Katleena Kortesuo.

Tässä on Sissi Soittaja [nopeaamutinaa ooyystä] hei. Käytätkö paljon numeropalveluita?

No itse asiassa en juuri ollenkaan. Joskus nollakakkosta.

Joo kato kun meidän palvelu olisi paljon halvempi. Vuorokausimaksu on vain 95 senttiä, kun kilpailijat veloittavat viisi euroa minuutilta. Tää on yrittäjien oma numeropalvelu – –

Anteeks mä joudun keskeyttämään. Kerrotko vielä, mitä sä haluat myydä?

No me soitetaan yrittäjille ja kerrotaan tästä meidän numeropalvelusta, kun läheskään kaikki eivät ole kuulleet siitä.

Siis sä soitit kertoaksesi halvemmasta numerotiedustelupalvelusta? No sanohan se numero, mihin kannattaa soittaa.

Se on 0200 20100. Jos haluat, me yhdistetään sut ilmaiseksi myös maksullisiin palvelunumeroihin, ja niiden lasku jää meidän hoidettavaksi. Ja kaikki vain 95 sentin vuorokausihintaan.

Okei, mä voin sitten silloin tällöin käyttää sitä.

Hieno juttu. Mä laitan sulle vielä materiaalia sähköpostissa, ja saat tekstarilla numeron, jonka voit tallentaa. Ja tää meidän palvelu on tosiaan älyttömän halpa, vain 95 senttiä vuorokaudessa, kun kilpailijat maksavat viisi euroa minuutilta.

Hetkinen. Maksanko siis 95 senttiä vuorokaudessa, vaikka en soittaisi kertaakaan?

Tää on tosiaan meillä näin halpaa, eli 95 senttiä vuorokaudessa, kun muilla maksaa viisi euroa minuutissa.

Siis maksaisinko todella kuukaudessa kolmekymppiä palvelusta, jota en välttämättä käytä kertaakaan?

Meillä ei ole mitään sitovaa kahden vuoden sopimusta, vaan voit irtisanoa sen koska tahansa.

No sä voit lähettää mulle meilimatskua, mutta mä en tee mitään sopimusta nyt tässä puhelimessa.

No meillä on tällainen ilmainen kokeilupalvelu, joka on viikon voimassa. Saat kokeilla tätä ihan rauhassa ilmaiseksi viikon ajan. Meillä palveluun kuuluu myös automaattinen Kuka soittaa -palvelu.

Ja sitten ilmainen koekäyttö jatkuu automaattisesti maksullisena?

No sun on tosi helppo irtisanoa tämä, jos et tykkää palvelusta. Meiltä tulee viikon kuluttua muistutustekstari, ja sitten vain lähetät sähköpostia meidän asiakaspalveluun, että et halua enää jatkaa sopimusta.

* * *

Tsekkasin puhelun jälkeen, kuka oli soittanut. Asialla oli 16100-numeropalvelu eli Suomen 16100 Oy.

Ilmankos yritykset ovat saaneet 16100:lta perintäkirjeitä palvelusta, jota he eivät mielestään ole ostaneet. Minäkin olin vähällä astua ansaan. Myyjä tarkoituksellisesti jätti sanomatta, että nyt tehdään kaupat toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Sen sijaan hän antoi ymmärtää, että voin soitella numeropalveluun samoin kuin Fonectalle, ilman kuukausiveloituksia.

Kun en tähän ansaan sattunut lankeamaan, seuraava oli jo odottamassa: ilmainen kokeilu olisi muuttunut maksulliseksi sopimukseksi, ellen olisi sitäkin erikseen kysynyt.

Tsekkasin 16100:n taloustiedot. Yritys on nyt tahkonnut tappiota neljän vuoden ajan, joten ei ihme, että siellä ollaan epätoivoisia.

* * *

Edit 11.9.2013 klo 9.23: Päivitetty 16100-numeropalvelun virallinen yhtiönimi tekstiin.

* * *

Edit 17.9.2013 klo 16.30: Lisälinkkejä

Maikkarin uutinen postauksestani.

Kirjoitin jatkoa postaukselle: 16100-numeropalvelun yhteistyökumppanina on Jaakko Rytsölän yritys.

Maikkari uutisoi siitä, että rikoksista epäilty 16100-numeropalvelu on poliisin yhteistyökumppani.

