Jouduin tällä viikolla ensimmäistä kertaa käyttämään perintätoimistoa. Valitsin lopulta Lindorffin pikaperinnän, koska olen laiska ja toimeksiannon tekeminen oli pahuksen helppoa.
Kysyin kyllä tarjousta muualtakin, mutta sain vastaukseksi meilin, jossa oli mukana esite. Minun olisi pitänyt ilmoittaa sähköpostitse henkilötietoni (tietoturvatonta!), ja sopimuspaperit olisivat tulleet etanapostitse perässä. Liian vaikeaa, liian kankeaa ja liian hidasta.
Ajan kanssa shoppailu on kivaa silloin kun ostamisen kohde on myös intohimoni kohde. Voin käyttää aikaani tuntitolkulla partiokaupassa, jäätelöbaarissa, kirjakaupassa tai laukkuliikkeessä. Minua ei kuitenkaan kiehdo shoppailla talouspalveluita.
Olen vaihtamassa myös tilitoimistoa. Siinä käännyin Vihaisen puoleen, koska sekin oli helppoa: kuukausimaksu on aina sama, ja se sisältää jopa veroilmoituksen. Vertailin kyllä muitakin, mutta en jaksanut perehtyä laskutusperusteisiin ja palasista koottaviin palveluihin. (Sitä paitsi toimistoasioiden suhteen olen täysin piiskattava yksilö. Mitä vihaisempi kirjanpitäjä, sitä parempi.)
Jos toimiala on intohimoja herättävä, voi shoppailusta tehdä nautittavan ja aikaavievän tilanteen. Sen sijaan harva jaksaa kiinnostua talouspalveluista niin, että tutkisi niitä intohimoisesti tuntitolkulla verkossa.
Tilitoimistoedustajana olen tietysti ehdottoman jäävi ottamaan kantaa tähän mutta laitetaan nyt kutienkin tulemaan.
Kiinteä veloitus on sinulle toki helppo, ettei laskun summa muutu. Mutta sen määrittely, mitä palvelu sisälsikään, saati jos toimintasi laajuus muuttuu, niin koska kiinteää veloitusta muutetaan?
Esimerkki. Kiinteä sopimus, toiminta nyt omistajayrittäjä tasainen kassavirta. Mutta 2v päästä töissä onkin 5 henkeä, onko kukausiveloitus sama?
Tai toiminta nyt, 1+5 henkeä. Laja, taantuma ja Subprime, jäljellä pelkkä omistajayrittäjä. Onko kuukausiveloitus sama?
Meidän pääasiallisesti käyttämä vientiveloitus on toki hankalampi hahmottaa, mutta se reagoi nopeasti asiakkaan toiminnna laajuuden muutoksiin molempiin suuntiin ja on siten reilumpi. Jos on enemmän työtä, on enemmän laskua. Kuukausiveloitus, oikein laskettuna, on myyjälle hyvä tuote. Ja siten helposti asiakkaalle kalliimpi vaihtoehto?
Mutta olennaista on, että saat rahalle vastinetta. Silloin hinta on edullinen.
Sisältyykö veloitukseesi myös verosuunnittelu? Entä henkilökohtainen veroilmoitus, tuo suuri saatana niin monelle suomalaiselle (siis silloin ennen, nythän kaikki on valmiiksi (esi)täytettynä, paitsi ne mistä olisi veronmaksajalle vähennyksiä, laiskuudesta kiittää (Kreikan) valtio).
Omistaja-yrittäjälle pitäisi olla ehdottoman tärkeää, että yrityksen ja omistajan verotus käsitellään kokonaisuutena, muuten luultavimmin verottaja voittaa.
Vielä yksi kommentti tähän minulle täysin vieraaseen tilitoimistoon. Saatan olla ihan väärässäkin. Taloushallintoliiton (www.talkoushallintoliitto.fi) jäsentoimistoilla on valvottu velvollisuus kouluttaa henkilökuntaansa. Pysymme verottajan muutoksissa mukana.
