Siivosin blogiani ja törmäsin vanhaan Discopress-postaukseeni, jossa kritisoin ala-arvoista sisällöntuotantoa. Kävin huvikseni Discopressin sivuilla katsomassa, olisiko heidän laatunsa parantunut.
No ei ollut.
En kyllä olettanutkaan, että yhden Katleenan yksi postaus muuttaisi yhtään mitään, mutta luulisi, että pulju on saanut muualtakin kriittistä palautetta.
Jokainen Discopressin uutinen on huonon laadun huipentuma. Lukijan reaktio vaihtelee pienestä hymystä lattialla kiemurtelevaan, tuskaiseen nauruun. Jos viikko alkaa tylsästi, poimi tästä ilon aiheet:
The 69 Eyes pudotti Michaelsin (2.6.2009)
Ekaa track/single-julkaisua Dead girls are easy vauhditetaan Bam Margeran ohjaamalla videobiisillä.
Mikä on track/single-julkaisu, siis erityisesti se alkuosa eli track-julkaisu? Entä mikä on videobiisi, ja miten se ohjataan?
Lisäksi juttu ei vastaa otsikkoa. Itse tekstissä pääaiheena ei olekaan Johnny Lee Michaelsin pudottaminen vaan uuden levyn julkaisu.
Akun tehdas pysyy Epuilla (1.6.2009)
Akun Tehtaasta on kasvanut muutamassa vuodessa viihteen monitoimitalo, jonka kokonaispinta-ala laajennuksen jälkeen on yli 3 200 neliötä.
Onko tämä vitsi? Viihteen monitoimitalolla tarkoitetaan yleensä firmaa vertauksellisesti, mutta tässä lähdettiinkin puhumaan talon pinta-alasta. Mitä lukija ylipäätään tekee tiedolla Akun tehtaan pinta-alasta, kun juttu kertoo yrityksen nimen säilymisestä?
Otsikosta saa sen mielikuvan, että Akun tehdas yrityksenä olisi ollut siirtymässä toiseen omistukseen. Kuitenkin kyseessä on vain yrityksen nimi.
Adam Lambert tahtoo näytellä Juudasta (2.6.2009)
Lambertilla on aiempaa näyttämö- ja musikaalikokemusta vaikka muille jakaa. Ensimmäiset roolit suunnilleen seitsemäntoista vuotta sitten. Melkein ammattilainen, joka kelpuutettiin American idol-kisaan, koska hänellä ei ollut levytyssopimusta.
Tässä jotain vajaata. Lauseita, joista puuttuu sanoja, koska toimittajan koulutusta ei ole.
Kuka muuten on Adam Lambert?
50 Centille rooli poliisileffasta (2.6.2009)
Amerikkalainen rap-tähti 50 Cent on mennyt kimppaan Cheetash Vision -leffanyhtiön kera ja alkaa työstää filmiä Caught in the Crossfire (Kiirastulessa).
Mistä halvatun hatusta tuo suomennos on vedetty? Leffaa ei vielä ole edes tehty, mutta Discopressin toimittaja kehittää nimelle ihan oman käännöksen. No, mitäs väliä tuolla kääntämisen etiikalla on, kun lukijat on dillejä kuiteskii.
Kannattaako minun edes mainita lyöntivirheestä tai Cheetah Visionin nimen väärinkirjoituksesta?
Noin alkeellisen laadun ovat varmasti muutkin huomanneet. Pienellä googlettamisella löytyi muitakin kriitikkoja – mutta yllättävän vähän:
– Keskustelupalstoilla Discopressiä kritisoitiin jonkin verran, mutta ne nousevat huonosti esiin hakutuloksissa.
– Sen sijaan Pakko valittaa -blogissa oli jopa Discopress-tagi. Vanhimmat kirjoitukset tagin alla oli päivätty lokakuussa 2007.
Tuollaista Discopressin kaltaista toimittajantyön irvikuvaa ei ihminen voi kestää. Pulju kaiken lisäksi rahastaa tuolla sonnalla. Tässä kaksi toimintavinkkiä muille Discopressin vihaajille:
1) Jos selkeä kieli, kirjoittaminen tai uutisten laatu kiinnostavat yhtään, kannattaa rustata Discopressistä postaus omaan blogiin. Päällekkäisyyden vaaraa ei ole, koska Discopressin torvesta tulee uutta tuubaa päivittäin. (Jos teet aiheesta postauksen, ota yhteyttä, niin linkitän sen tänne.)
2) Jos olet toimittaja, perusta viihdeuutispalvelu. Laadulla on helppo kilpailla.
