Music Export Finlandin toiminnanjohtaja Pauliina Ahokas kertoi puheenvuorossaan tapahtumasta, joka kuulosti "Istizit"-nimiseltä. Valitettavasti tapahtuman logo ei ilmestynyt heti seinälle.
Kun logo vihdoin ilmestyi, sain selvää: Is this it*.
Kielen ammattilaisena itken verta aina, kun näen nimen, jossa design on huonoa. Nimen designissa pitäisi nimittäin ottaa huomioon tyylin, erottumisen ja merkityksen lisäksi myös käytettävyys:
- Nimen taivutus. Onko se käyttäjälle helppoa? Miten esimerkiksi Avanti!-kamariorkesterin nimi pitäisi taivuttaa? "Avanti!a"?
-
Nimen lausuminen – ja vielä kahdelta kantilta:
a) Osaako ihminen lausua nimen, kun hän näkee sen? Miten Pfizer lausutaan? Faizer vai Fitser? (Tällä viikolla taksikuski lausui muuten kyseisen nimen muodossa "Plifer".)
b) Jos nimen sanoo toiselle, niin ymmärtääkö kuulija, miten nimi kirjoitetaan?
Jos designin ammattilaiset osaavat muotoilla erottuvan ja käteen sopivan ovenkahvan, heiltä pitäisi vaatia myös erottuvia ja suuhun sopivia nimiä.
*On toki ymmärrettävää, että seminaarin nimi on englanninkielinen, silloin kun kyseessä on kansainvälinen tapahtuma. Kysymys ei ole kielestä, vaan nimen käytettävyydestä.
(Tänään Ei oo totta -blogissa on liikkeellä kaksi rustaajaa. Tämän tekstin kirjoitti Katleena.)