Yksi ammattikouluttajan välttämättömistä ominaisuuksista on kääntyvyys. Ilman sitä kouluttaja on kuin nörtti ilman ruutupaitaa.
Oletko valmis muuttamaan suunnitelmiasi, jos huomaat, että osallistujat tarvitsevat jotain muuta kuin olet luullut? Pystytkö vetämään päivän ilman diojasi, jos datatykki onkin rikki? Mitä jos olet odottanut ryhmäksi kaupungin keski-ikäisiä viranomaisia, mutta he ovatkin parikymppisiä teknisen puolen työntekijöitä? Entä jos asiakaspalvelijoiden valmennukseen pöllähtää mukaan yhtäkkiä yrityksen toimari?
Kun kääntyvyys puuttuu
Kouluttaja on valmistautunut pitämään esityksen tietokirjoittamisesta kustannustoimittajille. Hän on ajatellut näkökulmaksi ylätason:
– kirjaidean metsästämisen ja markkinaraon löytymisen
– kirjoittajan sparraamisen
– sisällön tasapainoisuuden
– kirjakonseptin luomisen.Sen sijaan kustannustoimittajat haluavatkin perustason konkretiaa:
– virkakielen korjaamista ymmärrettäväksi
– tyylin stilisointia ja silti kirjoittajan oman tyylin säilyttämistä
– kirjan osien sisällöllistä tasapainottamista
– ajantasaisia kielioppisuosituksia.Kouluttaja huomasi eron, mutta hän pysyi sitkeästi omissa prujuissaan. Päivä oli osallistujille hyödytön, joten vetäjä joutui vaihtopenkille.
Jos olet kouluttaja ja kääntyvyytesi on kateissa, vaihtoehdot ovat vähissä:
1) Kivuliain tie: opettele kääntyvyyttä. Muuten olet asiakkaallesi hyödytön – ja pian myös työtön.
2) Hanki sellainen koulutusala ja -osaaminen, jossa kääntyvyyttä ei tarvita. Esimerkiksi autokoulun opettajat, järjestyksenvalvojien kouluttajat ja ensiapukurssien vetäjät joutuvat etenemään tietyn kaavan mukaan. Osallistujilla ei ole muita odotuksia, ja viranomaisten määräykset sanelevat sisällöt ja tuntimäärät.
3) Vaihda työtä ja ryhdy veturinkuljettajaksi. Siinä hommassa voit ajaa omaa linjaasi, eikä sivupolkuja tule vastaan. (Kun ajat päärataa, Kerava-Lahti-oikoradan liittymä saattaa olla sinulle kova paikka, mutta kestät sen kyllä.)
Mahtavaa, kiitos päivän riemupläjäyksestä.Maasta puuttuu toisiaan kääntyvyyttä hallitsematon autokoulu, eli Vain Suorille Teille Oy.Muuten täyttä asiaa, kouluttajista suuri osa sekoaa prujuissaan heti, kun joku kuulijoista esittää vastaväitteen tms. eriävän todistetun totuuden. Siis vaikka koulujärjestelmämme saa huippupisteitä, puuttuu koulutetuilta laaja-alaista ymmärrystä.Missä vika ?
SepeSusi, kiitos kommentista!Osallistujilta voi tosiaan tulla jokin yllättävä tieto tai eriävä mielipide. Monella kouluttajalla menee siinä tilanteessa välittömästi pasmat sekaisin.Ongelmana on, että moni asiantuntija ryhtyy kouluttajaksi, koska hänellä on laaja tietous asiasta X. Sen sijaan hänellä ei välttämättä ole esiintymisvalmiuksia, pedagogisia taitoja saati sosiaalista silmää. Tuloksena on kouluttaja, jolla ei ole kääntyvyyttä lainkaan.Ja sitten mennään vuodesta toiseen päärataa edestakaisin.
Kääntyvyys kateissa on ammattikorkeassa ja kuuleman mukaan yliopistossa arkipäivää. oman kokemuksen mukaan kääntyvyyttä ammattikorkeassa on joillakin harvoilla opettajilla, mutta suurimmalta osalta se puuttuu kokonaan. Yhtään vastaväitettä ei valmisteltu tunti kestä, yleensä opettaja sivuuttaa sen kommentoimatta.Tämä on surullista, sillä itse aikuisopiskelijana oletan oppimisen olevan jotain muuta kuin passiivista kuuntelemista ja jo "varmojen totuuksien" ulkoaopettelua.Kiitos mielenkiintoisesta blogista.
sikko, kiitos kommentista ja tervetuloa blogiini!Nuo kokemukset ammattikorkeasta ovat tosiaan surullista kuultavaa. Passiivinen opiskelu on hidasta opiskelua, koska oivalluksille ei jää tilaa.