Apua, kirjasta puuttuu esimerkki!

Katleena Kortesuo

Viimeistelen paraikaa 50 keissiä asiakaspalvelusta -kirjaa. Käsiksen dead line on perjantaina.

Kirjoitin juuri puhtaaksi Ikeasta kertovan keissin. Lisäsin loppuun blogipostauksen tapaisen lyhyen kommentin:

Nykyväki tekee valtavasti sellaista työtä, joka ei näy konkreettisesti missään. Suunnitelmat, raportit ja mietinnöt katoavat tietojärjestelmien syövereihin. Palavereiden ja kokouksien tuloksista ei ole havaintoa. Rahakin on piilossa tileillä, ei tunnusteltavana kourassa.

Sen sijaan aiemmin viljelijä näki puidun pellon, seppä teroitetun kirveen ja lasinpuhaltaja valmiin maljakon.

Nykyajan näkymättömät tulokset turhauttavat meitä. Ei ole juuri mitään, josta voisimme osoittaa ylpeinä: “Tuon tein minä”. Tämä lienee yksi syy siihen, että kirjailijat pitävät kynsin hampain kiinni paperikirjoista. Ne tuntuvat konkreettisemmilta aikaansaannoksilta kuin sähköinen kirja, jota ei voi osoittaa eikä ottaa käteen.

Ja juuri tämän takia käsillä tekemiseen perustuvat yritykset menestyvät:

  • Ikea antaa ihmisten koota itse huonekalunsa. Se madaltaa kynnystä tarjoamalla selkeät ohjeet.
  • Novita antaa ihmisten kutoa itse omat sukkansa. Se madaltaa kynnystä tarjoamalla valmiiksi kuvioidun langan ja yksityiskohtaisia ohjeita.

Meillä on mahdollisuus tuntea ylpeyttä, kun saimme sen halvatun kaapin koottua ja sen himputin sukan kudottua.

Mutta kuinka moni tuntee ylpeyttä siitä, että palaveri on lopussa?

Ja nyt tarvitsen apua: olisiko jollakulla antaa esimerkkiä kolmannesta yrityksestä, jonka bisnes on kasvanut ja joka antaa ihmisille mahdollisuuden puuhata käsillään? Yrityksen toimialalla ei ole väliä, mutta sen pitäisi olla tunnetumpi kuin Paten Parturi tai Tintin Tilitoimisto.

Hjälp!

23 kommenttia

  1. Paulig antaa ihmisten jauhaa itse kahvinpapunsa? Siemenkauppa myy ihmisille siemeniä, jotta voisivat kasvattaa kasvinsa itse? Miten nämä nyt voikaan muotoilla..

    Hyvä teksti jälleen!

    1. Kiitos Henna! Tuo kahvipapuesimerkki oli osuva.

      Minun pitäisi tosin löytää yritys, jonka koko toimintamalli perustuu tähän itse tekemiseen. Monilla on kyllä DIY-tuotteita, mutta se ei ole osa brändiä.

  2. Second Life antaa luoda maailman? Pelifirmat tekee pelejä, joita voi pelata omat päämäärät mielessä omilla taidoillaan?

    1. Zepa, kiitos kommentista!

      Myös Twitterin puolella ehdoteltiin pelifirmoja, mutta en uskalla ottaa niitä esimerkiksi. Niissä nimittäin käsillä tekeminen ei ole niin iso menestystekijä kuin koukuttavuus ja kilpailu.

      (Pahus, esimerkkejä on vaikea löytää.)

  3. Lähinnä tulee mieleen puutarhaliikkeet ja käsityöliikkeet, kuten edellisillä, mutta enpä osaa äkkiseltään antaa täsmällistä esimerkkiä.

    Sen sijaan luin pöllämystyneenä tulkintasi Ikean ”antamasta mahdollisuudesta”. Vaikea uskoa, että itse kokoamisen elämyksellisyys selittäisi sen suosiota. Vaikka ohjeet ovatkin poikkeuksetta hyvät ja osat sopivat aina täydellisesti yhteen, niin eikö tyypillinen Ikea-kommentointi keskity valitukseen siitä, että keskeneräisiä itsepalvelutuotteita sieltä vain saa ja että kuka tulisi kokoamaan tämän kirjoituspöydän? Minun mielestäni Ikean salaisuus on ostamisen helppous. Voin olla väärässäkin. Sitäpaitsi aktiivisena tee se itse -miehenä mielelläni rakentelen kyllä kaikenlaista.

    1. Heikki, olen pohtinut ihan samaa asiaa. Erotan kuitenkin päivittelystä ja tuskastelusta kaksi eri astetta:

      1) Oikea tuskastuminen

      ”En enää ikinä mene tuohon firmaan.”

