Sain ravintola Seurasaaren ravintolapäälliköltä Juha Rantaselta hyvän palautteen, joka koski solvaamaani vessatiedotetta. Ohessa on Juhan palautetta – tosin hieman lyhentäen:
Hei
Ravintolapäällikkönä olen vastuussa viestin laittamisesta wc:n oveen. Myönnän kernaasti että sanavalinta ei ollut kohdallaan ja kyseinen viesti on poistettu ovista. Blogissasi olevista viesteistä sain hyviä ideoita asian uudelleen esittämisessä.
Mainittakoon että Seurasaaressa vierailee n. 500 000 vierailijaa vuosittain. Kaupungin omistamat kuivakäymälät ovat erittäin huonosti hoidettuja.
Ravintola kohdalla totean että wc:n käyttö ns. maksuttomana "yleisö"käymälänä on jo siinä mittakaavassa, että kulut niiden ylläpitämisessä vuosittain ovat tuhansia euroja. Hyväksymme tämän luonnollisesti osana liiketoiminnan kuluja, kun kyseessä ovat asiakkaat, jotka käyttävät ravintola- ja kahvilapalveluitamme. Viestin tueksi kerrottakoon että 2010 eräänä kesäsunnuntaina seurasin pääsalin terassilta wc:n "käyttöastetta". Kello 12–13.30 välisenä aikana kävijöitä oli 179 asiakasta, joista 86 asiakasta kävi ainoastaan tarpeillaan. Tehtävänkuvaani ei kuulu kytätä wc:n käyttäjiä, mutta otos yllätti minut.
Ravintola Seurasaari on mukana Unicefin vastuullisen veden kampanjassa. Tämä tarkoittaa sitä, että veloitamme jokaisesta vesiannoksesta, jonka asiakas tilaa, 50 snt. olemme luopuneet pullotetun lähdeveden myynnistä. Tilitämme kyseisen summan lyhentämättömänä Unicefille. Haluamme toiminnalla muistuttaa asiakkaitamme vastuullisesta veden käytöstä, joka meille Suomalaisille on itsestäänselvyys.
Koska olet ammattilainen viestinnässä, niin kuulisin mielelläni ehdotuksesi informatiivisen viestin sisällöstä koskien wc tilojen käytöstä, niin että asiakkaat ymmärtäisivät, miksi wc käyttö on maksullista sekä jäävesi joka ei ole ilmaista. Voit myös luvallani julkaista viestini blogissasi.
Yhteistyöterveisin
Juha Rantanen
Ravintolapäällikkö
Tämä oli loistava ongelman kuvaus. Jos 1,5 tunnissa vessassa käy lähes 90 ihmistä ostamatta mitään, tilanne on kohtuuton ravintolan pitäjälle. Ravintolahan joutuu kustantamaan veden, paperit, pesuaineet ja siivoustyön.
Soitin Juhalle ja sovimme, että testaamme viestien tehokkuutta. Juha pystyy havainnoimaan sitä, ovatko ravintolassa käyvät ihmiset ostavia asiakkaita vai pelkkiä vessassa kävijöitä. Niinpä hän lupasi kokeilla laatimiani erilaisia vessatiedotteita ja tarkkailla, mikä on tehokkain.
Tavoitteena ei tietenkään ole kytätä vessassa juoksijoita, vaan tarkoituksena on a) vertailla viestien tehokkuutta ja b) auttaa kävijöitä tiedostamaan, että vessa ei ikävä kyllä ole ravintolan ilmainen palvelu ei-asiakkaille.
Tässä siis viestit, joita Juha testaa vessan ovessa:
Vaihtoehto 1:
WC varattu vain ravintolan asiakkaille.
Vaihtoehto 2:
Kun käytät vessaamme, olet lämpimästi tervetullut myös ostoksille.
Vaihtoehto 3 (wc-paperitelineen viereen):
Kun käytät tätä rullaa,
niin ostathan myös pullaa?
Lisäksi laittaisin jäävesikannun tai -hanan viereen lapun:
Jokaisesta vesilasista tilitämme 50 snt Unicefin Vastuullisen veden kampanjalle.
* * *
Itse veikkaisin, että kolmosvaihtoehto on tehokkain, mutta voin hyvin veikata pieleenkin. Juha palaa asiaan kesällä, koska kevään aikana ravintola Seurasaari on avoinna vain viikonloppuisin.
Eiks se olis mieluummin ”Kun käytät vessaamme…” ?
Katsos pahusta – korjaan sen heti.
Argh, tajusin just, että nyt mä olen se pilkunnillittäjä joita olen aina vihannut. >.<
Eipäs kun hyvä että huomasit. 🙂
Peli on avattu. Kolmosvaihtoehto rimmaa hyvin, mitenköhän tämä kääntyy Englannin ja Ruotsin kielelle?
If you use this tissue, dining is next issue.
Kylläpäs ravintolapäällikkö otti hyvällä asenteella vastaan saamansa kritiikin! Ja juuri näin pitääkin toimia: pyytää rakentavia ehdotuksia kriitikoltaan, jolloin tämäkin saa kantaa vastuunsa osuudestaan. 😉
Katleenan tekstiehdotukset ovat hyviä, mutta minullekin tuli mieleen, että varmasti on tarpeen julkaista tekstit myös ruotsiksi ja englanniksi – ja ehkä venäjäksi ja saksaksi ja japaniksi…
Juha Rantasen sähköposti oli niin sydämeenkäyvän aito, että minä jopa muokkaisin siitä kirjeen ravintolan tai vessan seinälle. Siis kehystetyn kirjeen kaikille vessassakävijöille sellaiseen kohtaan, jossa se on näppärä lukea: silmien tasalle vessakoppiin, käsienkuivauslaitteen viereen, peilin viereen… Vessassa kävijä pysähtyy monta kertaa käyntinsä aikana tuijottamaan kaakeleita, ja siinä voisi olla puoli minuuttia aikaa lukea tällainen pidempi selostus, joka täydentäisi hauskoja riimi-infoja.
Ehkä kassalle voisi lisäksi laittaa pienen lippaan Unicefin kampanjaa varten? Siihen asiakas voisi pudottaa vaihtorahat tai tipit hyvällä mielellä.