Itse en pidä tärkeänä, että kirjanpitäjä on asiakkaalle vihainen. Viime päivien Asiakaspalvelukeskustelu huomioiden kuullostaa jopa pahalta. Mutta huolenpito asiakkaasta on toki meidänkin mottomme. Sen yhtenä (viimeisenä) ilmenemismuotona asiakkaan ”kovistelu”, jos muu ei auta.
Noniin, tulipahan purkauduttua, sitten odotamme palautetta 😉
Voisin vielä lisätä,. että kyseessä on erittäin nuori tilitoimisto. Se ei edes voi kuulua Taloushallintoliittoon vielä.
Perustettu elokuussa 2011.
Toisaalta komea tulo markkinoille. Ainakin jää mieleen.
Jussi, hyviä näkökulmia!
Huomasin itsekin tilitoimiston nuoruuden, mutta toisaalta nykyinen tilitoimistoni (joka on vanha) on tehnyt pari niin isoa mokaa, että halusin vaihtaa. Olen myös itse aikanani päässyt kokeilemaan siipiäni tosi nuorena, joten haluan antaa siihen muillekin mahdollisuuden. 🙂
Vihaisella tilitoimistolla on parantaistyyliin yhden sekunnin irtisanomisaika, joten jos en pidä palvelusta, voin vaihtaa tilitoimistoa uudelleen. – Voin sitten soittaa vaikka sulle. 😀
Vihaisen tilitoimiston kiinteä kuukausimaksu perustuu yritykseni nykyiseen kokoon. Jos toiminnassa tapahtuu muutoksia, keskustelemme hinnat uusiksi. Joka tapauksessa hinnat tsekataan vuosittain. Firmani on kasvamassa, joten varmasti vuoden kuluttua hinnoittelu on jotain muuta kuin nyt.
Alkaa olla omakin tilitoimisto tehnyt muutaman sellaisen mokan, että vaihtoon taitaa mennä. Kysytääs nyt väliraporttia näin julkisesti, miten on Vihainen pärjännyt? Ja jos JussiU on linjoilla, olen kiinnostunut tarjouksesta. 🙂
Äh, kurja kuulla, että tilitoimistosi on tuottanut ongelmia.
Olen ollut tosi tyytyväinen Vihaiseen. Juha-Matti pitää minut hyvin ajan tasalla, ja hän huolehtii, että tapaamme säännöllisesti. Kannattaa ilman muuta pyytää tarjousta sekä häneltä että Jussi U:lta.
Mukava kuulla, hyvää kannattaakin mainostaa! Ainoa, mikä epäilyttää, on sijainti. Se ei ole ihan kulkumatkalla meikäläiselle. 🙂 Pistin kuitenkin tarjouskyselyn.
Vaihtamisen perustelu on luonnollinen. Tämä on luottamustoimintaa, ja jos luottamus menee, niin yleensä se on aika nopeasti entinen asiakassuhde.
.
Nuoruuden perustelunkin ymmärrän, mutta kehottaisin tarkkailemaan (eli olemaan ”ahkera”) koska nuoret tunnetusti tekevät kokemattomuuttaan virheitä. Ja disclaimer taas tähän, eihän yrityksen ikä kerro yrittäjän iästä/kokemuksesta mitään.
Toivon, että löysit hyvän ja edullisen kirjanpitäjän. Se on sinun etusi. Saat tietysti soittaa, mutta toivon ettei sinun tarvitse. 😉
Hyvin puhuttu. Vaikka minun ei tarvitsisikaan vaihtaa tilitoimistoa, luulen että moni muu ottaa sinuun yhteyttä osuvien näkemysten ansiosta.
Onkohan Vihainen talouspäällikkö sukua Vihaiselle markkinointipäällikölle, oululaiselle mainostoimistolle muutaman vuoden takaa (http://pollitasta.fi/2008/04/16/paa-pois-pensaasta/)?
