Olisi mahtavaa, jos viestintätoimisto osaisi viestiä tai edes tuntisi viestintäalan. Viestintätoimisto Soprano ei sitä tee. Viime aikoina tästä osaamattomuudesta on kertynyt useampi todiste.
Todiste A: Soprano ei tunne blogialustoja
Lähiaikoina Soprano pyysi minua vastaamaan bloggaajakyselyyn. Lopetin vastaamisen, kun eteen tuli kohtuullisen aivoton kysymys:
Sopranolle tiedoksi, että a) Blogger ja Blogspot ovat sama asia sekä b) jokainen kysymyksessä nimetty brändi voi olla ”oma verkkosivu”. Blogialusta ja verkkosivujen hallinta ovat nimittäin eri asioita.
Kaikkien ei toki tarvitse näitä tietää, mutta blogialustojen erot pitää olla tiedossa, jos on töissä viestintätoimistossa ja laatii bloggaajakyselyä.
Todiste B: Sopranon Twitter-tili on yksisuuntainen tavaranttuuttaaja
Sopranon Twitter-tili tuuttaa pääsääntöisesti Sopranon omia sisältöjä. Soprano on viimeksi keskustellut Twitterissä muiden kanssa 2,5 kuukautta sitten.
En ehkä ostaisi sosiaalisen median konsultaatiota talolta, joka ei hallitse vuorovaikutuksen alkeita.
Todiste C: Sopranon otsikoilla ei ole katetta
Tänään tuli vastaan viimeinen niitti: Soprano uutisoi omasta tutkimuksestaan, että ”jopa 60 % suomalaisista on ostanut elintarvikkeita FB:ssä näkemänsä julkaisun perusteella”. Kuulosti uskomattomalta potaskalta. (Kiitos juttuvinkistä, Atso Almila!)
Kävin tsekkaamassa Sopranon blogipostauksen sekä Sopranon diapresentaation. Mistään ei löytynyt vahvistusta sille väitteelle, että 60 % suomalaisista olisi ostanut elintarvikkeita näkemänsä FB-julkaisun perusteella.
- Ensinnäkään tutkimuksen kohteena ei ollut otos kaikista suomalaisista vaan otos heistä, jotka olivat tykänneet elintarvikebrändien FB-sivuista.
- Silti tutkimuksen presentaatiot eivät vahvistaneet edes sitä väitettä, että tykkääjistä 60 % olisi ostanut ruokaa FB-julkaisun perusteella. Prosenttiluku toistui kyllä muissa yhteyksissä, mutta ei tämän väitteen kohdalla.
- Sen sijaan 52 % FB-tykkääjistä kertoo, että he ovat tai perheenjäsen ehkä on ostanut ruokaa FB-sivun perusteella.
* * *
Soprano, suosittelen hankkimaan avuksi kunnon viestintätoimiston. Löytyy googlaamalla.
* * *
Edit 25.10.2013 klo 9.05:
No nyt Soprano on löytänyt kivan tavan käyttää Googlea. Kun joku hakee tietoa Sopranon kilpailijan Hill&Knowltonin nimellä, Soprano tunkee oman maksetun mainoksensa väliin.
Tiedoksi niille, jotka eivät ole tehneet Google-mainontaa: Sopranon menettelytapaa pidetään yleisesti ottaen varsin mauttomana ja epätoivoisena epäeettisenä markkinointina.
Veikkaanpa, että WordPressillä tarkoitetaan WordPress.com:ia, kun se on noin nätisti pistetty kahden Bloggerin väliin ja ”oma verkkosivu” löytyy erikseen. Näiden kanssa mokaillaan usein, mutta kysely pitäisi oikoluetuttaa tarpeeksi monella henkilöllä.
Minusta Twitteriä voi käyttää myös yksisuuntaisesti, jos seuraajat saavat siitä jotakin. FB-sisällön automaattinen postaaminen toisaalta on vain tylsää. Yksinpuhelussa suuri osa potentiaalista jää käyttämättä.
Heikki, arvelusi voi olla täysin oikea. Itse en tiennyt, pitäisikö minun vastata WP vai ”oma verkkosivu”.
Yksisuuntainen Twitter-käyttö on toki mahdollista, mutta viestintäalalle se ei oikein istu. Ehkä yksisuuntaisuus toimii parhaiten vaikkapa uutismedioilla.
Kuten Heikki H. jo kommentoi, bloggaajakyselyn kaikki kysymykset olisi tietysti pitänyt luettaa riittävän monella. Aivan turha virhe, anteeksi.
Twitter ja Fecebook ovat todella käytössämme pääsääntöisesti perinteiseen yksisuuntaiseen viestintään. Niistä saisi toki paljon enemmän irti, mutta omat hommat jäävät aina asiakastöiden jalkoihin. Ja niinhän sen järjestyksen kuuluukin olla.
