Esikoisemme aloittaa koulutaipaleensa puolentoista viikon päästä. Niinpä teleoperaattori DNA lähestyi meitä vanhempia kirkkaanvärisellä paketilla:

DNA:n paketissa oli saate, frisbee, lukujärjestys ja prepaid-liittymä.

Paketissa oli saatteen lisäksi prepaid-liittymä, lukujärjestys ja pehmofrisbee.

Pahuksen taitavaa mainontaa. Viesti oli kohdistettu fiksusti, ja kotiin postitettu prepaid on maailman helpoin tapa avata muksulle oma liittymä.

Sen sijaan tavallista massamainontaa en ymmärrä lainkaan. Lehdet, televisio, netti ja radio tuuppaavat niskoillemme tusinatauhkaa, jota kovin monet eivät jaksa lukea saati kuunnella.

Massamainonnan tilalle DNA oli laatinut kohdistetun kampanjan, joka on pikemminkin markkinointia. Viestistä näkee, että vastaanottajaa on ajateltu.

Iso ongelma tosin on, että paketti tuli aivan liian myöhään.

Suurin osa tulevien ekaluokkalaisten vanhemmista hankki kännykän muksulleen heti kesäloman alussa. Ainakin meillä esikoinen ja myös hänen kaverinsa ovat harjoitelleet kesän ajan kännykän käyttöä.

Rakas DNA, jos olisit toiminut jo kesäkuun alussa, olisit saanut meistä asiakkaan.

Rakkaat muut teleoperaattorit, te ette edes yrittäneet.

7 kommenttia

  1. Vastaava paketti tuli meille vuosi sitten ja kylä meillä on nyt ekaluokkalaisella dnaliittymä. Meillä ei esikoinen olut kesän alussa kiinostunut omasta liittymästä, ja uskoisin että näin on monissa muissakin perheissä. Hyvä kampanja, vaikka joku aikainen oppija menisikin ohi.

  2. Kiitokset vinkistä. Laitoin tuosta viestiä tuotepäällikölle ja markkinointiin. Hyvä että paketti miellytti vaikka tulikin myöhässä. Hyvää koulunalkua!

    Nanna Nevatalo, johtaja, asiakasprosessit, DNA

  3. Hei,

    Kiitos hyvästä palautteesta ja rakentavasta kehitysehdotuksesta. Aiemmin lähetimme vastaavanlaisen paketin kesän alussa ja nyt tänä vuonna vaihteeksi koulujen alkuun.

    Toivotamme oikein onnistunutta ja turvallista koulujen alkua kaikille ekaluokkalaisille ja heidän perheilleen.

    Yst. terv
    Kati Riikonen
    Markkinointijohtaja
    Kuluttajaliiketoiminta
    DNA

  4. Mekin hoidimme liittymäasiat kuntoon jo kesän alussa. Asia, mikä kannattaisi ottaa huomioon koululaismarkkinoinnissa, on kouluunlähtevien lasten lukumäärä. Perheessämme on kaksi tulevaa koululaista, mutta kukaan ei ole vielä lähettänyt kahta mainospakettia. Yhden paketin kolahtaminen postiluukusta kun herättää kysymyksiä jälkikasvussa.

  5. Kiitos kommenteista – ja erityiskiitokset Nannalle ja Katille DNA:n näkökulmasta!

    Jälkimmäinen Jussi, oletin että postin saajien tiedot olisi poimittu väestörekisterikeskuksesta, jolloin liittymiä tulisi lasten määrän mukaan. Se olisi erityisen kätevää, kun muksut saisivat peräkkäiset puhelinnumerot. Ilmeisesti kirjeitä tulee siis vain yksi per talous. Harmillista kaksosperheille.

    Meillä muuten prepaid ei mene hukkaan. Sen käyttäjäksi tulee 97-vuotias mummoni. 😀

  6. Hei,

    Samainen DNA-posti tuli meillekin ja herätti suurta ihastusta sekä saajassaan että isosiskossa. DNA tuntui olevan puheenaiheena myös tulevien ekaluokkalaisten ”kaverikohtaamisissa”.

    Se on vaan jännä, kuinka taitavalla markkinoinnilla pystyy kohtuullisin pienin toimenpitein voittamaan lapset puolelleen.

    Tässä oli selkeästi kyse tuotemarkkinoinnista, mutta esimerkiksi pankit tekevät loistavaa markkinointia lapsikohderyhmälle ilman tuotteiden / palveluiden tyrkyttämistä. Kun onnistutaan saamaan positiivinen tunneside pieneen (tai isompaan) taaperoon – oli se sitten pehmofrisbeellä tai kukan siemenillä (kuten Sampo Pankki lähestyi keväällä), niin se voi viedä pitkälle 🙂

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.