Moni myynnin esimies valittaa, että myyjät eivät jaksa raportoida. Jotkut myyjät raportoivat tekemisistään ylimalkaisesti, toiset myöhässä ja kolmannet eivät ollenkaan.

Myynnin esimiehenä olet hädissäsi. Sinun pitäisi tietää, paljonko tarjouksia on maailmalla, moniko niistä todennäköisesti toteutuu, paljonko kuluu aikaa soittoihin tai käynteihin ja mihin tiimisi ylipäätään käyttää aikansa.

Jos haluat saada myyjäsi raportoimaan tekemisistään, tee seuraavat neljä asiaa:

1) Ota myyjät mukaan tulosten seurantaan

Ota tiimisi mukaan tulosten seurantaan ja arvioimiseen. Näin hekin näkevät, miten myynti kehittyy ja miksi tietoja tarvitaan. Näytä heille rakentamasi mittarit: tarjousten läpimenoprosentit, soittomäärät per buukattu käynti tai tarjoukset per myyntikäynti.

Jokaisen pitää olla myös selvillä omasta tasostaan suhteessa koko ryhmään. Tämä läpikäynti tehdään yleensä kahden kesken esimiehen kanssa, ei julkisesti ihmetellen.

2) Hanki helppokäyttöinen raportointijärjestelmä

Kukaan ei halua pyöritellä hankalaa Excel-taulukkoa, jossa on miljoona yksityiskohtaa. Vielä pahempi vaihtoehto on syöttää samoja tietoja moneen sovellukseen: myyntiseurantaan, palkkaseurantaan, laskutusseurantaan ja asiakasseurantaan.

Hanki järjestelmä, joka osaa syötettyjen tietojen perusteella luoda laskut asiakkaille, palkkanauhat tilitoimistolle, tulosseurannan esimiehelle ja tarvittaessa sääennusteen huomiselle päivälle.

3) Anna tavoitteet ja seuraa niitä

Tämä unohtuu yllättävän usein. Myyjillä ei ole selkeää, henkilökohtaista tavoitetta, jota kohti pyrkiä. Niinpä myyntiraporttien täyttäminen jää, koska on aivan sama, onko soittanut 5 vai 15 puhelua päivässä.

4) Sido provikka raportointiin

Myyjän provikka kannattaa laskea vasta hänen raporttinsa perusteella. Tämän luulisi jo antavan hieman potkua raportointiin.

Toki provikan pitää olla myös merkityksellinen. Muutama kymppi kuussa ei pistä vielä liikettä kovin moneen myyjään, mutta sataset alkavat jo tuntua.

Muista, että provikka voi olla muutakin kuin rahaa: kun myyjä tekee raporttinsa ajoissa ja kattavasti, loppuvuodesta saa lahjakortin, palkallisen vapaan tai vaikka lomareissun.

Jos näitten neljän konstin jälkeen myyjät jättävät yhä raportoimatta, syy laiskuuteen on vaarallisempi: sitoutumattomuus (myyntihaluttomuus, kenties uuden työpaikan etsiminen) tai huonot myyntitulokset. Ota selvää, mikä ihmisiäsi vaivaa, niin ehkä voit vielä muuttaa veneesi kurssia.

7 kommenttia

  1. Eivät jaksa. Siis raportoida. Kokemusta kohta 30-v samasta hepusta. Ollee siis kuitenkin sitoutunut.Muitakin konsteja on kokeiltu. Muutaman viikon toimivat, ei enempää.Alamme on sen sorttinen, että tässä maassa on alle 10 myyjä kaikkinensa, joilla on tarvitava tuotetietous hallussaan. Vaihtamaan ei siis pääse, eikä nuorisoa kiertävän myyntimiehen työ kiinnosta.Laitappa luettelo ohjelmista, joihin viittaat. Kiinnostaisi tietää, onko joku markkinoilla oleva ohjelma jäänyt huomaamatta.

  2. Jep. Tein itsekin jonkinaikaa konkreettista myyntityötä, ilman minkäänlaista myyntitavoitetta ja seurantaa. Ei siitä tullut yhtään mitään, vaikka olinkin aiemmin osoittamut toisessa työpaikassa että pystyn puhumaan ihmisiltä vaikka sukat jaloista. Ilman tavoitteita ja vertailua, edes provisio ei motivoimaan (ainakaan mua – ehkä en ole tarpeeksi ahne).Raporteista luistetaan, koska niistä voi luistaa ja koska niistä voi luistaa, on mahdollista tehdä työnsä laiskasti, vaikkei kukaan sitä huomaisikaan.

