Postasin aiemmin ironisia epäkeinoja, joilla saa keskustelua (tai ainakin vihakeskustelua) omaan blogiin.
Haluatko kuitenkin tosissasi enemmän laadukkaita kommentteja ja keskustelua blogiisi? Nämä vinkit auttavat saamaan vilkkaampaa mielipiteidenvaihtoa postauksiesi perään.

1) Esitä selkeitä väitteitä.
Muitten on vaikea ottaa kantaa, jos olet vain pyöritellyt jotain teemaa pääsemättä mihinkään lopputulokseen. ”Onhan se niinkin ja onhan se noinkin” -vatvominen ei sytytä ketään kommentoimaan. Ota kantaa ja tarpeen tullen kärjistä.
2) Kokoa vinkkilistoja.
Listat ovat nopealukuisia, joten ne myös keräävät enemmän kommentteja. Listat ovat usein myös konkreettisia, minkä ansiosta niihin on helppo tarttua ja ottaa kantaa.
3) Valitse laajasti kiinnostavia aiheita.
Kirjoita niistä teemoista, jotka koskettavat lukijakuntaasi. Tämä ohje voidaan jakaa kahteen osaan: älä poikkea liikaa aiheesta äläkä uppoa siihen liian syvälle.
Älä poikkea liikaa aiheesta. Jos kirjoitat luontoblogia, on turha postata jatkuvasti omasta yksityiselämästä tai kaunokirjallisuudesta. Pysy ainakin pääpiirteittäin valitsemassasi aihepiirissä. Jos poikkeat siitä, poikkea vain joskus ja silloinkin samaan, perusteltuun suuntaan.
Älä uppoa liian syvälle. Luontobloggaajan on hyödytöntä postata kovin usein pihtipolvipäästäisen hännänpään tupsun evoluutiosta, koska suuri osa lukijoista putoaa kärryiltä. Minunkin tekisi kyllä mieli joskus ottaa kantaa yksittäiseen kielioppisääntöön, mutta se on juuri niitä detaljeja, jotka eivät todennäköisesti herätä keskustelua. (Tai sitten se herättää yksipuolisen, intohimoisen ja hedelmättömän eipäs-juupas-keskustelun.)
4) Ole konkreettinen.
Jos ajatuksesi ovat ohutta yläpilveä tai maailmaa syleileviä teoreettisia viitekehyksiä, lukijoiden on vaikea tuoda niihin omaa näkökulmaa. Sen sijaan jos puhut konkreettisista asioista, tapahtumista ja ihmisistä, lukijoittesi on paljon helpompi kommentoida.
Muista, että abstraktistakin teemasta on useimmiten poimittavissa konkreettinen esimerkki, jolla voi aloittaa ja johon voi lopettaa.
5) Kunnioita lukijoitasi ja ole kiitollinen heistä.
Lukijat saavat blogin elämään. Älä halveksi lukijoittesi kommentteja äläkä pilkkaa heitä. Älä anna muittenkaan tehdä samaa.
Bloggaaja on kuin seminaarikeskustelun vetäjä. Hänen velvollisuutensa on
a) tarjota kiinnostavia keskustelunaiheita
b) pitää keskustelu toisia osapuolia kunnioittavana.
Toistaiseksi kukaan ei ole blogissani solvannut muita kuin minua. Minua saa kyllä pilkata kohtuullisessa määrin, mutta sellaisen kommentin poistaisin, jossa halveksitaan toisia keskustelijoita.
6) Markkinoi blogiasi.
Ihminen ei osaa kommentoida, jos hän ei tiedä blogisi olemassaolosta. Hanki siis lukijoita.
Tästä teemasta ovat monet postanneet jo aiemmin. Lukijankalastusvinkkejä saat ainakin Rahasta-blogin postauksesta, Pikku blogin Bloggausvinkeistä sekä Tyylitaivaan keskustelupalstalta. Ehkä teen itsekin jossain vaiheessa koosteen lukijoiden keräämisestä.
7) Kirjoita selkeästi ja kiinnostavasti.
Kukaan ei kommentoi, jos bloggaaja kirjoittaa epäselvää tajunnanvirtaa, puuduttavaa faktaluetteloa tai kantaaottamatonta puuroa. Ihmisten pitää 1) ymmärtää teksti ja 2) kiinnostua siitä.
Jos bloggaaja ei osaa kirjoittaa selkeästi saati kiinnostavasti, on syytä harkita haamukirjoittajaa, videoblogia tai kirjoituskurssia.

