Pohdin myynnin raportoinnin postauksessani, että erilaisille myynti-, tarjous- ja resurssiseurannoille tarvitaan järkevä sovellus. Olen pähkäillyt asiaa jo pitkään, joten nyt tarjoan loistavaa ohjelmointi-ideaa koodikosseille.
Olkaa hyvät, sovellus nimeltä Katti*:
Klikkaa kuvaa suuremmaksi, niin näet, mitä kaikkea Katti tekee. Ajatuksena siis on, että Katti luo myynti- ja tarjousraporttien pohjalta myyntiennusteet, tavoiteseurannan, provikkalaskelmat ja laskutuksen.
Lisäksi Katti on tietenkin helppo omaksua, ja sitä voi käyttää sekä hiirellä että näppäinkomennoilla. Katti on myös visuaalisesti ja sisällöllisesti muokattavissa asiakkaan tarpeisiin. Katti on luonnollisesti web-pohjainen, jotta sitä pystyy käyttämään ja täyttämään reissun päältä.
Unohdinko jotain? Mitä Kattiin tarvitaan lisää?
Ai niin, yksi juttu enää puuttuu: se porukka, joka siirtää Katin bittiavaruuteen ja luo sille ulkonäön. Ja rahoittaja.
* Katti: Kaikki tuhannen tilitykset
Heh! Mä voin leiskata käyttölliittymän, jotta koodimörkö sitten tietää mitä on tekemässä (joskus aiemminkin tullu leiskattua pari softaa), mutta, mutta:Muokattavuus on kirosana, koska se: a. tekee ohjelmasta (yleensä) rutosti kalliimman, ja.. b. tuskin oikeasti palvelee loppukäyttäjää (ainakaan jos niitä käyttäjiä on useita, eri firmoissa). Jotta käyttö olisi jouhevaa, helpostiomaksuttavaa ja vieruskaverin osaamisesta olisi hyötyä toisillekin, olisi kaiken oltava aina tip top samoin ja valikot samoissa paikoissa. Jos on jotain muokattavaa, niin silloin pitää ostaa lisäosa, jolla saa myös konkreettisia lisätoimintoja (joista voi nyhtää lisää rahaa). Nää sitten tehdään irrallisina palikoina ja niiden tuleva olemassaolo otetaan huomioon jo suunnitteluvaiheessa 🙂
Loistavaa! Enää puuttuu se rahoittaja ja koodikikkailija. :)Muokattavuus pitäisi tosiaan pitää siedettävissä rajoissa. Mun mielestä kun sovellus on myyty asiakkaalle, sen ei enää tarvitse olla muokattavissa.Sen sijaan siinä vaiheessa kun asiakas tilaa sovelluksen, se viilataan hänen firmalleen sopivaksi:- Sovellukseen tulee tietenkin asiakkaan logot ja värit.- Sisältö säädetään asiakkaan tarpeita vastaaviksi (esim. joissain yrityksissä myyjä ja tuotanto ovat sama asia, ja joissain puljuissa ei tehdä käyntejä lainkaan)- Katti-sovelluksessa olisivat tietenkin asiakkaan hinnat sisäänlyötyinä. Kun myyjä syöttää tarjoukseen kappalemäärät ja aleprosentit, Katti laskee tarjouksen kokonaissumman kertalaakista.No niin, nyt siis pitäisi enää löytää rahoittaja ja koodaaja ja projektipäällikkö ja sovelluksen myyjät ja muuta pientä.Itse voisin vain maata sohvalla ja odottaa rahojen putoavan syliin.