 

11 kommenttia

  1. Ai vitsi, toi oli kyllä hienosti ujutettu palvelu (ja rahanmeno turhaan asiaan)! Tosta viimeisestä replasta kyllä kannattaisi ottaa muutamien lehtimyyjien opikseen. Mä olen saanut pari lehtikauppiasta ihan hämilleen puhelimessa, kun olen kysynyt tuota juuri samaa automaattisesta kestotilauksesta. Myyjäraukat ovat vaikeena tuossa kohtaa tunnustaneet, että ”juu, jatkuuhan se kestona”. Tämä myyjä sen sijaan kiersi tuon ansan mielestäni vielä oikein mallikkaasti! Nyt vaan kaikki lehtimyyjät tän tyypin oppiin. Loistavaa!

  2. Voi apua nämä kaikki numero- ja yhteystietopalvelut ja luettelot ja muut! Vastailen työkseni muun muassa näihin tiedusteluihin, ja aina jaksaa ihmetyttää näiden firmojen yritykset rahastaa.

    Pahin näistä taitaa olla Suomen Numerokeskus. Yrityksellä on monta eri aliasta, ja harva se päivä sieltä joku soittaa, että ”tarkistetaan teidän yhteystiedot… onhan toimipaikka yhä tämä?” ja ellei tajua kysyä että maksaako tämä, niin huomaa tilanneensa jotain. Ja sit yritetään väittää että ”edellisen kerran keskusteltiin tästä toukokuussa”, mutta jos olin toukokuussa lomalla enkä siten ole voinut vastata puhelimeen enkä muutenkaan olisi mitään ostanut.. Huoh.

    En tykkää telemarkkinoinnista enkä perusteettomista laskuista.

  3. Sari ja Annika, kiitos kommenteista!

    Missäköhän sikiävät näiden epämääräisten luettelopalveluiden myyntikouluttajat, jotka opettavat pahimmat niljakevinkkinsä puhelinmyyjille?

    ”Älä turhaan kerro, että sopimus maksaa kolmekymppiä kuussa.”

    ”Tarjoa ilmaista pätkää, niin asiakas unohtaa perua ja jää nalkkiin maksulliseen soppariin.”

    ”Älkää vastatko asiakaspalvelun numeroon, koska soittajat haluavat vain perua soppereitaan.”

    ”Muista puhua Oulun murretta, se tehoaa aina.”

    1. Puhelinmyyjän ainoa tehtävä on saada kaupat aikaiseksi siinä muutaman minuutin aikana puhelimessa. Heitä palkitaan ja he saavat bonuksesta kaupoista, eivät asiakkaiden tyytyväisyydestä.

      Sitä varten heille opetetaan kaikki keinot, millä ne kaupat saadaan ja asiakkaan vastaväitteet kierretään. Pohjana on perusskripti esittäytymisestä tuotteen esittelyyn ja kaupan klousaamiseen, ja sitä täydentävät ohjeet siitä, mitä asiakkaalle vastataan erilaisiin kysymyksiin ja vastaväitteisiin ja miten epäluuloa herättävät asiat kierretään, kohta kohdalta ”jos asiakas sanoo näin, myyjä sanoo näin”. Ihan puhelinmyynnin peruskauraa. Kokeneemmat myyjät toimivat kouluttajina ja myynin vetäjät sitten piiskaavat myyjiä tekemään kauppaa tulos tai ulos -periaatteella. Parhaat myyjät nostetaan tähdiksi ja huonoimmat saavat kuulla kunniansa tai lähtöpassit.

      Entä jos ajattelee, että ongelmaa ylläpitävätkin asiakkaat, jotka eivät osaa sanoa niljakkaisiin puheisiin jämäkästi ”Kiitos ei” vaan menevät halpaan kerta toisensa jälkeen peläten loukkaavansa puhelinmyyjän tunteita tai pelkästä vääränlaisesta kohteliaisuudesta? Joka kerran, kun niin tapahtuu, joku myyjä ansaitsee kannuksensa ja kohoaa siellä oman firmansa statusasteikossa pykälän ylöspäin.

      1. Ltiilika, koulutin juuri keväällä tiimini kanssa nelisensataa puhelinmyyjää, jotka työskentelevät eräällä 16100:n kilpailijalla. Perusmalli puhelinmyyjien työssä on toki tuo sanomasi: tietyt vasta-argumenttikaavat ovat olemassa, ja tuloksia mitataan koko ajan.