2 kommenttia

  1. Kiitos hyvistä vinkeistä. Selkokielisiä ohjeita bloggaajalle on haastava löytää. Mielestäni hyvän blogin rakennustarpeiksi sopivat samat ainekset kuin muuhunkin viestintään:1. Määrittele tavoite2. Rajaa kohderyhmä tarkasti3. Suunnittele sisältö puhuttelemaan vain valittua kohderyhmää4. Jakele viesti tehokkaasti5. Herätä haloo6. Mittaa tuloksia ja opi virheistäAloitin itse bloggaamisen pari viikkoa takaperin ja olen etsinyt vinkkejä blogini markkinointiin. En ole löytänyt yksiselitteistä vastausta oman blogilinkin mainostamiseen juuri tällaisissa kommentointitapauksissa. Onko sinun mielestä hyvätapaista kommentointia jos liitän oman osoitteeni kommentin jatkeeksi? Miten itse olet markkinoinut blogiasi?

  2. Jussi, kiitos kysymyksestä! Itse en koskaan markkinoi omaa blogiani kommentissa, ellei kyseessä ole jokin oma postaukseni, joka liittyy suoraan samaan aihepiiriin. Silloin linkitän siis suoraan kyseiseen postaukseen enkä blogini etusivulle.Hyvää tapaa edustaa esimerkiksi Janne Kaupin eka kommentti Sissimarkkinointi-blogin Guruopiston osa 9:ssä. Linkki siis liittyy selkeästi asiaan.Blogien lukijakunta turhautuu helposti, jos joku kirjoittaa jatkuvasti kommentteihin oman bloginsa osoitteen. Se tulkitaan spämmäykseksi eli turhaksi mainostamiseksi.Kommentin lukijat pääsevät joka tapauksessa blogiisi nimesi kautta, jos olet antanut osoitteen (kuten ainakin äskeisessä kommentissasi olet tehnyt). Se on paras paikka jättää jälki omasta blogista. Jos kommenttisi ovat kiinnostavia, kommentin lukija käy katsomassa, kuka olet ja mistä tulet.Yritän itse välttää "turhia" ja tyhjiä kommentteja, koska nekin tulkitaan helposti spämmäykseksi. Niinpä kommentoin yleensä vain silloin, kun haluan esittää näkökulman, jota ei keskustelussa vielä ole tullut esille.Parasta mainosta on, jos joku tunnettu bloggaaja linkittää blogiisi omassa postauksessaan. Kun Parantaisen Jari viittasi blogiini juuri tuossa Guruopiston yhdeksännessä osassa, kävijämääräni tuplaantuivat ja feedin tilaajien määrä nelinkertaistui.Ainoa tapa saada muut linkittämään blogiisi on luoda jotain mielenkiintoista ja erilaista. Se voi olla vaikkapa- laadukkaat tekstit- upeat kuvat- hauska sisältö- jatkuva ajan hermolla pysyttely- lukijalle hyödyllinen sisältö- mielenkiintoinen aihevalinta.Isoin riskihän on, että pitää blogia, jollaisia on jo netti täynnä. Silloin ei erotu joukosta lainkaan. Toisaalta sisältö voi heiketä tai postaustahti hiljentyä kiireen vuoksi. Tämän asian kanssa on tasapainoiltava jatkuvasti, eikä valmista tule ikinä.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.