VR:n tiedotteet ja ohjeistukset ovat legendaarisen huonoja.
Tällä kertaa ahdistuin uusien vihreiden automaattien käyttöohjeesta. (Kyseiset automaatithan eivät useimmiten edes toimi, mutta tällä kertaa onnistuin ostamaan lipun.)
Näin automaatti ohjeistaa uutta käyttäjää:
[Edit 22.12.2023 klo 8.40: kuva on kadonnut vuosien varrella, mutta näytön teksti oli seuraava: ”Aloita koskettamalla näyttöä”.]
Mikä kumman ohje tuo on?
Normaalikielellä tämä sanottaisiin ”Kosketa kuvaruutua” tai ”Kosketa näyttöä”. Vieläkin selkeämmin voisi toimia: ”Paina tästä” – ja tekstin alle painikkeen näköinen kuva.
Yhtä hyvin ovessa oleva kyltti ”Työnnä” voisi olla asussa ”Avaa työntämällä”.
Voisin myös kirjoittaa flunssaiselle kaverilleni kortin ”Tervehdy paranemalla pian”.
Tämä postaus on osa sekä joulukalenteriani että blogisynttärijuhlaani.
Taisit Katleena löytää juuri uuden markkinaraon. Voisit tuottaa kokonaisen korttisarjan tuollaisilla teksteillä. Kuvituksina voisi käyttää diagrammeja.
Aah, kohderyhmänä voisivat olla insinöörit. Lisäksi markkinoisin premium-versiota diplomi-insinööreille.
Tästä teemasta tulee kohta laajempi postaus – kiitos inspiraatiosta! 🙂
Varsin näppärä on myös Tapiolan Sokoksen parkkilippuautomaatti, joka kertoo käyttäjälleen, että ”Toimintoa suoritetaan”. Suoritettavat toiminnot ovat puomin avaus ja parkkilipun tulostus.
Itse ihmettelin tuota samaa tekstikummajaista.
Mutta vielä suurempaa hämmästystä aiheutti teksti ”seuraa ohjeita kortinlukijan (tms) näytöltä”. Heräsi kysymys miksi ne ohjeet pitää maksun ajaksi siirtää sinne pikkuruiselle ruudulle kun ne varmasti olisi saanut myös suoraan siihen isollekin näytölle.
Näyttää siltä, että mitä lyhyempi ja yksinkertaisempi asia on, sitä vaikeampi siitä on saada selkeää ohjetta aikaiseksi.
Onko se niin, että yksinkertainen asia sokaisee: ”Ei se voi olla niin helppoa”? Sitten ohjeen laatija keksii monimutkaisemman ilmaisun, koska hän ajattelee sen olevan kattavampi, uskottavampi, hienompi tai jotenkin muuten parempi.