Mitä on somemarkkinointi ilman Twitteriä?

Katleena Kortesuo

Osallistun tänään aamupäiväseminaariin, joka keskittyy B2B-myyntiin ja markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Aihe on niin kiinnostava ja tarpeeksi tiukkaan rajattu, että päätin osallistua.

Ajattelin jo etukäteen ryhtyä seuraamaan Twitterissä semman puhujia, koska sitä kautta saa monesti kiinnostavaa lisätietoa.

Mutta pahus.

Yksikään semman puhujista ei ole aktiivisesti Twitterissä. Jollain ei ollut tiliä lainkaan, ja jollain oli nukkuva tili, jossa oli alle kymmenen tweettiä ja alle kymmenen seurattavaa.

Voinen siis päätellä, että semmassa ei käsitellä Twitteriä.

13 kommenttia

  1. Somemarkkinointi ilman Twitteriä… eikös se ole kuin lenkkeily ilman toista tossua? 🙂

  2. Haluan tuoda tähän nyt hieman markkinoijan näkökulmaa. Mielestäni sosiaalisen median työkaluja kuten Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube, SlideShare etc. ei tulisi käyttää vain koska niitä voidaan käyttää. Näiden työkalujen käyttöä tulisi mielestäni tarkasti pohtia ja miettiä onko panos/tuotto -suhde kunnossa. Eli ei Twitteriin pelkän Twitterin takia vaan vasta silloin kun tiedämme että siellä kohderyhmää on ja valitettavasti aika monella alalla Suomessa kohderyhmää ei tarpeeksi Twitterissä vielä ole.

    Tietenkin seuraava kysymys voisi olla että mikäli yritykset aktiivisesti tarjoavat Some-markkinoinnin koulutuspalveluja onko heidän kohderyhmänsä Twitterissä? Todennäköisesti tämän tyyppinen Semma on tarkoitettu some-markkinoinnin ns. ”early adopters” -porukalle ja silloin heidän ehkä täytyisi olla aktiivisemmin Twitterissäkin.

    Sekavaa tekstiä näin kiireessä kirjoitettuna, mutta ehkä jatkan tästä vielä blogissa. Sen verran ajankohtainen ja tärkeä aihe.

  3. Some laittaa viestintäajattelun uusiksi. Perinteinen kohderyhmäajattelu ei toimi enää niin suoraviivaisesti kuin ennen.

    Some-seminaari ilman some-laajennusta tuo mieleen suutarin lapset. Itseäni väsyttää raahautua paikalle, kuunnella puhuvia päitä ja poistua virran mukana ilman vuorovaikutusta ennen, aikana tai jälkeen.

    Forresterin POST on fiksu viitekehys. Ihmiset, tavoitteet, strategiat ja sitten vasta teknologiat/työkalut.

    Some-momentum on laajempi käsite kuin ”hiljainen” läsnäolokohtaaminen.

  4. Eiväthän ihmiset tee markkinointia, vaan yritykset. Onko osallistujien yrityksillä twitteriä?

    1. Hyvä kysymys, vaikka taustoituksesta olen eri mieltä. Minä ainakin teen ihan henkilönä markkinointia, mutta joillakin sen tekevät firmat.

      Panu Laaksosen firman Twitter-tili löytyi: @idafram. Silti olisin toivonut myös henkilökohtaisia tilejä, koska mainostoimisto Ida Framin tili on ”vain” firman tili.

  5. Se on totta, että välineet ovat vain välineitä ja markkinoinnissa asiakas sekä hänen tarpeensa ovat ykkösasia. Tämän tapaisessa seminaarissa, mielestäni on iso puute, jos yksi merkittävä väline puuttuu kokonaan tai kenelläkään ei ole siitä omakohtaista kokemusta. Yhtä lailla olisi outoa, jos olisi perinteinen mediaseminaari, jossa oltaisiin jätetty tv, printti tai radio pois.

    Tosiasiassa Twitter on Suomessa vielä pienen (mutta sitäkin intohimoisen) joukon media. Maailmalla on kuitenkin satoja esimerkkejä, miten tätä välinettä on onnistuttu hyödyntämään ja käyttämään uudenlaisen markkinnoinnin kanavana. Suomi tulee yleensä perässä ja fiksut yritykset ottaisivat vähän etunojaa; nythän olisi hyvä aika harjoitella, tutustua ja vähitellen opettaa asiakkaat uusiin toimintamalleihin.

