Tänään esikoisella on elämänsä ensimmäinen sanakoe englannista. Urakka on vaikea, koska kaikki muut hänen luokallaan ovat opiskelleet englantia jo reilut kaksi vuotta, ja osa on ollut aikanaan englanninkielisessä päiväkodissa.
Sen sijaan esikoinen on lukenut englantia vasta tammikuusta, koska luokka vaihtui välissä.
Niinpä olemme harjoitelleet viikonloppuna värejä sekä numeroita ykkösestä kymmeneen. Esikoinen ymmärtää ne kaikki ja osaa lausua ne, mutta kirjoitusasun muistaminen on vaikeaa.
Ohessa kootut vinkit, joilla pääsimme eteenpäin.
1. Lähtötason testaus
Pyysin perjantaina lasta kirjoittamaan paperille kaikki värit ja numerot. Suurin osa oli kunnossa, mutta siellä täällä kirjainten järjestys oli väärin. Niinpä niihin piti keksiä ratkaisu.
2. Hauskat muistisäännöt
Totinen pänttääminen ei maistu, mutta kielen oppimisestakin voi tehdä kivaa. Keksimme siis hassuja muistisääntöjä:
eight = Ei grammaa hevostammaa, sanoi hevosenlihasta kieltäytyjä kahdeksan kertaa.
white = Wedä herneet ite, sanoi rauhallinen valkonaama.
3. Loogisuuksien etsiminen
Tutkimme sanoja ja löysimme paljon loogisuuksia, jotka auttavat muistamaan kirjoitusasun. Tässä esimerkkejä:
- Sanassa kuuluva pitkä ii kirjoitetaan ee-yhdistelmänä.
- Sanassa kuuluvat leveä ja lyhyt u kirjoitetaan w-kirjaimeksi.
- Sanassa kuuluva ai kirjoitetaan i-kirjaimena.
Lapselle oli palkitsevaa huomata, ettei hänen tarvitse opetella irrationaalista sillisalaattia kirjain kerrallaan, vaan että sanoista löytyy johdonmukaisuutta.
4. Testeistä pieni palkkio
Teimme viikonloppuna viisi kertaa sanakokeen. Jokaisesta onnistuneesta sanasta muksu sai kymmenen senttiä. Tänä aamuna kaikki meni ensimmäistä kertaa oikein, eli esikoinen sai lompakkoonsa 2,10 euroa.
Olisin voinut antaa miinuksia pieleen menneistä sanoista, mutta en halunnut tehdä sitä. Se aiheuttaisi todennäköisesti epäonnistumisen pelkoa, vaikka tärkeämpää on keskittyä oppimiseen ja myönteisiin tuloksiin.
5. Jatkuvaa kehumista
Kiinnitimme huomion onnistumisiin ja kivoihin muistisääntöihin. Kertaakaan en motkottanut pieleen menneistä sanoista, emmekä turhautuneet opetteluun. (Tästä olen erityisen ylpeä, koska pitkäjänteisyyteni ja rauhallisuuteni eivät ole mitenkään vahvimmat luonteenpiirteeni.)
6. Vastaustekniikan harjoittelu
Sovimme, että jos esikoinen ei kokeessa heti muista jotain sanaa, hänen ei tarvitse hermostua. Sen sijaan kannattaa jatkaa vastaamista muualta ja palata myöhemmin vaikeaan sanaan.
Lisäksi sovimme, että esikoinen tarkistaa kaikki sanat, ennen kuin palauttaa koepaperinsa.
7. Väljyyttä oppimiseen
Emme käyttäneet koko viikonloppua oppimiseen. Istuimme yhdessä kymmenen minuutin jaksoja, jolloin keksimme muistisääntöjä, etsimme loogisuuksia tai pidimme sanakokeita. Oppimisen pitää olla kivaa, ei väkipakkopullaa.
* * *
Tismalleen samaa metodia voi käyttää kenen tahansa opettamiseen – myös itsensä:
- Tunne lähtötasosi.
- Tee oppimisesta hauskaa.
- Etsi loogisuuksia ja toistuvia kaavoja.
- Palkitse itsesi (palkinnon ei tarvitse olla materiaa).
- Suhtaudu oppimiseesi myönteisesti.
- Harjoittele ja luo toimivia tekniikoita.
- Anna itsellesi aikaa.
* * *
Olen valmistautunut jo ennakolta sanakokeen tuloksiin. Olipa se mitä tahansa, kehun lasta joka tapauksessa. Hän joutuu menemään kokeeseen heikommilla eväillä kuin muut, joten pelkkä yrittäminenkin on mahtava juttu.
Edit 16.9.2013 klo 9.25: Lisäsin seitsemännen kohdan, joka melkein unohtui postauksesta.
Kehumista ei voi olla ikinä liikaa. Jotenkin olen alkanut ymmärtämään että positiivisen kautta syntyy kehittyminen 🙂
Kari…
Näinhän se on. Erityisen vaikea on kehua itseään silloin, kun kokee epäonnistuneensa.
”Niinpä olemme harjoitelleet viikonloppuna värejä sekä numeroita ykkösestä kymmeneen.”
Mitäs nuo kymmenen väriä olivat?
Luulen, että et halua tietää värejä, vaan yrität kertoa, että olin monitulkintainen.
Tosiasiassa lauseeni ei ole asiayhteydessään monitulkintainen, joskin se voi tahallaan lukea väärin, jos niin haluaa.
Aika jännää, että nykypäivänäkin käy vielä näin, englanninkin osalta. Koulut kyllä käyttävät eri kirjoja (mihin törmää viimeistään vaihtaessaan eri paikkakunnan lukioon), mutta noin suureen tasoeroon en ole omien lasten osalta törmännyt.
Innokkuuden säilyttäminen tason tavoittamiseen vaatii kyllä kekseliäisyyttä vanhemmilta – opettaja tuskin asiaan ehtii syventyä. Voimia vaan vanhemmalle ja pienelle opiskelijallekin!
Pirkko, tällä kertaa ei ollut kyse epätahtiin menevistä rinnakkaisista luokista. Esikoinen antoi luvan kertoa, että hän hyppäsi yhden luokan yli ja vaihtoi samalla suomenkieliseltä luokalta englantipainotteiselle. Tasoero johtuu siis siitä.
Sanakokeesta puhuttaessa tulee aina mieleen erään tyypin ”hieman” koominen vastaus ruotsin sanakokeessa joskus yläasteella.
Maksalaatikko – Betalarbox
Muhahaa! Joku siskoni luokalta muuten kirjoitti aikanaan ala-asteen sanakokeeseen kurkkukivustaan, että ”My cucumber is ill”.
Ja väliaikatietona kerrottakoon, että kokeen tulos oli 20/20 pistettä. Metodi siis toimi.