Sain viime viikolla puhelun Vihtorista, Fonectan tytäryhtiöstä. Vihtorin ystävällinen naismyyjä soitteli antiikkiliikkeeni asioissa ja tarjosi hakukonemarkkinointia.

Puhelu oli hyvä esimerkki siitä, että positiivinen esiintyminen ja pieni myyntihalu eivät riitä, ellei tehdä tarvekartoitusta ja ellei ole kääntyvyyttä.

Taustaksi kerrottakoon, että antiikkiliikkeeni Pieni Patina on harrastus. Liike on auki kerran viikossa kolme tuntia, ja se tuottaa silloin tällöin jonkin euron. Tämän vuoksi en missään nimessä maksa putiikin markkinoinnista, koska jäisin tappiolle välittömästi. Toisaalta en ainakaan vielä halua laajentaa asiakaskuntaa tai aukioloaikoja, sillä valmennus ja kirjoittaminen ovat tuottoisampaa puuhaa.

Vihtorin myyjä oletti kuitenkin jo valmiiksi, että olen pääammatiltani antiikkikauppias. Niinpä hän käytti turhaan aikaa nettisivujeni läpikäyntiin kanssani ja Google-mainosten myyntiin.

Myyjän olisi kannattanut tehdä heti puhelun alkupuolella tarvekartoitus. Sopivia kysymyksiä olisivat voineet olla esimerkiksi seuraavat:
– Miten haluat kehittää Pienen Patinan myyntiä tai näkyvyyttä?
– Millaiset tavoitteet sinulla on Pienen Patinan suhteen?

Näillä kysymyksillä hän olisi heti havainnut, että Pieni Patina ei ole lainkaan potentiaalinen asiakas.

Onneksi myyjä osoitti pientä myyntihalua kysymällä, mitä teen varsinaisena työnäni. Kerroin olevani myynnin ja viestinnän kouluttaja, mutta hän jätti myynnin siihen.

Myyjästä kuuli, ettei hänellä ollut kääntyvyyttä. Useimmat myyjät nimittäin lannistuvat, jos heidän alkuperäiset suunnitelmansa ja oletuksensa eivät toteudukaan. Vain huippumyyjät osaavat kääntää kelkkansa silmänräpäyksessä ja myydä asiakkaalle sitä, mitä tämä tarvitsee.

Kääntyvyys olisi näkynyt seuraavasti:
– Ai koulutusta, teetkö sitä omassa yrityksessäsi vai jonkun palveluksessa?
– Katsotaanpa heti Googlesta, miten sinä näyt siellä, kun haetaan myynnin ja viestinnän kouluttajia…

Tästä oltaisiin päästy mielenkiintoiseen keskusteluun siitä, millaisilla hakusanoilla näyn Googlessa ja miten minun kannattaisi näkyä.

4 kommenttia

  1. Mediamarkkinoinnista on samanlaisia kokemuksia minullakin. Pöytälaatikkofirman toimitusjohtajana (wau!) minua lähestytään milloin mistäkin ja ihmetellään, kuinka olenkaan tullut toimeen ilman puolensivun 4-värimainoksia siinä ja siinä julkaisussa. Pitäisiköhän aktivoida tuo toiminimi ja käydä kertomassa vähän asiakkaiden segmentoinnista ja asiakkaan haastattelusta, jotta luettelontekijät saisivat fiksumpia osumia?

  2. Mitä meinaat, voisko tuollaisella vanhalle kaupan Vihtori-merkkiselle vilja- / perunavaakalle olla kysyntää? Olis tallin perällä vähän tiellä moinen…

  3. Maalo, juuri samanlaisia kokemuksia on täälläkin. Kun telemyyjä ei tarkista taustoja, hän tekee turhia ja suorastaan idioottimaisia ehdotuksia pöytälaatikkoyrittäjille.Janne, kaikelle kauniille ja sisustukselliselle on kysyntää. Jos vaakaa voi käyttää säilytystasona (vaikka hedelmille), se on plussaa. Pistä kuva ja mitat tulemaan meilillä, niin pystyn paremmin sanomaan hintaa.Hauska juttu muuten, että vaa’an merkki on Vihtori. Ei sulla olisi Fonecta-merkkistä kassakonetta?

  4. No ei kyllä ole mitään fonecta-merkkistä jäänyt nurkkiin. Tuo vihtori kyllä on komia, se on väriltään jostain punaisen ja oranssin välimaastosta. Hedelmien tarjoiluun se voi olla vähän karski, sillä se on siis sellainen iso vastapainovaaka johon voi nostaa kerralla useamman säkin viljaa. Voi punnita siis varmaan 200 kg:n kuormia. Televisiotasoksi se on ehkä liian matala, mutta jalusta palmulle tai muulle isolle kasville voisi olla oiva käyttökohde. Kuvaan sen tässä joku päivä ja pistän meiliä.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.