Kaverini, Ylen toimittaja Sanna Ukkola kirjoitti perustellun postauksen kaupallisten radiokanavien mukajournalismista. Sannan postaus sai Julkisen sanan neuvoston takajaloilleen, vaikka postauksen aiheena ei ollut JSN.

JSN:n Facebook-sivuilla esitettiin vastineentapainen, jonka ytimenä on seuraava ajatus:

Kaupallisista radioista ei ole tänä vuonna tullut JSN:lle yhtään kantelua.

Samaa sanoi myös JSN:n puheenjohtaja Elina Grunström omassa julkisessa Facebook-päivityksessään.

Tässä on harmillinen logiikkavirhe. Se, että kanteluita ei tullut, ei tarkoita sitä, etteikö kanneltavan aihetta olisi. Samalla päättelymetodilla jos kukaan ei ole ilmoittanut koulukiusaamisesta, niin ”ei sitä sitten ole”.

Bonuksena JSN:n jäsen hyökkää blogissaan Sannaa kohtaan melko epäammattimaisin sanankääntein:

hatara kirjoitelma – väärä todistus – harhaista itsepetosta

Sannan postaus käsitteli kuitenkin toimituksellisen työn ja mainosten rajan hämärtymistä, ei JSN:ää.

En aivan tarkkaan ymmärrä, miksi JSN reagoi niin voimakkaasti. Lienee itsestään selvää, että JSN:n tehtävänä ei ole valvoa mediaa, eikä sillä ole siihen resurssejakaan. Parempi tapa olisi ollut julkaista seuraavan tyyppinen viesti:

Me JSN:ssä otamme vakavasti median uskottavuuden. Siksi kannustamme tekemään kantelun piilomainonnasta heti, jos sellaisia tapauksia tulee vastaan. JSN tutkii kantelut ja päättää niiden käsittelystä.

Summa summarum: JSN ei hallitse kriisiviestintää, vaan se kriisiyttää itse itsensä silloinkin, kun se ei edes ole istunut syytetyn penkillä.

3 kommenttia

  1. Tulee mieleen, että hyvät ohjeet ja tavat unohtuvat viimeistään, kun asiasta tulee henkilökohtainen. Pysy siis ammattilaisena.

  2. Hei,
    Noissa omalle ja JSN:n sivulle kirjoittamissani kommenteissa ei ole kyseessä kriisiviestintää eikä viestintuojan ampuminen vaan JSN:ää koskevien tietojen tarkentaminen. Olen samaa mieltä siitä, että JSN:n saamien kanteluiden määrä ei välttämättä kerro piilomainontatapausten määrästä.
    Sanna Ukkola käyttää kuitenkin omassa kolumnissaan esimerkkeinä kaupallisten radioiden piilomainonnasta ainoastaan JSN:n ratkaisemia tapauksia. Kun hän väittää piilomainontatapausten lisääntyneen, on tässä yhteydessä syytä tuoda esiin, että JSN:ssä ne ovat vähentyneet. Uudempi Voice-esimerkki ei käsittääkseni liity radiohitin, koska se on nykyisin pelkkä nettisivusto.

    JSN:n sivuilla julkaistu kommentti kuuluu kokonaisuudessaan näin:
    ”Sanna Ukkola on hyvällä asialla vastustaessaan piilomainontaa, mutta hänen kolumninsa on kaupallisten radioiden suhteen epäreilu ja vanhentunut. Monet radiot ovat parantaneet tapojaan kolumnissa mainittujen jo pari vuotta sitten tehtyjen JSN:n langettavien päätösten jälkeen.
    Kaupallisista radioista ei ole tänä vuonna tullut JSN:lle yhtään kantelua. Ainoa tänä vuonna langettavan päätöksen saanut radio on Yle Österbotten, tosin siinäkään perusteena ei ollut piilomainonta. Viime vuonna piilomainonnasta sai langettavan yksi radio: se oli Yle X.”

    Anssi Järvinen, kuten muutkin neuvoston jäsenet, vastaa itsenäisesti kirjoituksistaan.

  3. Voice lopetti radiokanavana 13.2. 2016. Nettisivusto voice.fi kuuluu kuitenkin edelleen Bauer Medialle. Bauer Media on Suomen johtava kaupallinen radiotoimija, joten on ihan perusteltua puhua voice.fi:stä edelleen kaupallisen radion alaisena mediana.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.