  6. @ karfitness

    Totta tuokin. Toki useimmilla yrityksillä on niin paljon vielä opittavaa internetmarkkinoinnin perusteistakin sekä siitä miten kotisivut, blogi, some ym. saadaan oikeasti tukemaan liiketoimintaa. Siksi useimpien yritysten/yrittäjien kannattaa tämänkaltaiset vielä ns. marginaalityökalut suosiolla jättää pois. Toki jos muut asiat ovat jo kunnossa, voi näidenkin valloituksen aloittaa.

    Totuus on kuitenkin se, että yli 80% yritysten kotisivuista ei tue suoranaisesti liiketoimintaa vielä millään tavalla. Eli eivät tuota suoria liidejä, eivätkä sitä kautta asiakkaitakaan.

  7. Kiitos kommenteista kaikille!

    Olen samaa mieltä monen muun kanssa, että Twitter ei sinänsä ole pakollinen kanava B2B-markkinoijalle, ellei kohderyhmä siellä pyöri.

    Lähinnä mietin sitä, että some-edelläkävijöillä ja -luennoijilla pitäisi olla myös Twitteristä kokemusta. Sen ansiosta he näkisivät, minne B2B-markkinoinnissa ollaan menossa.

    Semmassa oli muuten esillä Twitter-caseja, vaikka puhujilla ei ollutkaan henkilökohtaisia Twitter-tilejä.

    Mainostoimisto Ida Fram on kahden yhteistyökumppaninsa kanssa järjestämässä myös toista vastaavaa semmaa, ja sen luulisi olevan edellistä kehittyneempi. Koska eilinenkin semma oli varsin hyvä, kannattaa seurata ilmoittelua ja tunkea itsensä mukaan seuraavaan.

  8. Katsoppas. Olimme Katleena näköjään samoissa sembaloissa mukana.

    Oma kokemukseni tuosta aamupäivästä oli varsin hyvä. Panu Laaksosen esitys käsitteli hyvin juuri sitä dilemmaa, mitä oli tarkoituskin, eli mahdollisuutta markkinoida b2b-puolta somessa.

    Mitä tulee sitten itse siihen twitteriin. Itse tsekkasin #tagin #b2bsome, mutta eipä siellä valtavia tapahtunut, joten keskityin kuuntelemaan. Tietenkin se, etteivät esittäjät käytä twitteriä aktiivisesti, kertoo jotain heidän omasta osallistumisestaan someen. Kuitenkaan en edelleenkään pidä twitteriä mitenkään autuaaksi tekevänä välineenä, koska Suomessa sen käyttäjät ovat edelleenkin hyvin homogeeninen porukka ja näin ollen se on viestintäkanavana vielä hieman yksipuolinen. Toki sen käyttö on kasvussa ja vielä on mahdollista olla ajoissa mukana.

    Somessa on oman kokemukseni mukaan kuitenkin pääosin kyse yleisistä toimintatapojen muutoksesta. Eli muutoksesta avoimempaan suuntaan. B2B-puoli on ollut vielä kaikessa tässä hieman katveessa, joten semmari oli siinä mielessä hyvin suunnattu.

    Ja sanonpa vielä, että mitä Ilolan Vesa sanoi tuosta POSTista, oli hyvin asiaa. Tuossa, niinkuin käytännössä kaikissa muissakin alan malleissa, välineiden valinta on vasta viimeisiä/viimeinen toimenpide. Vaikka twitter itsessään onkin hyvä väline ja sisältää paljon potentiaalia, ei se vielä välttämättä palvele kovinkaan monen suomalaisen yrityksen tarvetta. Toivottavasti tämä kuitenkin muuttuu lähitulevaisuudessa.

    1. Perttu, olisi ollut kiva tavata nokakkain. 🙂

      Mä en itse juuri koskaan liverapoile tweeteissä, koska haluan keskittyä itse tilaisuuteen. Siksi en käyttänyt semman hashtagia ollenkaan.

      Lähinnä olisin halunnut tietää puhujista enemmän heidän Twitter-tiliensä perusteella. Minusta on aina kiva katsoa semmapuhujien tuoreimmat tweetit: Ovatko he valmistelleet esityksensä kiireisesti vai rauhakseen? Ovatko he crowdsourcanneet jotain teemaa edellisenä iltana? Onko takahuoneessa läikkynyt kahvia paidalle?

      Kun tutustun etukäteen puhujan tweetteihin, opin hänestä ja hänen näkemyksistään jotain jo ennen semmaa.

      Siinä olen ilman muuta samaa mieltä, että ensin valitaan viesti ja kohderyhmä, ja sitten vasta väline.

