Inforin kustannusjohtaja Joni Rannanpää ilmoitti, että Tekstiä ruudulla -kirjani painos vuodelta 2009 on vihdoinkin loppunut. Niinpä tarvitaan uusi setti. Kirja täytyy tietenkin päivittää kokonaan uusiksi, sillä kolmen vuoden aikana moni asia on vanhentunut.
Uusi painos pitää saada syksyksi painosta ulos, joten kävin vanhan käsikirjoituksen kimppuun.
Olipas kamalaa.
Useimmat asiat ovat niin vanhentuneet, että oikein punastuttaa lukea.
[- -] nykyään moni sivusto käyttää linkin ilmaisemiseen väriä alleviivauksen sijaan.
Ai ihanko moni sivusto? Täytyy korjata uuteen painokseen, että käytännössä kaikki käyttävät linkeissä korosteväriä.
Itse uskon, että myös suomenkielinen blogi voi tuottaa tuloja ainakin välillisesti.
Uskon? Voi tuottaa? Välillisesti? Tätä kannattaa verrata siihen, mitä olen myöhemmin kirjoittanut esimerkiksi Blogimarkkinointi-kirjassa. Nykyään tiedän, että blogin saa varmasti tuottamaan myös suoria tuloja.
Onneksi korjausapunani käsikirjoituksen parissa on ollut aarre, osa-aikainen assistenttini Leea. (Esittelen hänet blogissa myöhemmin.)
Tekstiä ruudulla -kirjassa on muuten ollut kolmostasojen lukujen numerot tähän tapaan:
9.10.2. Erikoismerkit sähköpostissa
Aaah, miten houkuttava väliotsikko.
Alunperinhän sininen alleviivattu teksti on tarkoittanut linkkiä. Tämä taitaa olla teh ”standardi” edelleen. Ainakin jos kysytään käytettävyys ekspertti Jakob Nielseniltä (www.useit.com). Käsittääkseni Web 2.0 suuntauksen myötä on yleistynyt tuo alleviivauksen pois jättäminen ja värin vaihtaminen sivuston muun teeman mukaiseksi. Pääasiahan on kuitenkin, että linkit erottuvat tekstistä. Teksti on totuuden nimessä mielekkäämpi lukeakin jos linkkejä ei ylikorosteta.
Yleisin ja käyttäjäystävällisin tapa linkkien ilmaisemiseen etenkin sisältötekstissä on värjätä linkki eri värillä muuhun tekstiin nähden. Esimerkiksi eioototta-blogissa on korostevärinä vihreä, headerissa, napeissa, linkeissä. Se sopii hyvin myös www-osoitteiden korostamiseen. Tähän lisänä kuitenkin on tärkeää muistaa :hover määre. Eli kun käyttäjä laittaa hiiren värjätyntekstin päälle, jos se on linkki niin teksti tulee tässä tapauksessa alleviivata. Silloin käyttäjä voi olla varma, että kyseessä on linkki.