Valmennus- ja konsulttialan kirjoittamattomia lakeja Murphyn tyyliin:

Konsultin laki nro 1: Mitä kokemattomampi tilaaja, sitä suuremmat odotukset.

Aika ajoin tulee uusia, pieniä asiakkaita, jotka satsaavat ekaa kertaa valmennukseen. He ostavat puolen päivän valmennuksen, ja sisältötoiveena ovat seuraavat:

1) Porukan myyntiä pitäisi pystyä kasvattamaan 15 %.

2) Porukassa on huono henki yritys- ja kuluttajamyyjien välillä. Sitä pitäisi parantaa.

3) Porukalle pitäisi myös ideoida uusia toimintamalleja ja virtaviivaistaa prosessia.

4) Nyt kun heille on tullut uusia tuotteita, niille pitää luoda myyntireplat, argumentit ja soittonuotitus.

5) Ja lopetuksen yhteydessä olisi vielä hirmu kiva juttu, jos olisi rentoutus- ja voimavaraosuus.

Paras tapa taklata suuret odotukset on keskustella niistä etukäteen. On aivan turhaa ilmoittaa tilaajalle valmennuksen aamukahvilla, että agendalle on päässyt toivelistasta asia numero 1:n puolikas, ja loppuun voin toki vetää pienen rentoutuspläjäyksen.

Se on sitten kokemuksen tuomaa ammattitaitoa, miten tämä viestitään asiakkaalle
a) niin ettei asiakas nolostu tyhmyydestään
b) niin ettei asiakas pety, kun agenda supistui murto-osaan.

Kerro oma kantasi Kommentointiohjeet?

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.