En ihan heti saanut selvää tästä otsikosta.
Lopulta tajusin.
Jos julkaistavien esitteiden nimet ovat "Kokous&Kongressi" ja "Ohjelmaa ryhmille ja yrityksille 2011", niin en ehkä yrittäisi tunkea niitä meilin otsikkoon. Parempi olisi ollut yksinkertainen "Varmista näkyvyytesi Hämeen matkailun suosituissa esitteissä!"
Lisäksi sisäinen pilkunviilaajani haluaa huomauttaa, että "näkyväisyys" ei ole kovin hyvä johdos. Tai jos pitkiä ilmaisuja etsitään, sarkastinen kielenkorjaaja voisi ehdottaa tilalle sanaa "näkyväisyydellisyys" tai jopa "näkyväisyydellisyyksisyys".
Kuinka paljon aikaa suomalaiset säästäisivät päivittäin, jos jokainen ennen viestin lähettämistä pohtisi hetken onko otsikkoteksti ymmärrettävä myös vastaanottajan näkökulmasta.
Jos jokainen investoisi tähän pohdintaan minuutin aikaa päivittäin, saisi investoinin varmasti moninkertaisena takaisin.
Terhiannika, olet aivan oikeassa. Usein viestin lähettäjä säästää aikaa vastaanottajan kustannuksella. ”Roiskaisenpa tästä nopeasti meilin matkaan.” Sitten vastaanottajaraukka pähkäilee, että mitä ihmettä kirjoittaja yrittää sanoa.
Toisaalta näkyväisyvyys alkaa olla lähellä oivaltavaisuutta sanaleikkisyyden syvyyksissä.
Terhiannika, tässä tapauksessa näyttäisi vieläpä (viestin sisältöä tarkemmin tuntematta) olevan kyseessä markkinointiviesti, jonka tarkoitus on palauttaa investointi varsin konkreettisesti lähettäjän tilille. Minuutin sijaan otsikkoa olisi kannattanut siten pohtia vaikka pari tuntia, jotta viestin aloitus olisi ollut hieman vetävämpi. Luulen, että teho ja noussut tuotto-odotus olisivat palkinneet odotuksen.