Mikä ero on manipuloinnilla ja toisiin vaikuttamisella? Jos päämääräni valmennuksessa on lisätä asiakaspalvelijoiden myynnillisyyttä, onko se ihmisten manipulointia?
Päivän alussa sanon kuitenkin valmennuksen tarkoituksen ääneen, joten tekeekö tämä aloitus toiminnastani ”sallittua manipulointia” eli toisiin vaikuttamista?
Wikipedia kertoo, että manipulointi-sanalla ”on usein hieman negatiivinen sävy ja se mielletään tarkoitukselliseksi harhaan johtamiseksi tai todisteiden väärentämiseksi”. Harhautus ja väärentäminen eivät tietenkään kuulu toimenkuvaani, joten en ehkä ole manipuloija.
Koen silti tekeväni aikamoista myyräntyötä – joskin positiivisessa mielessä. Juttelen, keskustelutan, edellytän, vaadin, saarnaan, oivallutan, vetoan tunteisiin, sparraan, referoin tutkimuksia, tuen, kannustan, kerron hauskoja juttuja ja seison vaikka päälläni, kunhan porukka innostuu myynnistä ja tulokset paranevat.
Jos olen ollut valmentamassa kahta eri porukkaa, osallistujat kuvailevat minua eri sanoin. Kauluspaitaisten ja jakkupukuisten energisten myyjien porukka kuvailee minua jämäkäksi, aktivoivaksi, hauskaksi ja edellyttäväksi. Sen sijaan neuleisiin pukeutuneitten 50-vuotiaitten porukka kuvailee minua ystävälliseksi, huumorintajuiseksi, kannustavaksi ja iloiseksi.
(Huom! Kauluspaita- ja villatakkilukijani, yllä oleva ei tietenkään tarkoita, että pukeutumistyylistä voi päätellä ihmisen luonteen. Sen sijaan työyhteisöissä muodostuu tietty henki, joka näkyy ihmisten asenteessa ja pukeutumisessa, ja se kuuluu myös heidän puheissaan.)
Joka tapauksessa osallistujien kommenteista huomaa, että käyttäydyn eri tavoin eri yhteyksissä. Energisten myyjien mielestä pehmeä kannustus on turhaa hempeilyä, ja vasta tietynlainen vaativuus motivoi heitä. Villatakkitädit ja -sedät taas kaipaavat ensisijaisesti tukea ja rohkaisua myyntiin.
Pääasia on, että tuloksia syntyy. Voisikohan käyntikortissa käyttää termiä myönteinen manipulaattori?