Koska ohjelma on tuotekehittelyvaiheessa, jarruttelen intoasi hiukan. Prosessin alkupäähän on lainattava/istutettava vaikkapa Mercus Softwaren Brouker tarjouslaskentaohjelma.Ei riitä, että ohjelmassa on asiakkaan hinnat, vaan sillä on onnistuttava laskemaan tuoterakenteesta asikkaalle tarjottavan ratkaisun tämänhetkinen nettohinta. Siis hinta mitä ei missään tapauksessa kaupassa saa alittaa. Kun myyn asiakkaille ongelman ratkasiuja laadukkain tuottein heidän kulloiseenkin asennusprojektiin, valmistamamme tuotteet eivät milloinkaan ole samanlaisia. Broukerissa lasketun tarjousken tilaa voi ylläpitää mallilla lähtetty, tilaus, hylätty jne. Tärkeintä minulla on, että LVI- ja sähköosien ostohinnat alennuksineen päivittyyvät automaattisesti, muut raaka-aineet manuaalisesti. Tiedän mitä tuotteemme oikeasti maksavat (joa työn määrän arvioino on oikein).Tästä eteenpäin minulla on aukko asiakkuuksien hallinnassa, koska aktiivinen myynti on alle vuoden vanha asia, vaikka yli 20 vuotta olen meidän tarjouskset tehnyt.Jotenkin en pidä valmiin kappaletavaran välittämistä asiakkaalle samanlaisena myyntinä, koska siinä ei välttämättä tarvitse paneutua koko sydämellään tuotteen "anatomiaan". Meillä laatutuote on kyettävä valmistamaan suorasta levystä ja putkesta kannattavasti hinnalla, jolla sen myyn.Ps. Peilla juttua siihen, että valmistavan konepajan tuotannonohjausohjelmiston osto on ollut haasteellista. Kappaletavarakauppaan sovelluksia olisi ollut yllinkyllin.
Parrakas, kiitos tarkentavasta kommentista!Jos joku ottaa Katti-sovelluksen kehittääkseen, niin tuo näkökohta pitää ilman muuta huomioida. On aloja, joissa materiaali- ja tarvikekustannuksia ei juuri ole: konsultointi, valmennus, talonmiespalvelut tai vaikkapa hieronta eivät tarvitse muuttuvaa ja päivittyvää ostohinnastoa.Sen sijaan rakennusalalla tarvitaan ilman muuta yhteys ajantasaisiin hintatietoihin. Siinä on Katin kehittäjillä puuhaa, kun sovelluksen pitäisi osata päivittää ostohinnat kohdilleen.
Ajattelin tässä aamun hiljaisina tunteina ihmismieltä ja sen rajoittuneisuutta. Koska oma kokemustaustani on pienet yritykset, jotka valmistavat uniikkeja yksilöitä asiakkaan tarpsisiin, en suostunut hyväksymään ohjelmistoideaasi sellaisenaan. Vaikka saattaa olla, että kuvailemasi tyyppisiä tarpeita on huomattavasti enemmän.Kattia säätäisin vaiheesta IV ettenpäin. Jos Katti sovitettaisi toimimaan osana Logican C-9000 ohjelmaa, korvaamaan sen tarjousosion, olisi tilauksen käsittely laskunkarhuamiseen saakka hallinnassa (myös palkat ja työhön käytetty aika).Koska C-9000 laskuttaa, vaihe VI Katissa on jälkimarkkinointi. Tiedon keruu toimituksen jäkeen, miten on mennyt, täyttykö myynnissä sovitut asiat, toimiiko tuote?
Ihan kivasti olet mallintanut ajatuksiasi. Pyörää ei kuitenkaan kannata keksiä uudestaan. Näitä softia on maailma pullollaan. Ominaisuudet löytyvät monista asiakkuudenhallintasoftista ja tuotannonohjausjärjestelmistä.
