Brändikirjan eka kokonainen versio lähti kustantajalle eilen. Olin viikon myöhässä aikataulustani, joten en ansainnut palkintojani.
Kysyin taannoin sekä blogissa että Qaikussa, keitä asiantuntijabrändejä kirjaan pitäisi haastatella. Kyselin myös kavereitteni mielipiteitä eri tilanteissa. Sain runsaasti upeita vastauksia, joista valitsin seuraavat:
– Wenzel Hagelstam (haastateltu 28.9.)
– Petteri Järvinen (haastateltu 29.9.)
– Jari Parantainen (haastattelu on vasta 14.10., joten toimitan sen kustantajalle jälkikäteen)
[Edit 11.11.2010 klo 8.28: Poistin tästä yhden haastateltavani nimen, koska hän perui tapaamisen. Hän ei ehkä halua tiedottaa mielensä muuttamisesta laajalti, joten nimi lähti sen vuoksi.]
Kiitos kaikille, jotka jaksoivat ehdottaa nimiä! Itse en olisi keksinyt näin hyvää yhdistelmää.
Mutta nyt siihen otsikon viittaukseen. On hauska huomata, että jokaisella meillä on vahva mielikuva siitä, kuka on brändi. Jos meille mainitsee brändin, jota emme tunne, kyseessä on yleensä mielestämme väärä vaihtoehto.
Monen mielestä brändi on vain sellainen henkilö, josta on itse kuullut. Jos en ole kuullut jostakusta, tämä ei voi olla brändi.
Tämän teemme kai suojellaksemme itseämme. Emme halua olla tyhmiä tai tietämättömiä, joten on parempi sanoa, ettei kyseinen taho voi olla brändi.
Vastaavasti omia suosikkeja puolustetaan vahvasti. Jos pidän jotakuta brändinä, muidenkin on pidettävä häntä brändinä. Muutenhan on mahdollista, että olen arvioinut väärin. Oman alan henkilöbrändi on vahva mielipidevaikuttaja ja joskus suorastaan messias, vaikka alan ulkopuolella häntä ei tunneta lainkaan.
Itse ajattelen niin, että asiantuntijabrändi muodostuu vain kohderyhmässään, eikä sen tarvitsekaan muodostua koko kansan keskuudessa. Esimerkiksi Jari Parantaisen tuntevat yleensä asiantuntijat, tuotteistajat, toimitusjohtajat ja B2B-markkinoijat. Sen sijaan useimmat opiskelijakaverini tai taide- ja käsityöalan ihmiset ovat olleet suu soikeana, kun olen kysynyt heiltä Parantaisesta. Kysymys ei ole tyhmyydestä vaan siitä, ettei kuulu kohderyhmään. [Edit 11.11.2010 klo 8.29: Vaihdoin tästä esimerkistä vetäytyneen haastateltavani nimen toiseksi.]
Kun oikein tarkasti analysoi, niin Suomessa on 5,3 miljoonaa henkilöbrändiä. Heidät tunnetaan omassa kohderyhmässään eli perheessä, kaveripiirissä tai työporukassa.
Tähän kirjaan yritin kuitenkin saada niitä brändejä, jotka tunnetaan hieman laajemmissa ympyröissä. Kriteerinä oli joko valtakunnallinen tunnettuus tai tietokirjailijan tausta – joskus molemmat. Yritin haalia kirjaani esimerkkejä eri aloilta, jotta jokaiselle lukijalle edes joku haastatelluista olisi tuttu ja itseä koskettava brändi.