No pistetäänkö firma pystyyn? 😉
*must… resist… new… business… opportunities…*Mikko, bisneksen teko kiinnostaa aina, mutta palataan asiaan, kun meidän perheessä ei ole enää tarhaikäisiä. Pidetään sillä välin peukkuja, ettei Discopressin taso parane ja ettei alalle tule kilpailijoita. 😉
Tekstiurakoitsija, kiitos kommentista!Katselin jo ensimmäistä postausta tehdessäni Discopressin sivuilta, että he tekevät vaikka mitä muuta: on juontajakoulutusta ja artistien promoamisia. Työ on varmasti monelle esiintyvälle asiakkaalle arvokasta, mutta yhtiön syöttämä uutisvirta ovat silti vastenmielisen huonoa.Jos laatu paranisi, siitä olisi varmasti hyötyä myös yhtiön edustamille artisteille.
Kyllä vain.. Kotikutoisuus koskee paitsi tekstin laatua myös kaikkia ko. yhtion painotuotteita, tiedotteet mukaanlukien, joten parannettavaa todellakin olisi. Ikävä kyllä Terväisen Penalla on tuon bisneksen suhteen monopoliasema, eikä siis luultavasti muutu, ellei alalle tule kilpailua.
Näppärästi laadittu antimainos!Saa ihmiset kiinnostumaan sivusta, jonka olemassaolosta ei ole tiennytkään….mikä ihmeen Discopress ?Ja sehän oli tarkoitus ?Hmmm…näin tekee siis manipuloinnin ammattilainen mainoksen 😉
Totta…kai, kiitos kommentista ja tervetuloa blogiini!Olet aivan oikeassa havainnossasi. Kun tein postaukset Discopressistä, mietin koko ajan, pitäisikö jättää kirjoitukset tekemättä kokonaan. Tämähän tuottaa Discopressin sivuille "ansaitsematonta" liikennettä ja lisää firman tunnettuutta.Päätin kuitenkin julkaista postaukset, sillä luotan siihen, että lukijani tunnistavat pa**alaadun sellaisen nähdessään.Tässä vaiheessa täytyy ehkä tuoda esille, että itselläni ei ole taloudellisia kytköksiä Discopressiin, enkä edes tunne ketään kyseisen puljun työntekijää. 🙂
Myös blogi on sisällöntuotantoa. Minkä tasoista sisällön tuottamista edustaa otsikko "Discopress on yhä suolesta"?
Anonyymi, lämmin kiitos kommentistasi!Sisällöntuotannon laatu mitataan sen tavoitteiden perusteella. Tavoitteeni on, että blogini tyyli olisi- herättelevä- hauska- useimmiten faktapitoinen- kriittinen- joskus myös provosoivaOtsikkoni "Discopress on yhä suolesta" täyttää tavoitteeni loistavasti, joten se on varsin laadukas.Sen sijaan jos on olemassa yritys, joka tuottaa sisältöä viihdeuutisiin, kyseisen yrityksen on edes jossain määrin noudatettava laadukkaan uutisoinnin tai tiedottamisen tavoitteita:- selkeys- hyvä suomen kieli- helppolukuisuusNämä eivät missään nimessä toteudu Discopressissä, ja sen vuoksi olen ottanut sen hampaisiini.
HYVÄ KIRJOITUS! Jatka ihmeessä! Et todellakaan ole ainoa jolla on ko. firmaan kohtaan "sekavia" tuntemuksia.
Kiitokset! Ehkä pitäisi taas pitkästä aikaa postata Discopressistä…
Varsin kiintoisaa on se, että Discopressin viihdeuutisissa ei tapaa olla lainkaan lähdemerkintöjä eli viittauksia siihen, mistä tiedot oikein ovat peräisin. Heillä mahtaakin olla monikymmenhenkinen viihdetoimitus ja avustajaverkosto, joka väsymättä itse laatii omista ensiluokkaisista lähteistään uutisia sekä ulkomailta että kotimaasta. Esimerkkinä vaikkapa nämä. http://www.hitit.fi/index.php?s=view&id=19052 http://www.hitit.fi/index.php?s=view&id=19022
Kiitos kommentista ja hyvästä linkistä! Discopress on tosiaan venyttänyt journalismin etiikan äärimmilleen. Nähtävästi heidän monikymmenhenkinen avustajajoukkonsa tuntee maailmantähtiä niin läheisesti, ettei Discopressin tarvitse siteerata kenenkään muun tekemiä haastatteluja.