Olen päättänyt ryhtyä kouluttamaan samaan tapaan kuin VR hoitaa tiedottamisen matkustajille. Metodi menee näin:
Maanantaina meilaan asiakkaalle: ”Tulen keskiviikkona kouluttamaan.”
Tiistaina aamulla: ”Tulenkin jo tänään.”
Tiistaina iltapäivällä: ”Hups, en tullutkaan.”
Keskiviikkona ei laita asiakkaalle mitään viestiä.
Torstaina ilmaannun yhtäkkiä kouluttamaan ja ihmettelen, miksi osallistujat eivät ole paikalla. Myöhemmin ilmoitan, että koulutus myöhästyi osallistujien odottamisen vuoksi.
Toinen versio voisi olla, että saavut vihdoin paikalle, ja ilmoitat, että esim.powerpointesityksessäsi on jotain vikaa. Tästä syystä et voikaan aloittaa ja pahoittelet viivästyksestä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa…
Juuri näin! En myöskään voi astua koulutustilaan, koska korkoni eivät kestä kynnysten ylittämistä. Lisäksi aion puhua rätisevällä ja katkeilevalla äänellä ja samalla pahoitella kuuluvuusongelmia.
Lopuksi voit sitten ilmoittaa, että koko koulutuskonseptisi kuntoon saattaminen on toooodellla kallis ja siihen työhön menee ainakin kymmenen vuotta. Elämä on. 🙂
Lisäksi vaikeuksista voisi syyttää Ratahall- anteeksi Opetushallitusta, koska ohjelmistojen ylläpitohan kuuluu niille, ei Katleenalle.
Ja korvauksia voi anoa Valtiokonttorista.
Kiitoksia työpäivän piristämisestä! VR-vitseistä alkaa tulla jo tapa. 😉
Tästä se lähtee: uusi VR-metodi kouluttamisessa.
Aion patentoida tämän, koska VR-metodin avulla kouluttaja saa enemmän aikaa itselleen. Lisäksi joutuu näkemään vähemmän vaivaa, kun voi jättää valmistelut tekemättä (”tietokone hajosi”), harjoitukset johtamatta (”odotamme muita harjoitusyhteyksiä”) sekä loppupäivän vetämättä (”jätämme koulutuksen tähän ja jatkamme korvaavalla yhteydellä sähköpostitse”).