Olin syksyllä mukana Tomi Suojoen haastattelututkimuksessa nimeltä Digitaalinen markkinointi murroksessa – blogien käyttö yritysten markkinointiviestinnän välineenä. Tutkimus oli Tomin opinnäytetyö, jonka hän teki Haaga-Helialle.

Opinnäytetyö rakentui kvalitatiivisten haastatteluiden pohjalle. Muut haastatellut olivat Jari Parantainen ja Riku Vassinen. Olin siis päässyt aika kovaan seuraan.

Luin juuri Tomin opinnäytetyön läpi ja tein kolme erilaista huomiota: kiinnostavan, hauskan ja nolon.

Kiinnostavaa oli huomata, kuinka raivostuttavan samanmielisiä me kaikki olemme olleet bloggaamisen hyödyistä:

  • Asiantuntijaimago kasvaa.
  • Asiantuntijuus paranee.
  • Tunnettuus lisääntyy.
  • Asiakastyytyväisyys paranee.
  • Kirjojen teko helpottuu.
  • Bloggaaminen on lähes riskitöntä.

Hauskaa oli huomata, että kenelläkään meistä ei ollut kirjoitettua blogin strategiaa, vaikka kaikki vakuutimme bloggaamisen olevan tärkeää.

Onko siis sittenkin niin, että tärkeitä asioita voi tehdä hyvin, vaikka niitä ei suunnittelisikaan?

Sen sijaan noloa oli huomata, että muut selvittivät haastattelunsa reilussa tunnissa, mutta oman haastatteluni pituus oli lähes kaksi tuntia.

Tehokkuus, miksi juokset minua karkuun?

6 kommenttia

  1. Onpa erikoista löytää oma nimi blogista jota seuraa, hieman erilainen työviikon aloitus. Kiitos vielä kerran haastattelusta. Vaikka se oli kanssasi hieman pidempi kuin muilla, koin että sain siitä todella paljon irti. Työn timanttisinta sisältöä omasta mielestäni olikin teidän kolmen erinomaiset lainaukset.

    Työ tulee kaiken kansan luettavaksi Theseus tietokantaan, voin tulla päivittämään tänne linkin kunhan työ julkaistaan siellä. Kävin muuten toissaperjantaina pokkaamassa tutkintotodistuksen, joten aherrus kannatti.

    Tomi

    1. Onneksi olkoon tutkintotodistuksen saamisesta! Varmasti hieno tunne.
      Oli ilo olla avuksi tutkimuksessa. Olen sitä paitsi yhä kiitollinen siitä, että raahauduit Hämeenlinnaan asti tekemään haastattelua.
      Päivitä tosiaan tutkimuksesi linkki tänne, niin lisään sen vielä suoraan postaukseenkin.

      1. Hei Katleena,

        Ammattikorkeakoulun opinnäytetietokanta ei ainakaan päivitystahdillaan huimaa päätään, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan, eikö niin?. Joulukuussa Theseukseen päivittämäni opinnäytetyöni ilmestyi nyt koko kansan pällisteltäväksi. Sen löytää osoitteesta: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121718731

        Kiitos vielä kerran haastattelusta. Oli muuten mielenkiintoista lukea Blogimarkkinointi -kirjasi ja huomata että olin pyöritellyt paljon samantyyppisiä ajatuksia tehdessäni opinnäytettäni. Sinä tosin osasit kiteyttää ajatukset tekstiksi huomattavasti paremmin kuin minä.

        Tomi

        1. Kiitos että näit vaivaa ja linkkasit tutkimuksen tänne. Siitä on varmasti monelle hyötyä.
          Kiva myös kuulla, että Blogimarkkinointi on tuntunut kiinnostavalta. Monestihan yhteiskunnassamme pyörivät samat ajatukset – yksi tekee niistä opinnäytetyön, toinen kirjan ja kolmas FB-statuspäivityksen. 🙂

  2. ”Blogistrategia” kuulostaa minusta melko raskaalta työkalulta, varsinkin kun miettii, miten blogia yleensä käytetään.

    Tai siis, kaipa jonkin blogistrategian voisi kehitellä, mutta en pidä sitä kovin järkevänä, sillä ainakin itse miellän blogin hyvinkin vapaamuotoiseksi kirjoitteluksi. Ei sisältönsä puolesta (sisällönhän tulee olla asiaa), mutta esimerkiksi ”miten ja milloin”-kysymysten osalta.

    Koska tahdon vaikuttaa älykkäältä, voisin jopa todeta, että blogaaminen on jo lähtökohtaisesti sporadista: kirjoituksia syntyy milloin mistäkin aiheesta, joka juuri silloin tuntuu hyvältä. Toki joskus syntyy kilometripostauksia, jotka on hyvä jakaa pienemmiksi osiksi ja postata eri päivinä, mutta tämä on toki harvinaista.

    Näistä syystä pitäisin ”blogistrategian” mahdollisimman lyhyenä ja vapaamuotoisena. Esimerkiksi kuuttiblogin strategia voisi olla ”blogaan vähintään kerran viikossa ja vähintään joka toisen postaukseni pitää koskea kuutteja”. :>

    1. Niidelj, hyviä pointteja! Jos olisin haastattelun aikana tai ennen sitä ajatellut asiaa pitemmälle, olisin voinut vedota noihin näkökohtiin.
      Tosiasiassa minulta on jäänyt blogistrategia tekemättä vain siksi, että en ollut ajatellut edes *mahdollisuutta* tehdä strategia. Minulla kun on tapana lähteä ensin tekemään ja vasta jälkikäteen saatan tehdä suunnitelman.
      On ihan järkevää jättää strategia tekemättä, jos sille on perustelut. Minä taas jätin strategian tekemättä, koska unohdin. Siinä on aika iso (ja nolo) ero.
      Tomin tutkimus oli kuitenkin ajateltu avuksi yritysbloggaamisen kehitystyöhön. Käytännössä jos yritys perustaa blogin, johon kirjoittaa useampi ihminen, strategia on välttämätön. Muuten yksi kirjoittaa kuuteista, toinen hylkeistä, kolmas kannattaa verkkokalastusta Saimaalla ja neljäs kertoo uusista ikkunaverhoistaan.
      Todennäköisesti minä olisin se neljäs.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.