonkin työsuhteeseen liittyvän sopimuksen tekemiseen liittyviä papereita, jos hän ei halua. Jokunen SMKJ:n jäsen unohtaa tämän tänäkin vuonna – älä kuitenkaan Sinä, vaikka tilanne osuisikin omalle kohdallesi.
    Erityisesti kyseenalaiset ja laittomiksikin katsottavat irtisanomiset pyritään joskus hoitamaan niin, että työntekijää painostetaan allekirjoittamaan yht’äkkiä eteen työnnetyt paperit. Jos allekirjoittaa, saattaa allekirjoituksella syntyä myöntyminen tai sopimus, josta on hankala jälkikäteen pyristellä irti. Pidä siis pää kylmänä ja kieltäydy, jos et ole varma siitä, mitä teet. Aina voi toki allekirjoittaa sellaisen paperin, jossa vain myöntää saaneensa tiedon jostakin asiasta. Jos tarina jatkuu millä tahansa muilla sanoilla ja lauseilla, kannattaa olla varovainen. Aina voit ottaa yhteyttä MOTin lakimiehiin tai SMKJ:hin.
    ”Tästä huoneesta ei lähdetä, ennen kuin on nimet paperissa!” Höpö höpö. Jos ei päästetä ulos jostakin paikasta ennen kuin on allekirjoittanut jotakin mitä ei halua, aletaan lähestyä ns. poliisiasioita. Silloinkin, kun vaatija on oma pomo tai työnantaja.

  11. ”Huonekalukaupassa pienen firman asiakkaana olo tarkoittaisi sitä, että tilaat pöytäryhmäsi paikalliselta puutyöpajalta. Se on kallista, mutta huonoa kohtelua ei taatusti tule vastaan. Toinen vaihtoehto on ostaa kalusteet ketjuihin kuulumattomalta paikalliselta huonekalukaupalta, mutta niitten valikoima on usein kallis ja myös suppea.”

    Tästä huomaa, kuinka muutama mätä omena onnistuu pilaamaan koko alan maineen. Onneksi tilanne ei ole oikeasti aivan noin synkkä. Alalla on asiallisiakin toimijoita, myös niitä jotka kuuluvat johonkin ”ketjuun”. Itse työskentelen pienehkössä kaupungissa 30 vuotta toimineessa liikkeessä. Siellä ei ole varaa antaa asiakkaiden pettyä, jos aikoo toimia toisetkin 30 vuotta.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.