      2) Näytöstuskastuminen

      ”Oih tämä maratonin juokseminen on yhtä tuskaa.” (Mutta teen sen silti kahdesti vuodessa.)

      ”Argh mun lihakset ovat kipeät kuntosalilla käymisestä.” (Mutta käyn silti,)

      ”Mä en kestä näitä Ikean kalusteita.” (Mutta ostan niitä silti monta kertaa vuodessa.)

      Väitän siis, että tuskastuminen Ikeaan on vain naurunsekaista päivittelyä (vähän kuin jos muksu piirtää tapettiin). Sitä päivittelee ja kiroilee – mutta silti rakastaa Ikeaa/lastaan.

      Ainakin Ikean kasvu indikoi tätä. Jos ihmiset *oikeasti* eivät kestäisi kalusteiden kokoamista, he vaihtaisivat kauppaa.

  4. Tottapa töriset.

    Miten olisi Brisa (www.brisa.fi)? En tiedä kuinka hyvin firmalla menee, mutta kyllä se vaan on hyvä paikka silloin, kun mies haluaa jotakin todella aitoa ja oikeaa: itsetehdyn puukon. Puukonrakentelun suosio lienee kasvanut jo vuosikymmenen tai kaksi vinhaa vauhtia, vaikka siinä ei ole mitään järkeä, kun ammattimaiset sepät ja tehtaat suoltavat sekä uniikkia käsityötä että teollista vakiolaatua laajalla hintaskaalalla markkinat täyteen. Silti on niin hienoa, kun voi hiihtoretkellä tulistellessa sipaista makkarapaketin auki puukolla, jonka on itse tehnyt. ilman brisan laajaa materiaalivalikoimaa ja yksinkertaisen toimivaa palvelua puukonteko olisi paljon, no… haasteellisempaa.

    1. Jes, se oli siinä! Kiitokset Brisa-keissistä.

      Se istuu tekstiin kuin nenä päähän, ja yrityksen liikevaihtokin
      kasvaa koko ajan. Loistavaa!

    1. Haa, totta! Biolan on erinomainen esimerkki.

      Harmillista tosin, että Biolanin tulos ja liikevaihto ovat notkahtaneet hieman. Taidan siis kuitenkin päätyä tuohon Brisaan.

      1. Tuo Brisa on hyvin mielenkiintoinen. Olisipa joskus niin paljon ylimääräistä aikaa, että kerkiäisi askartelemaan pikkuneidille kunnon partiopuukon ja itselle kunnon kalapuukon.

        Ja tuo allaoleva Heikin kommentti kuvaa hyvin asiaa eli kova jätkä tekee omat puukotkin.

  5. Vielä edelliseen lisäyksenä, että minusta Brisan varsinainen tuote on ennen kaikkea ”kova jätkä”!

    1. Heikki, erinomainen lisäys. Nössö ostaa puukon kaupasta, mutta kova jätkä tekee sen itse.

      Asiasta toiseen – arvaas mikä minua harmittaa? Olet taitava kirjoittaja, nokkela ja analyyttinen, mutten tiedä yhtään, kuka olet.

      Jos sinulla on blogi tai Twitter-tili, ilmianna itsesi. Osaavia viestijöitä ja mielenkiintoisia mielipiteitä ei ole mitenkään liiaksi.

      1. Älä nyt minua kehu, ihan vaan tavallista aina yritän ja silti tuppaa priimaa tulemaan. Punastuinkin.

        Jos joskus innostun bloggaamisesta tai tuittuilusta, niin blogirolli toki pyörähtää!

  6. Palavereista tyydyttymisestä… Itse saan kiksejä siitä, että puheenjohtajana saan palaverin vedettyä niin, että asiat saadan selvitettyä ja sovittua aikataulussa ja kaikki on tapahtunut hyvässä hengessä. Sihteerinä toimiessa taas palkitsevaa on, kun saa pöytiksen valmiiksi ja asiat on siinä ilmaistu selkeästi.

  7. Googlaamalla ”IKEA effect” löytyy ainakin kansainvälisiä esimerkkejä.

    Termi tulee käsitykseni mukaan Prof. Arielylta ja kumppaneilta, jotka ovat ilmiötä tutkineet. Heidän tutkimusartikkeleistaan löytyy mm. kontrolloituja kokeita paperiorigameilla, ilmiön teoriataustaa sekä joitakin case studeja.

  8. ”50 keissiä asiakaspalvelusta” -kirja meneepi ehdottomasti lähitulevaisuuden lukulistalle 🙂

      1. Osuipas kyllä aika nappiin 🙂 Kolmaskin osui siten, että pitkät koivet/jalat löytyvät kyllä 😀

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.