Huh mikä urakka!
Kokosin suurimpien yleiskustantamoiden yhteystiedot Pinterest-palveluun Haluatko tietokirjaiijaksi? -tauluun. Olen jo pitkään halunnut koota niitä yhteen, ja nyt tuli samalla testattua Pinterest.
Jos sinulla on kirjaidea, valitse taulusta haluamasi kustantamot ja ehdota niille ideaasi. Jos taas taulusta puuttuu iso yleiskustantamo, vinkkaa toki minulle, niin lisään sinne puuttuvan firman.
Urakka oli melkoinen, koska jostain syystä kustantamot piilottelevat yhteystietojaan äärimmäisen tehokkaasti. Yllättävän harvalla on etusivullaan "Haluatko kirjailijaksi?" -painike – vaikka kirjailijat ovat kustantamon elinehto. Sanoma Prolta en löytänyt oikeaa sivua lainkaan, joten kaivoin yhteystiedot meilistäni.
Jos vielä kaipaat vinkkejä kustannussopparin saamiseksi, ne löytyvät vanhoista postauksistani:
Finn Lectura näyttäisi puuttuvan. Aiemminhan se oli käytännössä oppikirjakustantamo, mutta nykyään kustantaa monien eri alojen tietokirjoja.
Hyvä lisäys – kiitokset! Laitoin senkin mukaan.
Mitenkäs nuo ruotsinkieliset, oletko tarkoituksella rajannut pois? Schildts & Söderströms on aikas iso.
Kiitos vinkistä! Käytännössä listani syntyi omista kustantajistani sekä muutamasta muusta isosta kustantajasta.
En ollut ikinä kuullutkaan Schildts & Söderströmistä – olen joko tynnyrissä kasvanut tai heidän kohderyhmänsä ulkopuolella. Yritys on kuitenkin sen verran iso, että se ansaitsi päästä listalle.
Kirjapajan voisi myös lisätä. Kustantamolla on kirkollinen tausta, mutta se on muuttunut viime vuosina yhä enemmän yleiskustantamoksi. Valikoimista löytyy filosofiaa, elämäntaitoa ja tietokirjoja kulttuurin ja yhteiskunnan eri aloilta.
Hyvä tarkennus! Luulin tosiaan, että Kirjapaja on yhä erikoistunut uskonnollisiin kirjoihin, joten en lisännyt sitä listalle.
Kävin tsekkaamassa nimekkeet, ja onhan siellä tosiaan myös uskontoon liittymätöntä tietokirjallisuutta.
Kirjapajalla on hyvät markkinointikanavat, joten kirjailijan kannalta myös se on varmasti hyvä vaihtoehto.
Pohdin vielä, voisiko jonkun kustantamon lisätä. Isot yleiskustantamot lienee jo lueteltu, mutta onhan sitten useita hieman pienempiä. Tällaisia tuli mieleen: Gaudeamus, Atena, Vastapaino, Like, Savukeidas, Minerva. Kirjailijalla riittää valinnanvaraa.
On aika vaikea vetää rajaa isojen ja keskikokoisten kustantamoiden välille. Tein sen ratkaisun, että laitoin yhdeksi pinnaukseksi Suomen Kustannusyhdistyksen sivut. Sitä kautta löytyvät kaikki pienemmätkin.
Entä Terra Cognita? Sen kustantamia tietokirjoja on ilo lukea — mutta kovin aktiivisesti sekään ei näytä kutsuvan uusia tietokirjailijoita käymään peremmälle… Keskittynee nähtävästi aika lailla käännöskirjoihin mutta valikoimassa on kyllä jokunen suomalainenkin teos.
Terra Cognita oli täysin uusi tuttavuus, ja ihmekös tuo. Se on keskittynyt luonnontieteisiin ja talouteen, joten en viestinnän alan ihmisenä ollut törmännyt koko taloon.
Jos joku muuten haluaa nähdä maailman epäammattimaisimmat kustantamon sivut, niin kannattaa kurkata: http://www.terracognita.fi/ Toivottavasti heidän kirjansa ovat parempia.
Kyllä ne ovat. Joskus sisältökin merkitsee.
Hyvä kuulla. Sisältö merkitsee ilman muuta, mutta omat ajatuskulkuni menevät näin:
1) Rumat nettisivut > eivät osaa markkinoida > kirja myy vähemmän > en tarjoa käsikirjoitustani.
