Negatiivisen palautteen antamiselle on kolme syytä:
1) Haluan muuttaa asioita.
Silloin palaute kannattaa antaa
- kirjallisesti, niin se kulkeutuu paremmin eteenpäin
- eritellen (Mikä meni pieleen? Mitä olisi pitänyt tapahtua?)
- tarkasti (Missä ja milloin tilanne tapahtui? Kuka oli paikalla?)
- ilman kirosanoja ja kiukunpuuskaa.
2) Haluan hyvityksen tai korvauksen.
Ks. edellinen lista, mutta lisää yksi asia:
- Kerro myös pettymyksestäsi, närkästyksestäsi tai pelästyksestäsi, mutta tee se neutraalilla tavalla.
Joskus korvausta ei tarvitse edes pyytää, vaan se tulee automaattisesti.
3) Haluan purkaa pahaa oloani.
Silloin kannattaa
- huutaa
- kiroilla
- tärvellä paikkoja
- syytellä toisia.
Älä kuitenkaan yritä selittää itsellesi, että pahan olon purkaminen oli "vain negatiivista palautetta, koska haluan muuttaa asioita". Räyhääminen ei koskaan muuta mitään, vaan se on pelkkä yritys saada oma stressi laukeamaan. Myönnä se itsellesi, kun seuraavan kerran huudat asiakaspalvelijoille.
Palaisin siihen, että määrittelisin palautteen asiaksi, jolla pyritään kehittämään/parantamaan jotain asiaa. Hyvityskin putoaa tähän määritelmään, koska sekin on korjausliike.
Sen sijaan oman ahdistuksen purkaminen ja epäasiallisesti käyttäytyminen ei ole lainkaan palautetta, se on vain huonoa käytöstä.
Olisi siis kaikkien kannalta hyvä, jos itse kukin pysähtyisi miettimään ennen palautteen antoa, onko oma tarkoitus viedä asioita parempaan suuntaan. Jos ei ole, niin kannattaa jättää asia sikseen ja purkaa omat negatiiviset tunteet jollain muulla lailla. Ugh. 😉
Juuri näin. Listani kolmas kohta on vain omaa avautumista, eikä siitä ole mitään hyötyä kenellekään.