Epäsymmetrinen luettelo on hajamielisen kirjoittajan harmi

Katleena Kortesuo

Postasin eilen illalla tietokirjailijan työstä ja käytin seassa ilmaisua ”epäsymmetrinen luettelo”. Kaverini Jarmo huomasi tarkkana miehenä epäselvän termini ja vaati selitystä.

Täytyyhän sellainen laatia. Yleensä epäsymmetrisiä luetteloita on kahta sorttia:

1) Epäsymmetriset luettelokohdat

Luettelon jokaisen kohdan pitää jatkaa johtolausetta loogisesti. Jos siis yhdessä kohdassa on verbi, niin joka kohdassa on oltava verbi. Tai jos jokin kohta on kokonainen virke, kaikkien pitää olla sellaisia.

Epäsymmetrinen luettelo on
* aluksi toimiva
* jonkin aikaa looginen
* se ottaa yhtäkkiä verbin kolmanteen kohtaan
* Seassa ei saa olla kesken kaiken kokonaista virkettä, jos muuallakaan ei ole.

2) Epäsymmetrinen sisältö

Luettelon sisällön on oltava koherentti. Jos lupaat luettelon otsikossa vinkkejä, silloin luettelossa pitää olla vinkkejä. Jos taas mainostat kysymyksiä, sitten on oltava niitä. Luettelon näkökulma ei saa muuttua kesken kaiken.

Vinkkejä epäsymmetrisen luettelon tekoon
* Pohdi tarkkaan, miksi haluat olla epäsymmetrinen.
* Mieti mieleenjäävä tapa olla omituinen.
* Einsteininkin olisi kannattanut käyttää epäsymmetrisiä luetteloita.
* Liian moni unohtaa epäsymmetrisyyden kesken kaiken.
* Epäsymmetrisyys on lahja lukijalle.

Huomasitko? Kolme viimeistä eivät olleet vinkkejä lainkaan. Ne olivat vain näkemyksiä tai toteamuksia.

* * *

Jos joku oikolukee tekstisi, hän yleensä korjaa ensiksi mainitun epäsymmetrian, koska se on kieliopillinen virhe. Sen sijaan jälkimmäinen jää helposti tekstiin, koska siinä on sisällöllinen epäsymmetria, ja sitä on joskus vaikea havaita.

 

 

4 kommenttia

  1. Kuulisi mielellään sunkin näkemyksiä tosta Mika Ihamuotilan lipsahduksesta Marimekon YT-keississä?

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.