Saarnaan aina brändäyskoulutuksissani, että henkilöbrändin ei kannata olla ”jotain vastaan” vaan ”jonkin puolesta”. Tarkalleen ottaen yhdenkään yksilön, yhteisön tai instituution ei kannata rakentaa identiteettiään olemalla jotain vastaan.
Jaa miksikö muka? Syitä on neljä:
- Jos rakennat identiteettisi X:n vastustajaksi, tarvitset kipeästi X:ää ihan vain ollaksesi olemassa. Jos vastustat vasemmistoa, itse asiassa tarvitset vasemmistoa identiteettisi vahvistamiseksi. Sama pätee mihin tahansa anti-alkuiseen ajatusmaailmaan. Miesten vihaaja tarvitsee miehiä, ja naisten vihaaja tarvitsee naisia. Jos vastustettavasi katoaa maailmasta, myös sinun identiteetiltäsi lähtee pohja.
- Kun vastustat X:ää, sinun on pakko ryhtyä laajentamaan X:n määritelmää, jotta sinulla olisi tarpeeksi vastustettavaa. Jos nimittäin X oikeasti vähenee maailmasta, on riski siitä, että sinua ei kohta enää tarvita. Lopulta ryhdyt sanomaan, että ”myös Y on itse asiassa X:ää”, koska muuten sinulla ei enää olisi arvoa.
- Vastustaminen on helppoa, nopeaa, intuitiivista, reaktiivista ja tunnevetoista. Kukapa meistä ei olisi joskus puuskahtanut jotain sen tapaista kuin ”ai että mä vihaan tätä tv-sarjaa” tai ” hyi mä vihaan aikaista heräämistä” tai ”hitto mä vihaan näitä pakkasia”. Ärtymys ja vastustus on helppoa. Sen sijaan tarkoituksen ja identiteetin löytäminen on vaikeaa, hidasta, analyyttistä, proaktiivista ja paneutumista vaativaa. Olemassaolon tarkoitus ei löydy satunnaisesta tunnereaktiosta vaan syvällisemmästä oivalluksesta.
- Jos rakennat identiteettisi jonkin vastustamiselle, silloin viestintäsi on väistämättä aina negatiivista, kriittistä ja vastustavaa. Koko toimintasi rakentuu kiukulle ja kielteisyydelle. Se ei ole kovinkaan voimauttavaa, ja jatkuva kielteinen ajattelu vain lisää omaa kurimusta ja pahaa oloa.
Tätä tekstiä ei kannata lukea väärin: maailmassa on paljonkin ikäviä asioita, joita pitää vastustaa. Silti sen varaan ei pidä rakentaa identiteettiä tai perustaa yhdistystä. Vastustaminen ei saa olla pysyvä osa persoonaa, vaan se on lähinnä satunnainen sivutuote tai ponnekas kannanotto.
Kannattaa mieluummin rakentaa identiteetti tai toiminta-ajatus siltä pohjalta, että olet jonkin puolesta. Ole vaikka kasvissyönnin puolesta, lähikoulujen puolesta, sukupuolineutraalin asepalveluksen puolesta tai sijoittamisen puolesta. Kun olet pro-jotakin, viestintäsi on ratkaisukeskeistä, eikä identiteettisi ole koskaan uhattuna.
Ole mieluummin pro-mansikka kuin anti-mustikka.
Hei Katleena! Tässä nasevassa blogipostauksessa tuli oivasti kiteytettyä ratkaisukeskeisen (asiantuntija)viestinnän ydin. Kiitos siitä! Tekstejäsi on mukava lukea: ne ovat yhtä aikaa informatiivisia ja viihdyttäviä.
Kiitos Aino – ja tervetuloa EOT-blogiin! Mahtavaa että tykkäät. 🙂
Hei Katleena! Venäjä hyökkäsi eilen Ukrainaan. Järkyttävän sotatilaanteen vallatessa uutiset ja sosiaalisen median kanavat pitäisi meidän samaan aikaan markkinoida yritystemme tuotteita. Mitä vinkkejä antaisit?
Vastaus on selvä: nyt ei markkinoida yhtään mitään. Jos teillä on säännöllinen uutiskirje, poista sieltä ostokehotukset tai pistä kirje viikoksi tauolle ja tsekkaa tilannekuva ensi viikolla. Jos teillä yleensä hehkutetaan Instassa tai Twitterissä uusia mahtavia tuotteita, niin nyt sekin pistetään tauolle.
Jos on varaa, niin markkinointibudjetista voi lahjoittaa osan Ukrainaa tukevalle järjestölle. (Mutta huijauksiin ei kannata haksahtaa. Verkkorikolliset ovat nyt liikkeellä hyötymässä.)