Ostin taas matkalippuja kännykällä VR:n huonosta verkkokaupasta, josta ei ole tehty vieläkään mobiiliversiota.
Voitte kuvitella hurmoksellisen yllätykseni ja jyhkeän onnentunteeni, kun verkkokauppa ehdotti siirtymistä mobiiliversioon.
Jippii! Taivas maan päällä! Ilman muuta haluan!
Junan lähtöön oli aikaa enää seitsemän minuuttia, mutta ehdin hyvin edetä sovelluksessa. (Lippuhan pitää ostaa jostain käsittämättömästä syystä viimeistään viisi minuuttia ennen junan lähtöä.)
Mobiilisovelluksessa etsin oikean junan, valitsin lipun ja syötin yhteystietoni.
Sitten eteen tuli maksutavan valinta.
Mitä halvattua? Täällä ei pystykään maksamaan verkkopankkitunnuksilla?
VR:n mobiilikauppa oli siis ominaisuuksiltaan oleellisesti suppeampi kuin normaali verkkoversio. Käyttäjä huomaa tämän ikävän uutisen vasta ostamisen lopussa, jolloin hän tajuaa tehneensä turhaa työtä.
Niinpä lippu jäi saamatta. Juoksin junaan ja maksoin konduktöörille lisähintaa matkalipusta.
Mobiilikauppa, jossa ei voi maksaa verkkopankkitunnuksilla. Se on vähän kuin ruokakauppa, josta ei saa maitoa. Ehkä seuraavaksi VR kehittää junan ovet, jotka eivät avaudu.
Eiku hups, sellaisethan niillä on jo.
VR on ilmeisesti päätynyt pitämään yhdenmukaista käyttökokemusta erittäin tärkeänä asiana, koska verkkopankkimaksusivuista ei tietääkseni ole mobiiliversioita. Tuskin niitä kuitenkaan mahdoton on kännykällä käyttää…
Minulle avainlukulistojen kanssa puljaaminen on sellainen shownpysäyttäjä, että vältän verkkopankkimaksamista aina kuin mahdollista. Kaikeksi onneksi debit-kortillakin voi useimmiten maksaa. Joten verkkopankkitunnuksia ei varsinaisesti tarvitse, ellei sitten ole tarpeen käyttää tiliä, johon ei ole korttia.
Jospa VR on ei olekaan tarkoittanut mobiilikauppaansa tyhjätaskuille …. vaan vain niille joilla on luottokortti.
Akille : Danske Bankin kanssa ei tarvitse ”avainlukulistojen” kanssa puljata. Siisti luottokortin kokoinen muoviläpyskä, jossa 80 tunnusta…..
Mulla on omituinen syy, miksi tykkään käyttää VR:n verkkokaupassa pankkitunnuksia.
Ostan nimittäin matkalipun usein juostessani asemalle. Keskityn silloin niin paljon surkean verkkokaupan kanssa säätämiseen, että kuka tahansa voisi napata ruuhkassa luottokortin kädestäni. Pidän siis paljon mieluummin avainlukulistaa kourassani. (Tiedän. Olen outo.)
Aki, VR:llä on tosiaan yhdenmukainen käyttökokemus: se lähtee huonosta verkkokaupasta, jatkuu huonossa mobiilisovelluksessa ja päättyy matkalippujen epäselviin muutosehtoihin. Tietynlaista loogisuutta tuokin. 😀
Voi pyhä sylvi… Surkeata.
Ja käytettävyys ja selkeys: mikä ihme ja kumma on ”maksukortti” (joku VR:n oma korttiko, olisin voinut ehkä kiireessä ihmetellä) ja Point-maksaminen? Tiedän kyllä mikä on luotto- tai pankkikortti, mutta minä olisin ihmetellyt jo tuota outoa maksutapaa ja jättänyt kesken tapahtuman.
Nopeampaahan verkkopankilla melkein on maksaa kuin luottokortilla, johon siihenkin pitää kaivaa se kortin numero, viimeinen voimassaolokuukausi, turvakoodi ym.
VR:hän on muuten lanseeraamassa jossakin vaiheessa oman matkakorttinsa. Tarkempia speksejä en tunne, mutta eiköhän sekin onnistuta juosten kusemaan.
Kestinen, luottamuksesi VR:ään tuntuu olevan yhtä vankka kuin minullakin. 😀
VR on tässä vain unohtanut kertoa, mikä tuo Point-maksaminen on ja miten sitä käytetään. – Tapansa mukaan. Luulevat vissiin, että se kuuluu jo joka pojan ja tytön arkitodellisuuteen itsestäänselvyytenä.
Veturin omissa tiedoissa voi määrittää debit/credit-kortin, jolta maksu veloitetaan. Tavallaan siis maksetaan verkkopankkitunnuksilla, mutta niitä ei tarvitse joka kerta erikseen antaa. Sen sijaan kirjaudutaan Mobiiliin Veturin tunnuksilla, ja pankkitunnukset on siellä sitten valmiina.
