Kiinnostava bloggaaja Mikko pohti viime viikolla Rahasta-blogissaan sitä, onko internetin ilmaispalveluiden aika päättymässä. Facebook, IRC-galleria, Twitter, Qaiku, Youtube ja moni muu ilmainen sosiaalisen median palvelu eivät jaksa pyöriä mainosrahoitteisesti: tuottoa ei tule tarpeeksi.
Mikko viittasi postauksessaan mediamoguli Rupert Murdochin kommenttiin, jossa tämä pohti muuttavansa verkkolehtensä maksullisiksi. Myös Helsingin Sanomat oli käsitellyt samaa teemaa (HS 20.5.2009, B8).
Tämä on kiinnostava kysymys. Maksaisivatko kaikki Facebookin käyttäjät omasta naamakirjatilistään? Pulittaisiko uutisvirran tilaaja uutisista ja innokas youtubefani videoista? Kaivaako bloggaaja kuvettaan blogialustan vuoksi?
Ongelma on juuri siinä, että netin käyttäjä on tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi. Jos olisimme alusta asti maksaneet sosiaalisen median palveluista, kukkaron avaaminen olisi rutiinia. (Tosin myös käyttömäärät olisivat varmasti pienempiä.)
Nyt kun katson kristallipallooni, näen kiinnostavan kehityskulun: ennustan, että sosiaalisen median ilmaispalvelut muuttuvat maksullisiksi, ja tämän vuoksi isot konsernit alkavat tuottaa omia, sponsoroituja palvelujaan niiden tilalle.
Syntyy Nikebook, Shelltube, BMWitter ja AMEX-galleria, ja kuluttajat voivat valita ilmaisen sponsoroidun (ja ehkä kontrolloidun) foorumin ja toisaalta maksullisen mainoksettoman foorumin välillä. Sosiaalinen media tulee sirpaloitumaan entisestään.
Vai pysyykö netti sittenkin sekä ilmaisena että kontrolloimattomana?
Minä uskon, että maksullisuus tulee myös nettiin, ainakin tiedotusvälineiden toimintaan. Kyse on kuitenkin siitä, että uutisten ja hyvän journalismin tuottaminen on kallista. Mainostulot eivät riitä, joten käyttäjiltäkin täytyy sisällöstä veloittaa.Myös sanomalehtien juuret juontavat ilmaisesta sisällöstä; kirjeistä, joita kauppiaat lähettelivät maailman eri kolkista toisilleen ja joita sitten jaettiin kädestä käteen. Maksullisuus syntyi pian kauppiaille arvokkaista taloustiedoista.Toinen asia on sitten se, kuinka kauan lukijoilla kestää asiaan tottua. Jotta muutos etenisi nopeasti, tarvitaan mediataloilta yhteispeliä. Kun lehtiä kaatuu varsinkin USA:ssa tiuhaan tahtiin, voi yhteinen sävel löytyä hyvinkin nopeasti. Ja tietenkin maksaminen täytyy tehdä aivan uskomattoman helpoksi.
Sanamestari, tervetuloa blogiini!Maksullisuus onnistuu aivan varmasti, jos suurimmat lehtitalot lähtevät siihen yhtä aikaa. Kiinnostavaa on, pääsevätkö ne sopuun asiasta. Talousvaikeudet ovat pontimena, mutta riittääkö se?Maksullisuus tulee varmasti käytännöksi ensin englanninkielisissä lehdissä, mutta saapuuko se myös suomalaiseen mediamaailmaan?Ja miksi minä aloin kysymyksineni kuulostaa muka-pohtivalta Timo T. A. Mikkoselta?
Eipä taida maksullisuus onnistua. Se on vähän sama kuin jos ajattelette, että emigrantit meni amerikkaan paremman maan toivossa ja rakentamaan sellaista. Nyt kun ne on olleet pari sataa vuotta se land of hope and glory niin menkääpä sanomaan, että olette enää kolmanneks parhaita. Noup, ei onnistu, ne on parhaita aina vaikka numerot sanois mitä.Sama netissä. Niiden nettipalvelut ratkaisee paljon, miten niiden paperipalveluita tilataan, joten ne ei voi olla kilpailijoitaan huonompia. Ja jos ne supistaa ilmaistarjontaa niin tilalle tulee pienemmät pienemmän kulurakenteen kilpailijat mitkä pysyy plussalla mainostuloilla.Mutua kaikki tyynni, mutta kuka uskaltaa ottaa riskin?
Janne, on aika kiinnostavaa seurata, mihin ilmaiset palvelut ovat menossa. Onneksi en itse istu tappiollisen lehtitalon hallituksessa ja pähkäile tätä asiaa.Itse voisin kyllä maksaakin jotain mainoksettomasta verkkolehdestä tai Facebookista.Onko muuten olemassa avoimella lähdekoodilla tehtyjä yhteisöllisiä "palvelupohjia"? Wikipohjan saa ilmaiseksi, samoin toimisto-ohjelmat, mutta ilmainen Facebook-pohja olisi aika kiva löytää. Voisin perustaa maksuttoman ja mainoksettoman yhteisön, jossa yhdistävänä tekijänä on viha Discopressiä kohtaan. (Tästä teemasta tulossa vuodatuspostaus huomenna.)
Kävin vähän lueskelemassa. Facebook aikoo ottaa käyttöön oman valuutan, jonkinlaisen osta krediittejä -järjestelmän. Kolmannet osapuolet voi näillä myydä palveluitaan ja Facebook ottaa provikat välistä. Tietenkin Facebookille tulee omiakin palveluita, mutta mä ymmärtäisin sen niin, että peruskäyttö jää ilmaiseksi. Sen 7 miljardin dollarin markkina-arvo kuitenkin perustuu käyttäjämääriin, joten niiden hätistämiseksi ne ei voi ottaa riskiä.
Aivan, eli käyttöön tulee vastaava krediittisysteemi kuin Second Lifessä tai vastaavissa?Facebookin on tosiaan pakko pitää peruspalvelu maksuttomana, koska muuten käyttäjämäärä pienenisi huomattavasti.Toivottavasti testien teko tulee maksulliseksi…
Avoimen lähdekoodin alustoja on vaikka kuinka. Käytetyimpiä ehkä Pligg, Drupal, Dolphin ja Phpbb.Siitä vaan yhteisöpalvelua perustamaan, lupaan liittyä jäseneksi 🙂
Kittyfane, kiitos vinkistä!Olen joskus käyttänyt Drupalia ja Joomlaa, mutta vain sisällön tuuppaamiseen maailmalle. Joku muu on laatinut toiminnot, komennot ja sen kaiken muun kilkkeen, mitä ympärille tarvitaan.Kiitos kuitenkin jo ennakkoilmoittautumisesta! Kerron heti, kun Anti-Discopress-yhteisö avataan. 🙂
Onhan noita vaikka minkälaisia avoimen koodin yhteisöpohjia.Katsopa vaikka Sourceforgesta sopivilla hakusanoilla, kuten online community site tai virtual online community.
Aargh, yhteisöllinen anti-Discopress-palveluni siirtyy odottamaan aikaa, jolloin meillä ei ole enää tarhaikäisiä lapsia…Kävin noilla sivuilla (lämmin kiitos Mikolle ja Kittylle vinkeistä), ja nöyrryin runsauden ja monimutkaisten termien edessä. Sitten kun on aikaa, perehdyn sovelluksiin tarkemmin.