Kilpailija tulee! Oletko valmis?

Katleena Kortesuo

Mikä on paras tapa viihdyttää itseään kädet peiton päällä?

Vastaus on ilmiselvä: kerätä yritysten ja yhteisöjen julkilausumia silloin, kun kilpailija tulee kentälle tai tekee jotain odottamatonta.

1) Fiksu toimija: ”Tervetuloa alalle!”

Tietenkin tällainen kommentti on tylsä, koska siinä on viestitty oikein. Kilpailija toivotetaan tervetulleeksi ilman pelkoa ja vihaa.

Kurkataan mieluummin esimerkkejä huonommista metodeista.

2) Marttyyri: ”Tulkoon kilpailija ja tappakoon.”

Joidenkin organisaatioiden perustoimintamalli on olla marttyyri. Tuhkatkin on jo viety pesästä, joten alistutaan kohtaloomme.

Toisaalta kyseessä on myös ovela taktiikka. Kun leikitään kuollutta, karhu ehkä menee pois.

3) Tuhon ennustus: ”Tämä kehitys johtaa katastrofiin.”

Jos kilpailijan toiminta jatkuu, tulee perikato. Jos lainsäätäjät eivät puutu asiaan, tulee perikato. Jos joku ostaa kilpailijalta, tulee perikato.

  • ”Puuttumattomuus laittomaan ja luvattomaan toimintaan on kestämätöntä ja kannustaa yleisesti harmaaseen talouteen, mikä romahduttaa pitkällä aikavälillä laillisen yritystoiminnan ja koko yhteiskunnan julkistalouden pohjan”, sanoo Taksiliitto Uberista.
  • ”Jos ruokaa myydään, voidaan päätyä tilanteeseen, jossa hankinnat kasvavat ja hävikin kontrolloinnista tulee ennalta arvaamattomampaa. Lopputuloksesta kärsivät sekä ympäristö että veronmaksajat”, sanoo Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa koulujen hävikkiruoan myymisestä.
  • ”Kun Airbnb:n välittämät majoitus- ja ravintolapalvelut kasvavat, se merkitsee ravintoloiden ja hotellien palvelujen kysynnän vähenemistä. Tämä tarkoittaa heikkenevää työllisyyttä ja vähemmän verotuloja valtiolle ja kunnille”, sanoo MaRa Airbnb:stä.
  • ”Ihmisten kaapit on täynnä kermajuustoa, ei sinne muuta mahdukaan. Ei ole järkevää eikä vastuullista ottaa yksittäisiä tuotteita, alentaa niitä järjettömän alhaalle ja vääristää kilpailua”, sanoo Kesko S-ryhmän ja Lidlin halpuuttamisesta.

4) Vähättely: ”Kilpailija on alkeellinen, eikä siltä kukaan osta.”

Kilpailija on ihan tyhmä, eikä me leikitä sen kaa. Ja me tiedetään, että asiakkaatkaan ei leiki sen kaa.

  • ”Halpabussiliikenteen kehitys on kymmenen vuotta lentoliikennettä jäljessä. Viime vuosina syntyneet yritykset ovat vähän samantyyppisiä. Vielä ei olla vaiheessa, jossa olisi iso pelaaja markkinoilla”, sanoi Linja-autoliitto Onnibusista kesäkuussa 2014.
  • ”Ihan mielenkiintoinen tuote, mutta siitä puuttuu muutamia välttämättömiä ominaisuuksia kuten nopeat tiedonsiirtoyhteydet mahdollistava 3G”, sanoi Nokia Applesta vuonna 2007. [Tämä bullet lisätty postaukseen kaverini JP Pirisen vinkin ansiosta 16.9.2015 klo 9.52.]

5) Mustamaalaus: ”Kilpailija on vaarallinen rikollinen.”

Kilpailija on uhka yhteiskunnalle. Se valmistaa vaarallisia tuotteita. Katso myös argumentti numero 3.

* * *

Havaintojeni mukaan vastalause numero 3 oli suosituin. Ilmeisesti vanha bisnes uskoo, että pelottelu ja uhkakuvat tehoavat parhaiten asiakkaisiin.

10 kommenttia

  1. Vaikka olenkin ehdottomasti taksimonopolin purkamisen kannalla, en näe miten tuo Taksiliiton esimerkki on lainkaan esimerkki väitetystä asiasta.

    Taksiliitto on ihan asiallisesti todennut että laiton toiminta johtaa harmaaseen talouteen jne – ei tuossa oteta mitenkään kantaa muuhun kuin siihen että Überin toiminta nykymuodossaan on Suomessa laitonta (joojoo, joillain kuskeilla on kuulemma ”kaikki luvat taskussa”) eikä eroa mitenkään mm. isoissa kaupungeissa jo vuosikymmeniä ongelmana olleista pimeistä takseista ja se, että sitä katsotaan käytännössä läpi sormien todellakin johtaa laillisen liiketoiminnan kärsimiseen.

    Jos esimerkki olisi ollut edes katkelma Taksiliiton nykylainsäädännön puolustamiseksi tekemästä lobbauksesta, se osuisi tuohon kategoriaan – nyt ei.

    1. Jessi, näkökulma on siinä, että taksimonopoli tulee väistämättä murenemaan. Se sotii nykyihmisen oikeuskäsitystä ja jakamistaloutta vastaan, ja lain muuttamiseksi on kovat paineet.

      Taksiliitto tyytyy vain maalailemaan uhkakuvia ja pelottelemaan kilpailijalle, kun sen pitäisi mieluummin valmistautua kilpailun avaamiseen.

  2. Itse olen onneksi hyvin fiksussa yrityksessä, jossa yhteistyökuvioita on haettu myös ”kilpailijoiden” suunnalta.

    Noi muiden kohtien negatiiviset kannanotot vasta myrkkyä ovatkin Suomelle, jos ei ”uhkaa” halua muuttaa mahdollisuudeksi.

    1. Joo, kyllä isommat mahdollisuudet ovat aina positiivisessa suhtautumisessa kuin kilpailun estämisessä. Kilpailua ei nykymaailmassa enää saa stopattua.

  3. Mahtava kiteytys. Näihin tyyppeihin löytyy esimerkkejä vaikka kuinka paljon.

  4. Eniten on kyllä huvittanut Keskon kiukuttelu. Kuin pikkutenavat hiekkalaatikolla.
    Jostain aikoinaan luin businessmaailman eroista. Kun muualla maailmassa mietitään miten saisi oman ruohonsa vihreämmäksi kuin naapurifirmalla on, niin Suomessa mietitään miten naapurin ruohon saisi ruskeaksi.

    1. Arska, ruohovertauksesi on kyllä pahuksen osuva. En ole seurannut Keskon viestintää kovin intensiivisesti, mutta yleisesti suomalaisessa yhteiskunnassa tuo naapurin ruohon pilaaminen on laajalti käytetty toimintatapa.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.