(Omaa Veturi-tunnustani en voi mitenkään muistaa, koska se on tolkuton numerosarja, jonka VR on määrittänyt, ja jota minä en voi muuttaa järkeväksi.)
En voi kuin ihmetellä VR:n huonoa onnea / osaamattomuutta järjestelmätoimittajien valinnassa ja järjestelmien lanseerauksessa sekä käyttäjien ohjeistamisessa.
Kitruk, kiitos kommentistasi ja tervetuloa blogiini!
Olen miettinyt aivan samaa kuin sinäkin: miten on mahdollista, että VR mokaa kaiken, mikä liittyy käytettävyyteen ja sähköisiin sovelluksiin? Käyttäjää kyykytetään, ja kaikki tehdään VR:n omien prosessien ehdoilla.
Joo, kyllä on toi mobiilisivu ja myös ainakin Androidille julkaistu mobiiliapsi aika pettymyksiä.
Kummastakaan ei voi tuntemattomasta syystä ostaa yöjunalippuja. Lisäksi verkkokaupan ainoa positiivinen uudistus, eli mahdollisuus varata istumapaikka kartalta ei ole mobiilissa. Sitä oisin toivonu, koska se on täysversiossa tehty käsittämättömösti Flashilla jota ainakaan mun Galaxy ei pysty näyttään. Haloo, oisko HTML5/javascript aika paljo fiksumpi? Nythän toi ei toimi millään iLaitteellakaan, edes padeilla.
Arttu, VR:n mobiilisovellus paljastaa, että kehitystyössä on ollut kiire. 🙁 Käyttäjät ovat solvanneet verkkokauppaa (ihan aiheesta) jo niin pitkään, että VR alkoi hutiloida mobiilisovelluksen kanssa.
Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin.
Sinäänsä tossa on otettu paljon laajemmin kantaa – onhan tuo nyt aika iso harppaus kuitenkin eteenpäin.
http://vaikia.blogspot.fi/2013/04/vr-mobiili-mita-ihmetta.html
Mmma, olet ihan oikeassa: mobiiliversio on ilman muuta askel eteenpäin. Jotenkin vain toivoin, että askel olisi ollut vähän pitempi ja vähemmän horjuvampi.
Lisäongelma sovelluksessa on se, että siihen eivät kelpaa lainkaan Veturin henkilökohtaiset yritystunnukset, joilla nettipuolella voi maksaa liput myös laskulla. Järjestelmä ei päästä edes kirjautumaan sisään, että pääsisi maksamaan vaikka kortilla.
Enhän minä työmatkalippuja firman tiliin olisikaan halunnut ostaa kätevästi mobiilisovelluksesta…
Nostona virheteksi, joka tulee kun koitan mennä firman tunnareilla sisään:
”Voi ei. Käyttäjätunnus tai salasana eivät kelpaa. Yritä uudelleen”
Ääh, aika paljon puutteita tuossa mobiilisovelluksessa. Olisi mahtavaa, jos sovellus varoittaisi asiasta:
”Tunnistimme sinut mobiilikäyttäjäksi. Haluatko siirtyä VR-mobiiliin, joka on huomattavasti suppeampi kuin verkkokauppamme? Et voi ostaa yrityslippuja, et voi ostaa yöjunalippuja, etkä voi maksaa verkkopankkitunnuksilla.”
Edes yksi aidosti iloinen yllätys VR:n taholta tuli eilen, kun etsin VR:n Veturin sivuilta halpoja lippuja Tampereelta Ouluun. Tullessani etusivulle sivun alareunaan ponnahti saman tien chat-ikkuna, jossa asiakaspalvelija kysyi ”Miten voin auttaa?”.
Pöllämystyneenä luulin vahingossa klikanneeni jotakin, mutta asiakaspalvelija kertoi, että ikkuna avautuu automaattisesti ”aina, kun olemme täällä paikalla” ja siihen saa reagoida halutessaan.
Noh, ympäriinsä klikkailun sijaan sain siis kysyä kysymykseni liveasiaspalvelijalta, joka selvitti tarjoukset ja alennukset minulle kuin vanhalla kunnon aseman tiskillä asioidessa konsanaan. Paitsi että sain samalla hoitaa muita nettiasioitani muilla välilehdillä. Hyvä mieli jäi, palvelu oli nopeaa, ja sain jotakin, mitä en odottanut.
Harmi tietysti, jos asiakaspalvelijaa ei sitten joskus kuulukaan, kun häntä vartavasten menee sivuille etsimään. Jos ”siellä” ei satuta olemaan paikalla.
Vau, tuota täytyykin testata. Olen käyttänyt chattia Ikean ja OP:n sivuilla, joten hieno kuulla, että VR:lläkin on sellainen.