- Jos olisin Twitterin toimari, rakentaisin Twitterin eliitin kanavaksi, enkä yrittäisi tavoitella massoja. Olisin sosiaalisen median Versace.
- Jos olisin Twitterin toimari, rakentaisin bisneksen sen varaan, että kansa haluaa nähdä julkkiksia ja kuulla poliitikkoja. Pitäisin huolta, että olisin eliitin ykköskanava. Silloin iso massa tulee katsomaan, mitä silmäätekevät puuhaavat.
- Jos olisin Twitterin toimari, silittäisin isojen tähtien, suosittujen tubettajien ja tunnettujen poliitikkojen päätä. Antaisin erityisominaisuuksia niille käyttäjille, joilla on satojatuhansia seuraajia.
- Jos olisin Twitterin toimari, näyttäisin mainoksia vain niille, joilla on vähän seuraajia. Sitä mukaa kun seuraajat lisääntyvät, mainokset vähenevät. Toki myös rahalla pääsisi eroon mainoksista.
- Jos olisin Twitterin toimari, en yrittäisi matkia Facebookia. On parempi erottua kuin peesata.
- Jos olisin Twitterin toimari, säilyttäisin ehjän aikajanan. Tarjoaisin suodatettua algoritmivaihtoehtoa vain optiona, en oletusarvona.
- Jos olisin Twitterin toimari, pitäisin kiinni seurattavien ja seuraajien logiikasta, enkä rakentaisi kahdenvälisiä kaveruussuhteita kuten Facebookissa ja Linkedinissä.
- Jos olisin Twitterin toimari, en sallisi pitkiä viestejä, koska käyttöliittymän silmäiltävyys ja punchline-näkymä katoaisi. Tavoitteena on syöttää seuraajille mahdollisimman paljon heitä kiinnostavia sisältöjä.
- Jos olisin Twitterin toimari, en yrittäisi rakentaa kanavaa keskustelufoorumiksi. Pitäisin Twitterin julkistus-, kommentointi-, kannanotto- ja linkkausfoorumina, joka elää otsikoilla ja ajantasaisuudella.
- Jos olisin Twitterin toimari, voisin myönnytyksenä säätää merkkirajoja hieman ylöspäin. Vaikkapa niin, että käytettävissä olisi 160 merkkiä, ja ensimmäiset kaksi käyttäjätunnusta eivät kuluttaisi merkkimäärää.
- Ja jos olisin Twitterin toimari, rankaisisin mainoksilla ja pätkivillä yhteyksillä niitä, jotka käyttävät hashtageja #smliiga ja #MissSuomi.
Jos olisin Twitterin toimari
12 kommenttia
Kerro oma kantasi
Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.
Hah! Tuo listan viimeinen räjäytti potin.
Oma bännilistani kertonee jotain, mistä en pidä:
#susijengi
#bbsuomi
#sotshi
#sothsi
#sochi
#leijonat
#valioliiga
#mmkisat
#mmfutis
#ylemmfutis
#worldcup2014
#worldcup
#lentopallo
#mmlentis
#lentismm
#ylemmlentis
#u20fi
#hctps
#tappara
#hifk
#kärpät
#liiga
#mm2015
Tällä mennään. ”:D”
Oooh, hyvä lista.
PS. Jos sun bannilistallasi olisi ollut #euroviisut, olisit tietenkin ollut paha ihminen ja väärässä.
Bännilistallani ei tietenkään ole Euroviisuja. Se on parasta, mitä TV:stä tulee. Itse asiassa en katso TV:tä juuri ollenkaan – paitsi Euroviisut.
Tästä tietää, että olet viisas mies ™.
Näin se on, ekskluvisiteetti myy. Ei lisättävää, muuta kuin ”same in English”, jotta voidaan välittää Twitterin toimarille.
Helkutti, pitäisikö jotenkin yrittää tunkea viestiä läpi? Testataanpa.
Peukutan tätä kaikkein eniten kirjoituksistasi.
”Jos olisin Twitterin toimari, en yrittäisi rakentaa kanavaa keskustelufoorumiksi. Pitäisin Twitterin julkistus-, kommentointi-, kannanotto- ja linkkausfoorumina, joka elää otsikoilla ja ajantasaisuudella.”
Tätä ratkaisua en kertakaikkiaan ymmärrä. Sen sijaan että voisin spekuloida ampumahiihdosta Twitterissä kaikkien asiasta kiinnostuneiden kanssa, minun täytyy kierrellä erilaisia urheilufoorumeita, joille käyttäjät ovat hajautuneet.
Kiva että tykkäsit! Olet niin sinnikkäästi käynyt lukemassa ja inhoamassa tekstejäni, että on mukavaa olla välillä hyödyksi.
Ongelma tuossa Twitter-keskustelussa on lähinnä se, että mikään kanava ei voi olla kaikkea. Jos keskustelu mahdollistetaan pitemmillä tviiteillä ja selkeämmällä ketjuttamisella, silloin katoavat aikajana ja silmäiltävyys.
Mä siis tekisin kylmästi sen valinnan, että pistän otsikot ja nopean käytön etusijalle, ja annan muiden foorumeiden hyödyntää keskustelut.
(Eihän meillä netissä ole mitään sellaista foorumia, jossa *kaikki* keskustelu olisi saatavilla.)
Ykköskohdan näkisin listan suurimmaksi ongelmaksi, tämä nimittäin aiheuttaisi melkoisen loven mainostuloihin ja siirtäisi Twitterin vain yhdestä punaisesta merestä toiseen.
Kakkoskohta olisikin hyvä idea ja yksinkertaisinta olisi jakaa tällaisille palvelun ”alfakäyttäjille” osa mainostuloista sen mukaan miten seuraajat klikkailevat mainoksia.
Mä väitän, että massat seuraavat julkkiksia. Jos eliitti kaikkoaa Twitteristä, sitten lähtevät muutkin.
Yksi vaihtoehto olisi tarjota julkkiksille kauppapaikka omille tuotteille / sponsoroiduille tavaroille. Julkkisten tviitin alla olisi nappula, josta voi ostaa samanlaisen paidan kuin julkkiksella on kuvassa yllään.
Sikäli, että Twitter toimii lähinnä tiedotuskanavana sisällölle ja se on vähän huono pikaviestin tekstiviestien tai What’s appin korvaajaksi, olen toki kanssasi samaa mieltä. Mutta mitä tekevät kaikki ne, keitä julkkisjuorut tms. eivät kiinnosta. Ja jos palvelu on rakennettu vain kourallista käyttäjiä ajatellen, on vaikea uskoa, että sitä silloin käytettäisiin jonkin käyttäjäystävällisemmän palvelun sijaan.
Tässähän toki termi ”eliitti” pitää ymmärtää laajasti. Twitter on myös poliitikkojen, mielipidevaikuttajien ja bisnespäättäjien julkaisukanava. Siksi sitä seuraamme mekin, jotka emme ole kiinnostuneet julkkisjuoruista.
Parasta Twitterissä on se, että voi valita itse seurattavansa. Yksi seuraa näyttelijöitä ja laulajia, minä taas poliitikkoja ja yritysjohtoa.