Kiitokset jälleen kommenteista!Parrakas, me kaikki olemme omien kokemustemme orjia. 🙂 Itselleni ei tullut mieleen tuo materiaalien hintojen vaihtelu rakennusalalla tai teknisellä alalla.Mainitsemasi jälkimarkkinoinnin idea oli hyvä, ja se tosiaan puuttuu Katista.Anonyymi, näitä ominaisuuksia on kyllä monessa järjestelmässä, mutta en ole aivan tällaiseen kokoonpanoon törmännyt. (En ole tosin varta vasten etsinytkään.)Ne asiakkuudenhallintajärjestelmät, joita olen nähnyt, eivät ole kyenneet tarjousseurantaan: paljonko euroja on ulkona, mitä tuotteita tai palveluita on tarjottu ja mikä on oletettu toteutumisprosentti.Tuotannonohjausjärjestelmiin en ole perehtynyt, mutta ne eivät varmaankaan laske myyjien provikoita?Katissa yksi olennainen idea on se, että myyjät saadaan raportoimaan, koska heidän omat provikkansa on sidottu myynnin määrään ja laatuun. Jos et raportoi, et saa provikkaa.Ilman muuta Katti olisi järkevintä perustaa jonkin valmiin järjestelmän pohjalle. Jos pyörä on jo keksitty valmiiksi, siihen pitää enää lisätä muutama puola.
Tuo viimeinen oli hyvä, tuunataan pyörä loistavaksi!!!Raaka-ainehinnoista: vuoden 2008 aikana haponkestävän- sekä ruostumattoman teräksen hinta nousi yli kaksinkertaiseksi (näissä nikkeli seosaineena, nikkelin hinta nousi 4000:sta 52 000:een dollariin). Tällaisessa huojunnassa kun vääntää tarjousta, on hyvä, että sen voi helposti perustaa materiaalihintoihin.Tämä liittyy erääseen vanhaan keskusteluun. Kuten tekstistä huomaat, minua vaivaa kirjainten järjestyksen muuttuminen, vaikka koetan käyttää "kaikkia sormia tasapulisesti". Enemmän asiaan vaikuttanee vireystila.Hauskaa Juhannusta!!!
Parrakas, hyvä esimerkki raaka-ainehintojen vaihteluista.Lyöntivirheet eivät haittaa lainkaan, kunhan tekstistä yhä saa selvää ja kun foorumi on epävirallinen (kuten tämä blogi). Pääasia on, että ajatus on kirkas. :)Iloista juhannusta myös sinulle!
Mielenkiintoista, itsellä on vähän vastaava järjestelmä ollut pitkään ns. pöytälaatikkoprojektina, joka ainakin pääpiirteiltään mukailee Kattia.Nyt kun kaivetaan pari täyspäivästä koodinikkaria, niin voin pitää ne ruodussa, vaikka tykkään itsekkin käteni bitteihin jossain määrin sotkea 🙂
Anonyymi, tällaiselle sovellukselle olisi tarvetta varmasti. Et sattuisi tietämään ketään rahoittajaa?Sulla tuntuu olevan hanke pitemmällä, joten tarjoan sulle käyttöön tuota Katti-nimeä. 🙂 Se olisi helppo ja mieleenjäävä.
Olen ehkä sen verran konservatiivinen ja tosikko, että katti nimi ei mun mieleen oikeen liiketoiminnan työkaluna kuullosta uskottavalta.. toisaalta, Passeli menee samaan sarjaan, ja hyvinhän se on tainnu liike-elämässä kelvata.Päästän sut osingoille kyllä, vaikkei nimeä käytettäiskään, jos pystyt tekee kattavan kartoituksen markkinoista, vastaavista tuotteista ja muusta, joka rahottajan vakuuttamiseen tarvitaan 🙂
Heipähei,Katselin mielenkiinnolla tätä keskustelua ja totesin, että tuollainen tuote on aikoinaan tullut väännettyä =) Joskin systeemi ei ollut yhdestä ohjelmistosta, vaan useamman ohjelman "kasa" rajapintoineen päivineen. Mielestäni tuosta puuttuu joitakin osioita, kuten esim se että mistä kontakti on saanut alkunsa. Näin voidaan analysoida kohderyhmät, omat liidit jne.Surkeintahan tässä on se, että esimies alkaa kuvitella että hänen työ on nyt ulkoistettu:"Näytän vain raportin ja sanon pitää tulla parempia tuloksia."Klemukka