Puhelinmyyjät soittelevat vähän väliä. Tässä on tulkkaukset heidän myyntipuheilleen. Puhelinmyyjien tekniikoiden top-4, olkaa hyvä:
1) No tässäpä Pekka tiältä Kuopijosta soittelloo, mitteepä kuuluu?
Itse asiassa mä soitan täältä Helsingistä, mutta osaan matkia mummoni murretta. Luotan siihen, että Savon murteella myyty lehti tai luetteloilmoitus on jotenkin parempi kuin ruuhka-Suomen murteella kaupattu tuote.
2) Olet vastannut kyselyyn ja siitä kiitokseksi saat ilmaisen tilausjakson.
Kukkupuhetta. Et tietenkään ole vastannut mihinkään lukijatutkimukseen, mutta voin aina vedota virheeseen tai väärinkäsitykseen. Kauppaamani tilaus on "ilmainen" kahden kuukauden ajan vain sitten, jos ensin maksat siitä viiden kuukauden pätkän. Ja tietenkin tilaus on kesto, jota et toivottavasti muista peruuttaa ajoissa.
3) No tässä Kikka Mediapuljusta. Mitä kuuluu? Onko kauniit ilmat siellä Hämeenlinnassa?
Minua ei kiinnosta lainkaan ventovieraan asiakkaan kuulumiset, mutta esimies sanoi, että tämä kyseleminen luo läheisyyttä. Loiko se? Ostatko nyt?
4) Tässä on Kimmpff Kurmpff Mediampffista, moi!
Sanon nimeni ja firmani epäselvästi, jotta joutuisit kuuntelemaan asiani. Tämä on ovela keino, sillä saatat hetken aikaa luulla minua asiakkaaksesi.
Olipa hienoa huomata etten työssäni tilausmyyjänä joudu käyttämään mitään noista kliseistä. Työnantaja antaa tehdä työn siten kuin haluaisimme itsellemme sen tehtävän. Eli ilman haudattuja koiria ja kieroiluita. Tyhjänpäiväinen diipadaapa on jätetty pois, jos asiakas haluaa vaihtaa kuulumisia niin silloin toki small talk sujuu. Ystävällinen ja asiallinen myyntityö ja asiakaspalvelu kantaa hedelmää, vaikkei kauppoja aina syntyisikään, negatiivista palautetta ei meille tule oikeastaan koskaan.
Upeaa! Juuri niin sen homman pitäisikin mennä: tilanteen mukaan ja henkilökohtaisella vuorovaikutuksella, eikä ulkoa opetelluilla kikka kuutosilla.
No Aspa tässä Yhteystietopuljusta hei. Soittelin ihan vain tarkistaakseni että onhan tämä osoite tässä meillä oikein: Puutaheinäätie 3, 00666 Pölsinki?
Jaa hinta? Noo… Meillä on tässä eri hintaisia paketteja, ihan alkaen 50 e kk aina 4000 eu-
Mitenniin ”Kiitos hei”?
No hei vaan sitten! 🙁
Kiitokset kliseestä nro 5! 🙂 Tuokin eteneminen on aika tuttu.
Tulinpa uudestaan lueskelemaan juuri tämän blogahduksen saatuani tänään erikoisen puhelun;
Yrityksen yhteystietoja ja toimialaa tarkisteli. Kertoi jossain välissä hinnankin. Puhelun loppupuolella kysyi nimeni, jatkoi litaniansa loppuun, kiitti ja lopetti puhelun.
Tuijottelin varmaan puoli minuuttia mitäänsanomatta tyhjyyteen tämän puhelun jälkeen. Missään vaiheessa ei kysytty halua jatkaa yrityshakemistossa johon ei koskaan ole tietojansa itse laittanut eikä kyseisessä myyntitapahtumassa asiakkaalla muutenkaan ollut oikeastaan minkäänlaista roolia muuta kuin kuuntelijana.
No, kaipa sieltä jonkinlainen tilausvahvistus tilaamattomasta palvelusta (vai onko vaikeneminen myöntymisen merkki myös puhelinmyynnissä?) tulee pikapuoliin 😐
Tämän puhelun jälkeen aloin kehittelemään liike-ideaa; Nauhoitetaan myyntipuhe ja laitetaan automaatti soittamaan se vaikka sataan yritykseen päivässä. Lähetetään automaattisesti jokaiseen yritykseen lasku puheen myymästä palvelusta, vaikka 75 euroa. Jos kymmenenkin prosenttia asiakkaista kyseisen laskun maksaisi tietäisi se firmalle jo 750 euron liikevaihtoa / päivä tekemättä käytännössä mitään.
Tai sitten jatketaan vaan rehellisemmällä ansaintalogiikalla.
Hih 😀