Lupasin viime viikolla postata vuolukivitakkojen valmistajien nettisivuista. Toteutus vähän venyi, mutta nyt se tulee. Taustalla on siis tekemäni kaupat Tulikiven kanssa, josta postasin Myynti 2.0 -blogissa.
Ensimmäiseksi arvioin Vuolerin nettisivuja. Ainakin tällä kertaa kaupat estyivät kahdesta syystä:
- ensisijaisesti nettisivujen ulkoasusta ja toimimattomuudesta
- toissijaisesti myös Vuolerin takkojen tummasta värityksestä (vai pitäisikö syyttää mieluummin huonoja valokuvia?)
Vuolerin etusivu näyttää 90-lukulaiselta:
Huomaathan ylälaidan punaisen mainostekstin:
NYT SAATAVILLA KAIKKI KIVIUUNIMALLIT ANTIIKKIHARJATULLA KIVIPINNALLA (LISÄHINTA +6 %)
Kirkuva mainosteksti ei kuitenkaan johda mihinkään. Miltä antiikkiharjattu kivipinta näyttää? Mitä pitää tehdä, jos haluaa sellaisen pinnan uuteen takkaansa?
Halusin ensisijaisesti löytää oikean takkaleivinuunin ja lisäksi tietenkin selvittää hinnan. Niinpä klikkasin ylälaidan kohtaa "Uuniopas".
Hups! Kyseessä ei ollutkaan uuniopas, vaan jokin juridinen litania.
Hintoja ei löytynyt mistään. Sen sijaan esitetilaus olisi pitänyt osata tehdä kohdasta "Yhteystiedot", otsikon "Palautetta" alta:
Kehitysehdotukseni Vuolerille:
- Päivittäkää sivujen ulkoasu ja ottakaa uuneista tyylikkäämmät ja yhtenäiset valokuvat.
- Huolehtikaa, että jokaisesta mainosvinkistä pääsee eteenpäin joko tilauslomakkeeseen tai lisätietoihin.
- Katsokaa, että otsikot, linkit ja painikkeet vastaavat sisältöään.
- Laittakaa jokaiselle sivulle painike, josta pääsee tilaamaan joko takan tai esitteen.
- Huolehtikaa, että kun asiakas tilaa esitteen, hän jättää myös nimensä ja numeronsa. Soittakaa perään.
- Lisätkää sivuille sosiaalisen median jakopainikkeet. Näin kuluttajat mainostavat teitä toisilleen.
- Luokaa postauksessa mainitsemistani mokista kampanja. Aloittakaa blogi, jossa kerrotte kehitysaskeleistanne kohti sosiaalista mediaa ja kuluttajan huomiointia.
Samalla vaivalla voisi panna hakukoneystävällisyyden loppuun asti kuntoon. Myös hakusanakartoitus voisi olla poikaa, sillä minusta jotenkin tuntuu, ettei sivuja ole optimoitu parhaille mahdollisille hakusanoille (kuten esim. ”varaava takka”). Selvästikin optimointia on tehty, mutta mielestäni kasvojenkohotus senkin osalta olisi paikallaan.
Vuolerin hakukoneoptimointi on toteutettu ns. vanhaan malliin. Otsikkotagi on pukattu täyteen kaikkea mahdollista. Perusoletuksena on se, että jos haluaa sijoittua jollakin tietyllä hakusanalla, pitää tehdä sivu kyseiselle hakusanalle. Ei ihan kaikkea voi pelkästään otsikkotagiin laittaa.
Toinen hakukonenäkyvyyttä edistävä asia on päivittyvä sisältö. Blogi olisi omiaan hakukonenäkyvyyden hankkimisessa.
Niin kuin Katleena vähän vinkkasikin, ei Vuolerin nettisivuilta kertakaikkiaan saa ostettua mitään. Miksi yhteydenottolomakkeita panttaillaan?
Etusivun tekstit ovat pienellä präntättyjä eikä niitä ole edes yritetty saada helposti luettaviksi. Tekstit kaipaavat:
-luettelointia
-numerointia
-lihavointia
-hiomista.
Uskokaa tai älkää mutta tekstin luettavuuskin vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen. Google ohjeistaa sivuillaan, että kävijäystävälliset sivut ovat myös hakukoneystävällisiä.