  9. Heti alkuun kiitos Katleenalle ja muille seminaarimme osallistujille. On myös hienoa nähdä, etä keskustelua syntyy.

    Katleenan heittämä Twitterin käyttöä koskeva haaste on ehdottomasti aiheellinen. Olen kuitenkin hieman harmissani siitä, että asia on postauksessa käännetty näin negatiiviseksi ja vieläpä ilman kunnollisia taustatietoja. Seuraavassa muutamia huomioita ja tarkennuksia. Toivottavasti nämä valottavat asiaa näin seminaarin järjestäjän näkökulmasta.

    Kirjoitat Katleena kommentissasi seuraavaa:

    ”Lähinnä mietin sitä, että some-edelläkävijöillä ja -luennoijilla pitäisi olla myös Twitteristä kokemusta. Sen ansiosta he näkisivät, minne B2B-markkinoinnissa ollaan menossa.”

    Ainakin toistaiseksi Twitter on Suomessa hyvin marginaalisen ja vieläpä homogeenisen ryhmän palvelu, kuten esimerkiksi Perrtu Oja kirjoittaa kommentissaan. Oman arvioni mukaan Twitter ei siis ole palvelu, joka ”näyttää minne B2B-markkinoinnissa ollaan menossa”. Ei ainakaan Suomessa. Eikä siitä näyttäisi sellainen olevan ihan pian tulossakaan.

    En itse tunne Twitterin kaikkia hienouksia perinpohjaisesti, mutta olen toki tutustunut palvelun hyödyntämismahdollisuuksiin oman käytön (yrityksemme tili http://twitter.com/IdaFram) ja suomalaisten sekä kansainvälisten yritysten tekemisen seuraamisen kautta. Kokemusta siis on, vaikka Suomestakin löytyy runsaasti myös huomattavasti kokeneempia käyttäjiä.

    Yrityksemme omassa käytössä olen tyytynyt lähinnä jakamaan muissa kanavissa julkaistua sisältöämme Twitterin kautta. Käyttötapa ei siis missään tapauksessa ole Twitterin mahdollisuuksia parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntävä. Toisaalta asiakaskohderyhmämme ei kokemukseni mukaan palvelua juuri käytä, eli B2B-myynnin tai markkinoinnin työkaluna en oman yritykseni kohdalla pidä Twitteriä erityisen tehokkaana työkaluna. Sama pätee (valitettavasti) useimpiin seminaariin osallistuneisiin yrityksiin.

    Tavoitteenamme on tosiaan järjestää uusi tilaisuus, joka toivottavasti on vielä edellistä onnistuneempi. En kuitenkaan pidä järjestäjien Twitter-aktiivisuutta tilaisuuden tärkeimpänä ”kehittyneisyyden mittarina”, enkä uskalla luvata tuon aktiivisuuden kasvavan seuraavaan tilaisuuteen mennessä. Tilanne muuttuu heti, kun Twitterin merkitys myynnin ja markkinoinnin työkaluna Suomessa kasvaa.

    Loppuun todettakoon vielä, että tilaisuuden järjestämisessä ja/tai markkinoinnissa hyödynnettyjä sosiaalisen median palveluja olivat ainakin WordPress, SlideShare, Facebook, YouTube, LinkedIn, Wikipedia, Flickr ja pienessä roolissa myös Twitter.

    1. Kiitos kommentista Panu!

      Postaukseni käsitteli ennakko-odotuksiani semmasta, ja ne olivat hieman negatiiviset. Seminaari oli kuitenkin myönteinen kokemus, ja suosittelin sitä jo Twitterin puolella.

      Twitterissä myös kehuin juuri sinun puheenvuoroasi. Mainitsin tweetissäni myös Idaframin, kunhan olin sen tunnuksen löytänyt seminaarin jälkeen.

      Lähinnä ajattelen, että seminaaripuhujien pitäisi olla edelläkävijöitä ja Twitter on (tällä hetkellä) edelläkävijöiden väline. Twitteriä ei siis olisi tarvinnut käsitellä semmassa yhtään sen enempää kuin nyt käsiteltiin, mutta olisin sen kautta halunnut lisätietoja puhujista jo etukäteen. Samalla olisin kuullut jälkikäteen puhujien tunnelmia semmasta.

      Twitter on kiinnostava kanava oheistiedon saamiseen. Se ei korvaa semmaesitystä, mutta se tukee ja laajentaa sitä hauskalla tavalla.

Kerro oma kantasi

Tässä blogissa saa kommentoida omalla nimellä tai minun tunnistamallani nimimerkillä. Vaadin myös kunnollisen meiliosoitteen. Minua ja mielipiteitäni saa ilman muuta kritisoida. Muistathan silti hyvät tavat. Karsin jo etukäteen kaikki alatyyliset kommentit, mainokset sekä tietenkin laittomat sisällöt. Mitä perustellummin asiasi esität, sitä varmemmin se tulee huomioiduksi.