Hesarin Niclas Storås kirjoitti ansiokkaan artikkelin somejättien vallasta ja algoritmeista (maksumuuri).
Artikkelissaan Storås vertaa verkkokauppa Amazonia, Googlen omistajayhtiö Alphabetia sekä Facebookin ja Whatsapin omistajayhtiö Metaa entisajan feodaalihallitsijoihin. Läänitys on vaihtunut peltopalasta digitaaliseksi, mutta me kaikki olemme maaorjia, jotka operoivat alustoilla niiden ehdoilla.
Näistä ehdoista ei kukaan voi valittaa, eikä mihinkään ratkaisuun voi pyytää korjausta. Itsevaltias on itsevaltias.
Moni kaverini on viime aikoina saanut Facebookilta varoituksia ”roskapostituksesta” tai ”harhaanjohtavasta sisällöstä”, vaikka kyseessä olisi ollut kissavideo. Sisällöt on poistettu, eikä niitä voi enää palauttaa.
Tänään minultakin poistettiin postaus Facebookista. Tuo sisältö oli niinkin vakava rike kuin kielioppisääntö. Voit lukea sen kokonaisuudessaan Twitteristä (ellei sekin tulkitse kirjoitusvinkkiäni vihapuheeksi).
Somealustojen itsevaltiudella on toki muitakin ongelmia kuin yksipuoliset säännöt ja kokonaan puuttuva asiakaspalvelu. Storås muistuttaa, että algoritmit näyttävät meille jokaiselle eri sisällöt ja eri suositukset. Algoritmi luo meille kaikille erilaisen todellisuuden, kun saamme eteemme vain yhden sortin uutisia ja tietynlaisia näkökantoja.
Ehdotus: EU-direktiivi, joka mahdollistaa syötteen läpinäkyvän muokkaamisen
Harmittaako joskus, kun et koskaan näe hyvän työkaverisi päivityksiä Linkkarissa tai vanhan kaverisi postauksia Facebookissa? Syynä on se helkutin algoritmi.
Nykyisellään monessa somepalvelussa on oletusarvona kuratoitu syöte, joka voi olla otsikoltaan vaikkapa ”Sinulle” tai ”Most relevant first”. Se on algoritmin valitsema sisältölistaus. Joissain palveluissa tämän ominaisuuden voi kytkeä pois päältä, mutta toisissa siitä ei pääse eroon millään. Niinpä et näe ajantasaisia sisältöjä, vaan näet vain tykätyimpiä, jaetuimpia tai kuohuttavimpia sisältöjä. Osa voi olla viikon vanhoja.
Tähän olisi helppo luoda uudistus. Lainsäädännössä voisi määrätä seuraavaa:
- Jokaisen käyttäjän on pystyttävä halutessaan aktivoimaan palvelun etusivulta ajantasainen syöte, jossa näkyvät kaikkien hänen kontaktiensa tai seuraamiensa tilien sisällöt aikajärjestyksessä. Silloin algoritmin suosittelu ei vaikuttaisi sisältövirtaan.
- Tämä asetus ei saa nollaantua itsestään, vaan somepalvelun pitää sallia käyttäjälle pysyvä valinta.
- Ja tietenkin tämän valinnan pitää toimia saumattomasti päätelaitteesta huolimatta.
Silti somepalveluilla säilyisi yhä rahantekomahdollisuutensa. Mainoksia olisi jatkossakin olemassa, niitä pystyisi kyllä kohdistamaan ja ne pomppaisivat käyttäjän syötteeseen kuten ennenkin. – Ja toki käyttäjä voi halutessaan valita algoritmin tarjoaman syötteen, jos hänen pitää selvittää, mikä on juuri nyt pinnalla tai jos hän etsii uusia seurattavia.
Uudistus vähentäisi algoritmien valtaa ja mielipiteiden polarisaatiota, ja lisäksi sen toteuttaminen olisi teknisesti helppoa. Pienillä kustannuksilla iso hyöty.
Turhaa sääntelyä?
