Olimme lasten kanssa Jyväskylässä viime viikolla katsomassa Peter Pan -musikaalia, josta tein arvostelun.
Kun menimme hotelliin, siellä odotti yllätys, josta raportoin innoissani somessa:
Aahahahahaaa! Jyväskylän @sokoshotels Paviljonki oli varannut mulle huoneeseen sukkahousuja ja laastareita! Tämä on aika kova juttu. pic.twitter.com/hZ3YXgBV4i
— Katleena Kortesuo (@katleena) 27. lokakuuta 2017
Yleensä en jaa samaa sisältöä monessa kanavassa, mutta nyt villiinnyin ja hehkutin lahjaani Twitterissä, Instagramissa ja Facebookissa. Joku jo kysyikin Facessa, että oliko lahja sovittu tai suunniteltu, mutta ei se ollut. Jäljet johtivat Pasiin, joka hoitaa osuuskauppa Keskimaan digimarkkinointia. Pasi osallistui aiemmin viikolla FB-keskusteluun Jyväskylän-reissusta – ja loppu onkin selvää. (Keskustelusta huomaa, että kaverini eivät ikinä kettuile minulle juuri ollenkaan.)
Tarkoituksenani ei ole katsoa lahjahevosen suuhun, mutta mittaan tässä nyt vanhana markkinointimyyränä investoinnin tuottoa. Siksi kylmästi arvioin mahtavan lahjapaketin hintaa. Siinä oli kahdet sukkahousut, laastareita, pari haavapyyhettä, suklaalevy, kylpysuola, pesuaine ja kuorintakäsine. Veikkaan, että ostettuna Sokoksesta yhteishinta olisi alle neljänkympin, joten Keskimaan omakustannehinta liikkunee parinkympin huitteilla. (Minulle siis hinta on ihan sama, koska ajatus oli huikea, ja tulin tosi iloiseksi. Mutta nyt analysoin kylmästi ROI:ta.)
Katsotaanpa sitten näkyvyys. FB:n ja Instan analytiikka on heikkoa, mutta Twitteristä tulee tarkat tiedot.
- Facebook: 9 jakoa, 748 tykkäystä ja 28 kommenttia. Kaikkia jakajia en näe, mutta näkemilläni viidellä on seuraajia ja FB-kontakteja yhteensä 3063 henkilöä. Itselläni on seuraajia ja FB-kontakteja yhteensä 4086. Kaikkein niukimmillaankin kuvan ja päivityksen on nähnyt 10000 ihmistä, vaikka toki jokainen kuvaan tullut kommentti lisää näkyvyyttä myös kommentoijan kavereille. Yleensähän FB ei näytä päivityksiä läheskään kaikille kirjoittajan kavereille, mutta toisaalta se levittää suosittua postausta hövelimmin kuin muita. Niinpä uskallan veikata, että tämä sukkahousustatus on oikeasti näkynyt laajemmin kuin ilkeän algoritmin pihtaama peruspäivitys. (Jos joku löytää FB:sta paremman tavan tsekata henkilöprofiilin postausten näkyvyyksiä, niin ilmiantakoon heti minulle.)
- Instagram: 220 tykkäystä ja 2 kommenttia. Instagram on sometileistäni se vähiten seurattu, koska kuvani ovat yleensä rumia, ja varsinainen pointti on tekstissä.
- Twitter: 13664 näyttökertaa ja 2836 toimintaa (josta 383 tykkäystä, 17 ritvausta ja 9 vastausta).
Käytännössä siis Sokos-hotelli Paviljonki sai parinkympin satsauksella vähintään 23000 näyttökertaa, joskin oikea lukema voi olla rutkasti enemmänkin. Erinomainen hyötysuhde, etten sanoisi.
* * *
Pst, lupaan ilmoittaa etukäteen, kun seuraavan kerran menen hotelliin. Tägään tiedotteeseeni myös kaikki paikkakunnan ravintolat, retkeilytarvikeliikkeet sekä leffateatterit. Olkaa valmiina.
Haha :D! Pitäiskö itsekin ruveta suosituksi kouluttaja-bloggaajaksi?
Itsellekin sukkahousut kelpaisivat. Sen lisäksi listassa pitäisi olla ainakin pari pipoa. Ne jostain syystä aina leikkivät piilosta isojen kauppakeskusten pihassa…
Olipa iso näkyvyys yhdellä postauksella, hui!
😀 Ilman muuta kannattaa. Tosin sukkahousurikkoja-bloggaajan paikka on jo varattu, mutta kyllä pipohukkaaja-bloggaajalle on taatusti kysyntää.
Piponhukkaajalla on varmasti yhtä samaistuttava osa kuin sukkahousunrikkojalla :D!
Kyllä! 😀