Moni asia Vihaisen tilitoimiston sivuilla viittaa siihen, että Parantaista on tosiaan opiskeltu. 🙂 Mutta se siis toimii myös käytännössä.
Sitä paitsi epäröivän ostajan tukena on tuo nopea irtisanomisaika. Jos tein väärän päätöksen, voin muuttaa sitä kätevästi.
Vihainen markkinointipäällikkö teki näköjään parissa vuodessa konkurssin:
http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx?path=1547%3b1631%3b1678&kielikoodi=1
Katleena, tuo capscha tulee muuten vasta sen jälkeen, kun on ensin painanut tallenna. Vasta sitten se ilmoittaa että täydennä capcha-lokero. Kuuluisikohan sen tulla heti ennen tallennanappia?
Sääliksi käy vihaista markkinointipäällikköä. Jos antaa tuhdin lupauksen, se pitää myös lunastaa.
Kysyn captcha-kysymystäsi Aucorilta. He osaavat vastata paremmin kuin minä. 🙂
JussiU & Katleena: Kommentointia on moderoimassa http://mollom.com/ spämmisuoja. Se on käyttäjälle näkymätön siihen asti kunnes se aavistelee kommentoijan olevan muu kuin oikea persoona. Kommentti siis lähetetään ja jos se menee spämmisuojasta suoraan läpi, ei näytetä edes captchaa.
Ok, hienoa tietää. Tewitterkirjautuminen ilmeisesti on oletusarvoinen spämmi 😉 tai ainakin lisää spämmipisteitä.
Mutta kyllä minä tuon jaksan, idea on mainio, eli ettei aina ole capchaa vaan vain jos on epäily.
Henkilökohtaisen kokemukseni perusteella kahdesta ”vanhasta” tilitoimistosta voin kertoa, että ne osaavat kyllä myös laskuttaa erinomaisen paljon tekemättömästä työstä. Taloushallintoliiton jäsenyys (jonka jäseniä KUMPIKIN oli) ei millään lailla takaa, että kulloinenkin työntekijä isossa ja vanhassa tilitoimistossa tekee yhtään mitään muuta kuin laskuttaa kahvitaukojaan. Ikävä sanoa, mutta en enää mene siihen lankaan. Se koulutus ei työmoraalia paranna, se on tilitoimiston työntekijän päässä, huolimatta em. kommenttien kauniista myyntipuheista.
Pakko myös kommentoida tähän ketjuun. Disclaimer heti alkuun, että Aucor Oy on JussiU:n tilitoimiston asiakas. Sen vaan sanon, että suhde tilitoimistoon/kirjanpitäjään henkilötasolla täytyy olla sellainen, että tietää saavansa vastauksia ja palveluita vaikeisiinkin kysymyksiin. Itsehän päädyin Jussin yrityksen asiakkaaksi, kun heidän asiakkaansa kehuivat firmaa hississä spontaanein ylistyssanoin. Go Jussi!
Onko nää blogikommenttit tilitoimisto ”JussiU”n sponsoroimia?
Eivät tietääkseni 😉 Ainakan en ole niistä maksanut kenellekään.
Lisäksi olen omalta osaltani kirjoittanut omat kommenttini vapaa-ajalla, siltä osin kuin yrittäjällä moista on.
Valitettavasti ei. Olisikin kyllä kiva vaihteeksi lähettää Jussille laskua. 😀
Sekin aika saattaa tulla, joskin nykytilassa enemmin saat lähettää muille asiakkailleni. Pyrin ohjaamaan heitä teille päin, kunhan tunnistan tarpeen.
😀 Minä taas en ole Jussin asiakas – emmekä ole koskaan tavanneetkaan. Tykkäsin kyllä hänen näkemyksistään, ja siitä syntyivät spontaanit kehuni.