Kaikista virheistään ei kannata oppia.
Voi nimittäin olla, että olet saanut nenillesi asiasta, joka itse asiassa ei ole edes virhe.
Me ihmiset teemme joskus päätelmiä turhan hätäisesti. Muutamme toimintaamme yhden pienen negatiivisen kokemuksen vuoksi, vaikka kyseessä saattoi olla poikkeustapaus.
On myyjiä, jotka eivät uskalla ehdottaa kauppaa asiakkailleen, koska "kerran yks asiakas suuttu siitä mulle".
On asiakaspalvelijoita, jotka eivät uskalla toivottaa aurinkoista kesää, koska "kerran yks asiakas sanoi, että se tykkää enemmän sateesta".
On ihmisiä, jotka eivät voi mennä kuntosalille, koska "kerran mä tiputin painon varpailleni".
On ihmisiä, jotka eivät mene torille ostamaan mansikoita, koska "kerran siinä laatikossa oli mätiä marjoja".
Jos muutamme toimintaamme jokaisen yksittäisen negatiivisen kokemuksen mukaan, emme muuta teekään kuin pyörimme tuuliviirinä. On mahdotonta löytää asento, jossa miellytämme kaikkia – ja jossa virheitä ei muka tulisi tehtyä.
Jokaisesta virheestä ei tarvitse ottaa opikseen, vaan joskus virhe kannattaa tehdä toistamiseen.
Amen, Katleena, amen.
Ja kun en muuta tähän osannut kommentoida, jätän tämän tähän. Nyt ei kukaan loukkaannu siitä mitä jätän sanomatta.
😀
Tosi on! Elämä helpottuu huomattavasti, kun ei näe unia kaiken maailman virheiden varjoistakin. Vähemmän pulttia mokailusta = vähemmän mokailua tai ainakin hauskempaa mokailua.
Sitä paitsi useimmat mokat ovat aika hauskoja. 😀
Minä puolestani haluan juuri tehdä uusiksi sen, missä olen jo kerran epäonnistunut
Mitähän se kertoo sinusta??
Kukkanen, minun nähdäkseni se kertoo yrittämisenhalusta ja peräänantamattomuudesta.
Meri, hyvä näkemys. Epäonnistumisen jälkeen ei tarvitse pistää päätään pensaaseen vaan yrittää uudelleen.
Jostain (leffasta?) olen poiminut sanonnan: Ensimmäinen kerta on sattumaa, toinen kerta on yhteensattumaa ja kolmas kerta on trendi. Pätee varmaan virheisiin ja mokiinkin.
Jäin myös pohtimaan tuota ”kerran siinä laatikossa oli mätiä marjoja”-versiota. Että eipä sitä ehkä tulisi koko toria ostospaikkana pois suljettua, mutta se kyseinen myyjä kenties kyllä. Asiakaskokemus on usein herkkä paikka etenkin ensimmäisellä asiointikerralla.