Jos blogistasi (tai mistä tahansa kirjoituksistasi) loppuvat aiheet, voit vapaasti käyttää hyväksesi alla olevia ideaharavavinkkejä:

1. Lue päivän uutiset.
Jos blogisi on erikoisalan blogi, lue oman erikoisalasi tuorein lehti. Löydät varmasti kirjoituksen, josta olet eri mieltä – tai samaa mieltä.

2. Käy katsomassa muiden blogeja.
Mitä ajatuksia niistä tulee mieleen? Syntyisikö uusi väite tai näkökulma? Älä kuitenkaan tyydy toistelemaan muiden ajatuksia, vaan teemaan pitää lisätä jotain uutta.

3. Käy kaupungilla tai jossain tapahtumassa.
Mitä tapahtui? Mitä näit? Mikä kosketti, kiinnosti tai kuvotti?

4. Selaa läpi omia vanhoja postauksiasi.
Löytyykö johonkin aiheeseen uusi näkökulma? Onko jotain uutta ilmennyt matkan varrella? Oletko muuttanut itse mieltäsi? Haluatko tarkentaa jotakin?

5. Ota aiheeksi oma blogi.
Jos sinulla on ollut jo pitkään vakilukijoita, heitä saattaa kiinnostaa yhteenveto postaustiheydestäsi, lukijamäärien kehittymisestä tai aikeistasi blogin suhteen. Tuletko jatkossa muuttamaan postaustahtia tai aiotko keskittyä tiettyihin aihepiireihin enemmän? Tätä aihetta ei tosin voi käyttää kovin usein, koska siitä syntyy helposti puuduttavia (ja itsekeskeisiäkin) postauksia.

5 + 1. Valita Discopressin ”uutisten” laadusta.
Siitä löytyy aina jotain uutta ja ihmeellistä.

Myös muutama blogituttuni on lähiaikoina postannut siitä, mistä voi poimia kirjoitusaiheita:
– Janne Kauppi (Loippari): Bloggaaja – etkö keksi sanottavaa
– Mikko (Rahasta): Lehtikioskille ideavarkaisiin
– Samuli Koivulahti (Tekstiurakoitsijan käsikirja): Ajan trendien seuraaminen voi olla avain useammankin ihmisen sisimpään

Nyt kun on kätevästi poistettu kirjoittajan ei ole aiheita -ongelma, olisi hieno ratkaista ei ole aikaa -ongelma. Se ei olekaan ihan pikku juttu.

6 kommenttia

  1. Tuosta 5. kohdasta tuli kylmät väreet. Olen itse tehnyt tuon sadannen postauksen kunniaksi, eikä se sinänsä ollut huono juttu. Se vaan assosioituu mulla noihin tv-sarjojen muistelma- / flashback-jaksoihin, jotka ovat niin syvältä hanurista, että suusta ulos ja kilometri eteenpäin! Mutta joo, joissain tapauksissa toimii. Etenkin jos markkinointiblogi aikoo jatkossa kirjoittaa pelkästään kissanhiekasta niin siitä on kyllä hyvä kertoa lukijoille 🙂

  2. Aargh, katson mieluummin strippaavaa Anita Hirvosta kuin tv-sarjojen muistelmajaksoja. Ne ovat ahterista.Juuri samasta syystä blogin yhteenvetopostauksen voisi tehdä vaikkapa vuosittain tai korkeintaan 6 kk:n välein – ei ainakaan useammin.Itse ajattelin lähestyä aihetta 22.12., kun blogini täyttää vuoden. Tavoitteena on silti saada kyseiseen postaukseen jokin uusi näkökulma, ettei se ole vain tilastollinen yhteenveto.Tuo kissanhiekkaesimerkki oli kyllä aiheellinen. Lupaan ilmoittaa, jos Ei oo totta ryhtyy neuleblogiksi. 🙂

  3. Loistavaa! Katselin juuri, että viimeisimpien Discopress-uutisten joukossa oli jälleen upeita "helmiä".Discopressille voisi oikeastaan pistää pystyyn fanisivuston camp-henkeen. Tunnelmahan on sama kuin Kauniiden ja Rohkeiden jaksojen suomenkielisissä nimissä…

  4. Ihan tällaisena välihuomautuksena: Mä kyllä haluaisin nähdä Anita Hirvosen strippaamassa. Lisäksi olisi kiinnostavaa seurata, millaisen tiedotteen Discopress ko. aiheesta, Triptease-Anitan promoamiseksi, laatisi. Olisi myös mielenkiintoista tietää pääsisikö strippaava Anita Hirvonen Discopressin hitit-listan kärkeen ihan normaalilla "kukamaksaaeniten"-kuviolla, vai saisiko se alennusta 😀

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.