        Myyjien tavoitteet ovat kovat, mutta niihin voi päästä monella keinolla. En ikimaailmassa opastaisi asiakkaitani käyttämään epämääräisiä konsteja, joilla he hämäisivät asiakkaitaan ostamaan vahingossa.

        Huijaaminen (ja myös rajalla kulkeva semihuijaaminen) nakertavat brändiä, kuluttavat myyjien omanarvontuntoa, tuottavat oikeusjuttuja ja kasvattavat negatiivista julkisuutta.

        Tämä 16100-firman puhelu olisi päättynyt täysin lainvastaisesti siihen, että olisin tietämättäni solminut kaupan, ellen olisi ollut tarkkana. Jos kaupat olisivat tulleet, en syyttäisi tässä kohtaa asiakasta, vaan huijarimyyjää.

        Toki asiakkaissakin on monesti ”vikaa”. Jokaisen meidän on uskallettava kieltäytyä kaupoista, jos myyjän tuote ei kiinnosta tai jos myyjä on huono. Ammattimyyjillä on sen verran parkkiintunut nahka, että he eivät hätkähdä, vaikka pakit tulisivatkin.

        1. Hienoa, että nyt jotkut puhelinmyyjät on sitten ainakin koulutettu parempaan käyttäytymiseen. Siitä täydet pisteet sinulle! Koulutuksen ns. tulikoe koittaa sitten käytännössä, kun myyntijohto katsoo sen tuottamia myyntilukuja.

          Aika harvassa yrityksessä operatiivinen myynti ymmärtää brändin päälle. Helposti mennään siihen, että otetaan mieluummin se kauppa vähän kyseenalaisinkin keinoin, jos se vain on saatavissa, kuin menetetään se pitämällä brändiselkäranka suorassa.

          Tästä brändilähtöisyydestä melkein arvaan, missä olet ollut kouluttamassa.

          Noista huijarimyyjistä vielä, itse asiassa siihenhän saattaisi tehota jo pelkästään se, sanoo heille heti alkajaisiksi, että ”sopiiko, että nauhoitan puhelun”.

          1. Olen itse entinen markkinointi ihminen ja huomasin kun puhelinsoittajat soittavat ns. markkinointikieltoisiin numeroihin, he kiertävät tämän aloittamalla valheellisesti kertomalla soitettavan vastanneen johonkin kaupan kyselyyn esimerkkitapaus 8 kk sitten. Kun kerrotaan jostain vanhasta jutusta kuulija alkaa miettimään missä ja milloinka se on voinut tapahtua. Avaushan on hämäys, jolloin jalka on saatu ovenväliin kuten pölynimurikauppias aikanaan. Valehtelemista en siedä muussakaan yhteydessä.

    1. Kyllä, kannattaa ehdottomasti tulla vinkkaamaan linkkiä ja vasta sen jälkeen huomata uusin postaus… 😀 Blogeihin tuleminen osoiterivin muistin kautta pitäisi kieltää lailla.

  4. pari vuotta sitten yrittäjämieheni sai puhelimitse tarjouksen viikon ilmaiseen kokeilun 16100 numerohakuun,johon hän suostui.ei kerrottu että tilaus jatkuu automaattisesti tuolla edullisella 96 sentin vuorokausimaksulla.noin 300 e lasku tuli nopeasti.kävin kiivasta sähköpostiviestintää 16100-firman kanssa,yritin perua tilausta.käräjillä minua uhkailtiin ja perintätoimilla ellei heti makseta.mieheni lupasi tulla vankilan minua katsomaan.lopulta pyysin myyntipuhelusta kopiota,siitä sitten voisimme saada ratkaisun.kiistaan,tilasiko mieheni tämän edullisen vuosipaketin vai ei.sen jälkeen ilmoittivat purkavansa sopimuksen ja palauttivat tuon 300e. tässä ystävällinen neuvo,kun saatte puhelun 16100 firmasta,huutakaa kovalla äänellä kolme kertaa EI EI EI,katkaiskaa puhelu,laittakaa kädet ristiin ja toivokaa ettei tule 300 e laskua ylihuomenna postissa.tämä tarina on tosi.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.