Erään kerran olin menossa Mikkeliin Golden Airin lennolla, ja lähtöselvityksessä kävi ilmi, että olisin ainoa matkustaja. Naureskelin ja kauhistelin jo etukäteen sitä, että kone lentäisi Mikkeliin yhden ainoan ihmisen vuoksi.

Koneessa lentoemäntä toivotti minut iloisesti tervetulleeksi ja totesi: "Olkaa hyvä ja menkää istumaan koneen takaosaan."

Miten ihmeessä 12 000 kiloa painavassa koneessa on mitään merkitystä, minne 60-kiloinen naisihminen menee istumaan?

Kun olin istuutunut, lentoemäntä otti mikin ja alkoi käydä läpi turvaohjeita. Hän istui viiden metrin päässä minusta, joten huikkasin paikaltani, että minun takiani ei tarvitse käydä näitä läpi. Lentoemäntä siirsi mikkiä suultaan ja sanoi tavallisella puheäänellä "Valitettavasti määräysten vuoksi nämä täytyy käydä läpi", jonka jälkeen hän alkoi jälleen puhua mikkiin.

Kuuntelin ohjeet kuuliaisesti, ja pääsimme nousemaan kohti Mikkeliä.

Kun lähestyimme Mikkeliä, lentoemäntä otti jälleen mikin käteensä: "Hyvä matkustajamme, saavumme kohta Mikkeliin. Sää on ulkona pilvinen, ja asteita on…"

Vaikka asiakas istuu viiden metrin päässä, rutinoitunut lentoemo puhuu mikkiin, niin että kone kaikuu.

Hän kävi jälleen koko litanian läpi, ja kiitin häntä kohteliaasti. Lentoemäntä oli kyllä aidon ystävällinen, mutta hän ei havainnut tilanteen koomisuutta lainkaan.

Kun vihdoin pääsin koneesta ulos, huomasin kuinka lentokenttähenkilöstö tuli hakemaan matkalaukkuani ruumasta. Yritin selittää, että voin kyllä ottaa laukkuni ihan tässä ja nyt, ettei kenenkään tarvitse sitä raahata halliin.

Miehet eivät ottaneet pyyntöäni kuuleviin korviinsa, vaan he totesivat, että laukun voi kohta noutaa matkatavarahihnalta.

Niinpä miehet ajoivat kärryllään matkalaukkuni kanssa terminaaliin, ja minä kävelin perässä.

Terminaalissa odottelin paikallaan olevan hihnan ääressä, kunnes äänimerkki vihdoin kuului. Hihna alkoi pyöriä, ja vähän ajan päästä yksinäinen laukkuni saapui kumisuikaleitten takaa odottaviin käsiini.

Jos olisin saanut laukkuni käsiini jo koneen vieressä, olisin säästänyt vartin odottelun, ja lentokenttähenkilöstö olisi säästänyt saman verran omaa aikaansa.

Tarinan opetus: Asiakaspalvelijoilla pitää toki olla yhteisesti sovittuja ja mallinnettuja toimintatapoja, mutta erityistilanteissa terveen järjen käyttö pitää olla sallittua.

 

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.