Ekstranetti koulutusyritykselle on kuin kolmas pakara asiakkaalle

Katleena Kortesuo

Jos olet koulutusbisneksessä, älä hanki asiakkaillesi ekstranettiä materiaalien jakoon.

  • Asiakkaasi haluaa uusia tunnuksia uuteen järjestelmään aivan yhtä paljon kuin kolmatta pakaraa.
  • Ylimääräiset tunnukset ja kirjautumiset syövät asiakkaasi aikaa.
  • Todennäköisesti asiakkaasi ei tule koskaan kirjautumaan upeaan ekstranettiisi.
  • Kaikki, mitä lataat ekstranettiin, on täysin irrallaan hakukoneista ja hakukonenäkyvyydestä.
  • Ekstranetti on pirun paljon kalliimpi ja hitaampi pystyttää kuin ilmaiset somepalvelut.

Miten matskut sitten pitäisi jakaa, jos ei ole ekstranettiä?

  • Diaesitykset Slideshareen.
  • Videot Youtubeen.
  • Muu data blogiin.
  • Markkinointi Twitteriin, LinkedIniin ja Facebookiin.

Tällä tavoin asiakkaasi saavat koosteet helposti ja kätevästi. Samalla saat itsellesi parempaa näkyvyyttä, ja sisältömarkkinointi rullaa täysillä.

 

7 kommenttia

  1. Olet siis joutunut huonojen extranetien uhriksi. Se ei tarkoita etteikö niitä voisi tehdä hyvin. Ylimääräisiä tunnuksiakaan ei tarvita, niillä facebook tai twittertunnuksilla voi kirjautua sinne extraankin.

    Hakukoneille ja muuta käyttöä varten slidesharet sun muut ovat hyviä, mutta ei asiakas halua itselleen räätälöityjä koulutusmateriaaleja julkiseen jakoon. Eikä koulutusyritys halua, että ne mukaräätälälöidyt kaikille monistettavat samat kalvot ovat julkisesti näkyvillä. Sehän syö katteet. Sitä kutsutaan myös liikesalaisuudeksi.

    Kaiken ei tarvitse olla julkisesti jaossa.

    1. Minulla on ongelmaasi kaksiosainen ratkaisu, joka toimii kuin kello:

      1) Yleismatskut kannattaa ilman muuta pistää jakoon Slideshareen. Ei se syö katteita lainkaan. Päinvastoin, omat katteeni ovat nousseet moninkertaisiksi.

      Asiakas ei maksa dioista. Hän maksaa vuorovaikutuksesta ja kouluttajan koulutustaidoista.

      Kun laitat yleismatskut jakoon Slideshareen, teet samalla ilmaista sisältömarkkinointia.

      2) Asiakkaalle räätälöidyt matskut voi jakaa meilissä, Dropboxissa tai salattuna Slideshare Prossa. Sitä varten ei kannata tuhlata rahaa ekstranettiin.

      1. Vääntelet vastaustani.

        En sanonut mitään yleismateriaaleista, jotka ovat enemmän markkinointia kuin varsinaista sisältöä. Tottakai ne kannattaa jakaa. Paras kama kannattaa edelleen pitää jemmassa.

        Asiakas maksaaa kokonaisuudesta. On helpompi perustella korkeampi hinta, jos asiakas edes luulee että teet esityksen eteen paljon töitä. Yksinkertaista psykologiaa, watson.

        Slideshare Pro ja Dropbox ovat niitä extraneteja. Extranetin määritelmä on verkossa oleva palvelu, joka on avoinna vain tietyille käyttäjille. Jotkut maksavat ja jotkut eivät.

        Extranet on siis hyvä asia ja kouluttaja sekä asiakas hyötyvät siitä. Turhasta eli huonosta extrasta ei kannata maksaa koskaan.

        1. Voisin veikata, että 90 % ihmisistä ei pidä Slideshare Prota tai Dropboxia ekstranetteinä. Myös oma postaukseni oli kirjoitettu siitä näkökulmasta, että ne eivät ole ekstranettejä.

          Ensi kerralla jos suhtaudut minuun alemmuudentuntoisesti, teethän sen edes omalla nimelläsi. Se olisi suoraselkäisempää.

  2. On olemassa sellainen kuin Google Drive. Käytettävyydessään jopa helpompi kuin Droppari ja huomattavasti monipuolisempi. Suosittelen, senkin uhalla, että NSA sitä tarkkailisikin. Asiakkaan Extranettiin ei ole mitään järjellistä syytä varsinkaan koulutusyritykselle.

    1. Olen juuri tapellut päivän G-Driven kanssa. Käytettävyys ei ole minusta sillä tasolla, mikä tähän päivään kuuluu.

      1. Juu, Google Drivessä on tosiaan hyvät ja huonot puolensa.

        Hyvinä puolina on dokumenttien yhtäaikainen muokattavuus, joka ei toteudu Dropboxissa. Lisäksi Google Driven versiotallennus on tiheää ja jatkuvaa. Pidän kovasti myös Driven mahdollisuudesta palauttaa vanhemmat dokumenttiversiot.

        Huonoja puolia ovat suppeammat toiminnot kuin MS Officen työkaluissa. Lisäksi Oma Drive -kansion hakuominaisuus on pahuksen kankea.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.