2) Rumat nettisivut > kuluttaja ei osta netistä kirjaa eikä lue esittelyä > kirja myy vähemmän > en tarjoa käsikirjoitustani.
3) Rumat nettisivut > ruma kirja > kirja myy vähemmän > en tarjoa käsikirjoitustani.
Jos siis kustantajan nettisivut ovat alkeelliset, potentiaalisten kirjailijoiden yhteydenottoja tulee vähemmän. Huonot nettisivut ovat vähän kuin kuuluisa oman oksan sahaaminen.
Rumuus ja kauneus ovat suhteellisia asioita. Visuaalinen ilme näyttäisi harkitulta. Voisikohan olla, että et kuulu kohderyhmään?
Hehee, nyt epäilen että trollaat.
Terra Cognitan visuaalinen ilme ei todellakaan ole harkittu. Perustelen sitä seuraavasti:
* Kirkkaansininen linkki on oletusväri, joka ei istu vaaleanvihreään taustaan. Todennäköisesti oletusväriä ei ole osattu muuttaa.
* Sivu ei ole kovinkaan käytettävä, koska selaaja voi vain skrollata alas tai klikata linkkejä. Yleensä vastaavilla sivustoilla on yläkulmassa peruspainikkeet verkkokauppaan, palautelomakkeeseen. Sivustolla ei myöskään ole hakutoimintoa, jolla voisi etsiä kirjaa tekijän nimellä, opuksen nimellä tai aihepiirillä.
* Tilauslomakkeen fontti on äärimmäisen epäluettava Courier.
* Sivustolla ei ole some-jakopainikkeita, joiden avulla sivusto ja kirjat saisivat enemmän näkyvyyttä.
* Ainakaan Firefoxilla kaikki ääkköset eivät näy. Safarilla kyllä toimivat.
Pointtinani on se, että en usko *kenenkään* olevan tuollaisen sivuston kohderyhmää. Joku voi toki ostaa kirjan tai tarjota käsistä sivujen ulkoasusta *huolimatta*. Jos sivusto uusittaisiin, sekä ostajat että käsikirjoitusten tarjoajat lisääntyisivät merkittävästi.
Kiitos myös Antille Terra Cognitan taustojen avaamisesta. Se on siis nopean käännöksen talo.
Terra Cognitan toimintaperiaate on oma tapauksensa. Kyseessä on kustantamon omistajan Kimmo Pietiläisen oma käännöspaja. Valttina on nopeus: Pietiläinen tuunaa käännöksiä hurjaa vauhtia. Käännösten laatu tosin sitten myös korreloi tätä nopeutta. Toinen valtti on, että kun tietokirjojen kustantaminen on elämäntapa, valikoimiin tulee eksoottisempiakin teoksia.
Art Housea ei ole muuten vielä mainittu. Se on ihan kunnon tietokirjakustantamo.
Hyvä maininta! Art House löytyy tuolta Kustannusyhdistyksen listauksesta.
Onkohan muuten olemassa vakavastiotettavia kustantajia, jotka eivät ole Kustannusyhdistyksen listoilla?
Luen itse paljon noita Terra Cognitan kirjoja (vaikka olenkin ihan humanisti-kääntäjä-filologi-viestinnän sivuaineilija enkä ollenkaan talousihminen tai luonnontieteilijä), ja se kohta missä niitä on runsaasti ”kasassa” keskustan Akateemisessa on aina paha paikka mistä ei ilman henkilökohtaista vararikkoa meinaa selvitä! Kirjojen laadussa sinänsä ei siis ole mitään vikaa.
Ko. lafkan nettisivut sen sijaan aiheuttavat aikamoista myötähäpeää. On surku, ettei ansiokkaita kirjoja suomalaiselle yleisölle kotiuttava kustantamo tunnu panostavan sivujensa ulkonäköön ja sitä kautta viestintään juuri ollenkaan. Ei tunnu olevan ihan tätä päivää…
Lukuvinkki: kustantamon tuotteista esim. ”Joukkojen viisaus” tai ”Mistä hyvät ajatukset tulevat” ovat aivan sopivaa lukemista myös viestinnän ammattilaiselle 😉