  3. SepeSusi, kiitos kommentista! Kuulostaa siltä, että teidän firmassanne on myyjän markkinat. Tällöin myyjä voi tehdä mitä huvittaa, koska kukaan ei uhkaa hänen paikkaansa.Toisaalta kannattaako tilanteeseen uhrata paljoa panoksia, jos heppu jää pian eläkkeelle (ja jos asiat kuitenkin sujuvat edes jotenkuten)?Mitä ohjelmiin tulee, niin useimmat asiakkaani käyttävät jotain perusohjelmistoa muokattuna omiin tarpeisiinsa. Niistä en osaa kovin paljoa sanoa. Itselläni on käyttökokemusta vain Humap Toolista, mutta se oli varsin hyvä. Humap Tool on muokattava ja käyttäjäystävällinen, mutta en tiedä, saako siihen linkitettyä laskutusta tai provikkaseurantaa.(Älkää muuten ikinä ostako Passelia. Käytin sitä muutama vuosi sitten, ja sovellus oli kankeampi kuin ratakisko.)Tekstiurakoitsija, itselläni on samantyyppisiä kokemuksia tavoitteettomasta myyntityöstä. Kun ei ole tavoitteita eikä vertailua, on ihan sama mihin tuhraa aikansa.

  4. Olen monen myyjän suusta kuullut, että myyjän työ on myynti, ei raportointi. Samoisin, että asennevika on usien syy kun raportointi tökkii. Itse uskon nimittäin, että tosimyyjän terve ammattiylpeys ajaa häntä näyttämään maailmalle tuloksensa, saavutuksensa ja tekemisensä. Niillähän näytetään mikä olen miehinäni (tai naisiani) myyjänä.Tuttua on kuitenkin tuo ekselilöillä pulaaminen. Eikö tässä sähköisten vempeleiden ja hässäköiden kehittyneessä universumissa kukaan ole osannut rakentaa helppokäyttöistä mutta kattavaa ja mielellään erilaisiin tarpeisiin muokattavaa raportointityökalua? Siinä olis rahasampoa kerrassaan. Aikaa haaskaantuu tuhansien päällekkäisten taulukoiden ja satojen solujen täyttämissä ja kaavavirheiden aiheuttamien väärinymmärrysten selvittämisessä, puhumattakaan siitä, että koskaan ei saa tulevaisuuden ennustetta, joka näyttäisi tarpeeksi luotettavalta. Sellaista tuotetta tai palvelua olisi ilo myydä!

  5. Kohta kaksi kolahti heti: olen törmännyt yrityksiin, joissa joko yritetään selvitä kivikautisen kömpelöillä tai vaihtoehtoisesti käyttötarkoitukseensa nähden liian monimutkaisilla raportointijärjestelmillä. Myyjät lykkäävät raportin tekemistä viimeiseen saakka ja esimies saa harmaita hiuksia paitsi aikataulussa pysymisestä, myös selvitellessään toimimattomiin sovelluksiin sävellettyjä poikkeuksia ja lisäyksiä.

  6. Kittyfane ja Maalo, samoilla linjoilla ollaan.Olisi tosiaan kehittämisen paikka nikkaroida sovellus, joka loisi myynti- ja tarjousraporttien pohjalta myyntiennusteet, tavoiteseurannan, provikkalaskelmat ja laskutuksen. Lisäksi sovelluksen pitäisi olla helppokäyttöinen ja tietenkin webissä toimiva, jotta sitä pystyy käyttämään ja täyttämään reissun päältä.Sellaiselle sovellukselle löytyisi asiakkaita taatusti. Tästä muuten täytyykin tehdä erillinen postauksensa jossain vaiheessa.

  7. Heips,Olen aina ollut sitä mieltä, että jos myyjä ei tee raporttiaan tai muita töitään, niin vika on esimiehessä. Tällä taudilla on nimikin: munatonta johtamista. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että taudista pääsee eroon myyjälle vittuilemalla ja menemällä henkilökohtaisuuksiin. Avainsana on tekemisen vaatiminen… ja tietenkin seuraaminen… ja sparraaminen.En ole vielä tavannut henkilöä joka ei ala raportoimaan, kun vaaditaan, seurataan, sparrataan, vaaditaan, seurataan, sparrataan…Tätä toimintaa pitää toteuttaa lopun ikää. (usein toiminta lörpistyy siihen, että ei enää jakseta vaatia, koska se on kovin ikävää)Klemukka

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.