Yleensä en ole mikään sääntelyn lisäämisen ystävä. Meillä on paljon sellaisia asetuksia ja rajoituksia, joita olisi hyvä keventää.
Silti joskus tarvitaan tiukempia rajoja.
Aiemmin olin sitä mieltä, että somepalvelulla on täysi oikeus päättää omat sääntönsä. Me käyttäjät voimme sitten äänestää jaloillamme, jos haluamme. Tämä ajatus ei kuitenkaan enää toimi, koska monessa arkisessa asiassa somen käyttö on lähestulkoon pakollista:
- Monen yhdistyksen epävirallinen jäsenviestintä tehdään Facebookissa. Jos et ole siellä, saat kyllä kaikki jäsenkirjeet meiliisi, mutta jäät paitsi keskusteluista ja puheenaiheista.
- Jos yritys mainostaa Facebookissa, jollakulla työntekijällä on pakko olla siellä yksilöprofiili ja luottokortin tiedot.
- Jos taas työhösi kuuluu uutisten seuranta, Twitter on lähes välttämättömyys.
Näitä puolipakkoja on lukuisia muitakin. Toki somesta voi jäädä pois, mutta se vaikeuttaa arkea usealla elämän osa-alueella. Some on hieman kuin puhelinliittymä. Eihän sitä ole pakko omistaa, mutta arki hankaloituu melkoisesti, jos puhelinta ei ole.
Niinpä monopolin kaltaista valta-asemaa täytyy voida säädellä. Pidän ehdottamaani direktiiviä tärkeänä, koska se lisää demokratiaa ja kuluttajan oikeuksia pienentämättä esimerkiksi elinkeinovapautta tai yksilönvapautta. Ihmisen algoritmivapaus mahdollistaa käyttäjälle paremmat vaikutusmahdollisuudet, mutta se ei silti vie somejätiltä elinkeinoa.
Kuluttajan täytyy saada valita savuton ravintola, lihaton lounas ja algoritmiton somevirta.
❤️
Nyt pitäisi enää tietää, onko ylipäätään mahdollista sortata kolmen miljardin käyttäjän postauksia aikajärjestykseen, jotta voitaisiin tarjoilla näitä suodattamatta.
Ylipäätään esitetyt ”välttämättömät” käyttötapaukset ovat sellaisia, etteivät ne edellytä timelinen käyttöä (kenties uutisten seurantaa lukuunottamatta, mutta tähänkin on parempia työkaluja kuin joku X).
Yleisesti sanoisin, että EU-regulointi on yleensä niin paljon myöhässä ja/tai muuten epäsuhtaista ratkaistavaan ongelmaan nähden, että kuluttajalle siitä on lähtökohtaisesti enemmän haittaa kuin hyötyä, joten välttäisin kaiken tällaisen sääntelyn lisäämistä.
Suodattaminen on mahdollista ainakin Instagramissa, Linkedinissä ja Twitterissä. Niissä kaikissa voi tehdä valinnan. Osassa tosin kankeasti ja osassa valinta nollaantuu säännöllisesti. Myös Facebookissa oli sama ominaisuus aikaisemmin, mutta nyt se näyttää kadonneen. Ehdottamani muutos on siis teknisesti täysin mahdollinen: koodi ja toiminnot ovat olemassa.
Moni sometarve ei edellytä timelinen käyttöä, mutta timeline silti faktisesti on se etusivu, johon käyttäjä tupsahtaa. Niinpä etusivun pitää olla kuluttajan tarpeiden mukainen. (Tai tarkalleen ottaen kuluttajalainsäädäntö on huono vertaus, koska emmehän me maksa somesta mitään. Sen sijaan tilannetta voi verrata eläinsuojelulainsäädäntöön. Kaikki valta on isoilla yhtiöillä ja me olemme halukasta karjaa – mutta silti meidänkin elinolosuhteet täytyy ottaa huomioon 😀 )
En ihan niele väitettäsi siitä, että jos jokin korjausliike on myöhässä, niin sitä ei enää kannattaisi tai voisi tehdä. Aina löytyy ratkaisuja.