Sen sijaan tuo tutkimuksen otsikointi on kyllä ehdottomasti ylilyönti, eikä sellaisia saa sattua ammattilaisille. Kiitos Katleena, kun heitit sen kasvoillemme, olisi muuten mennyt ohi ilman sisäistä kritiikkiä. Käymme tuon asian yhdessä läpi ja otamme opiksemme.
Ihan tiedoksenne: Tehokasta viestintää löytyy osoitteesta http://www.soprano.fi
Arto Tenhunen, CEO, Soprano Oyj
Yllä todiste D? Plussaa erityisesti oman sivuston puffaamisesta, sieltä sitä tehokasta vuorovaikutusta näytti löytyvän oikein runsaasti.
Arto, kiitos nopeasta vastauksesta. Hieno juttu, että tsekkaatte jatkossa otsikoinnin ja tutkimuskysymykset paremmin.
Entä osaatko sanoa, miksi Sopranolla on Facebookissa henkilöprofiili? Se on osoitteessa https://www.facebook.com/soprano.viestintatoimisto
FB:n sääntöjen mukaanhan henkilöprofiilit on varattu luonnollisille henkilöille, ei yrityksille. Jos joku yksityishenkilö vahingossa hyväksyy Sopranon kaverikseen, Soprano pääsee käsiksi hänen valokuviinsa ja muihin henkilökohtaisiin tietoihin.
Tällainen profiili kannattaa poistaa mahdollisimman pian. Se taisi olla todiste D – tai Reality Checkin laskujen mukaan todiste E.
Moi Katleena, tuo Sopranon henkilöprofiili näyttäisi olevan maaliskuulta 2012, eikä sittemmin minkäänlaista eloa. Minulle se on täysin uusi tuttavuus, mutta tämähän on sosiaalisen median todellisuutta. Kuka tahansa voi esiintyä millä tahansa nimellä. Katsotaanpa onko meillä oikeudet profiili sulkea.
Hei Katleena,
kiitos, kun löysit tuollaisen itselleni uuden profiilin. Tähän sopii hyvin hämmästynyt ei oo totta, sillä en valitettavasti tiedä, kuka kyseisen henkilön on synnyttänyt ja minkälaisin tarkoitusperin. Ehkä se kuuluisa ”joku muu” on vain harjoitellut ja kokeillut profiilin luomista meihin helposti yhdistettävän nimen kanssa? Pahat mielessä tuo ei onneksi ole ollut liikkeellä ja tuntuu muutenkin passiiviselta ja yksinäiseltä kaverilta.
Vaikka yksilöiden yksinäisyyteen ja passiivisuuteen pitääkin heti tarttua, niin tämän virtuaalisen henkilön haluamme sen havaittuamme toki poistattaa. Koska profiilin takana olevaa ja käyttäjätunnukset omaavaa kätilöä ei löytynyt, lähetimme hänestä ilmiannon FB-administraattoreille.
Ystävällisin terveisin,
Samuel Sorainen, toimitusjohtaja, Soprano Communications Oy
Arto ja Samuel, hieno juttu, että saatte suljettua väärän FB-profiilin.
Teidän kannattaa jatkossa tehdä säännöllisesti FB-haku Sopranon nimellä. Silloin mahdolliset valeprofiilit huomaa heti. Tällainen toiminta on hyvä ottaa tavaksi: itse tsekkaan oman nettipresenssini säännöllisesti, jotta ei tule ikäviä yllätyksiä. Työkaluna on FB-haun lisäksi Google Alerts.
Kyllähän tämä koko episodi murentaa Sopranon uskottavuutta viestintätoimistona. Teillä on yksisuuntainen Twitter-tili, asiavirheitä bloggaajakyselyssä, vääristelty juttuotsikko, oman nettisivun mainostusta blogikommentissa sekä retuperällä oleva FB-seuranta omasta nettipresenssistä. Nämä eivät enää ole yksittäistapauksia, vaan kyseessä on trendi.
Kiitos joka tapauksessa siitä, että olette ottaneet asian vakavasti täällä keskustelussa. Toivottavasti saatte asiat kuntoon.
Onhan se hyvä että sopranos seuraa ja kommentoikin, mutta kyllä tästä sopasta jää todella osaamaton kuva firman toimista. Käyntikorttihan se on ruttuinenkin käyntikortti.
Potkitaanpa vielä tätä hevosta hieman – googleta (Suomessa) ’hill&knowlton’ ja tsekkaa maksetut mainokset. Suositeltu toimintatapa?
Paha löytö – kiitokset! Teen tästä edit-merkinnän postaukseen.
(Poistettu Sopranoa haukkuva nimetön kommentti, jossa ei perusteltu omaa kantaa mitenkään.)